Tips for matrialvalg av DIY lærret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips for matrialvalg av DIY lærret

Hei,

Vil ha et rammelærret til min snart nye prosjektor. Synes de som selges på avshop blir litt i overkant av mitt budskjett. Ser at mange lager rammelærret selv av IKEA rullegardin. Nærmeste IKEA butikk er laaangt unna, og tipper de ikke gidder og sende en enkelt rullegardin i posten uten enorm fortjeneste, hvis de gidder i det hele tatt.

Noen som brukt rullegardiner av typen princess/bohus/jysk eller andre kjeder leverer??

Annet alternativ er og male ei sponplate. Ser at mange også har valgt den varianten, med litt forskjellige typer maling. Tipper 10-12mm tykk sponplate holder, og lady matt takmaling??

Noen med tips/innspill på hva jeg burde gjøre/velge av matriell??

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spon eller MDF fungerer greit i den tykkelsen du nevner (bruker selv 10mm MDF). Mange her på forumet har malt med Lady S1500 som er en grå takmaling. Mørkere varianter er S2000 og S2500.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har nettopp lagd meg lerret selv. Og er meget fornøyd med det. Brukte huntonitt-plate (6mm tykk) som jeg grunnet med hvit heftgrunn. Så malte jeg 3 strøk med S2000 matt maling. Ble kanon, synes jeg. Eneste jeg har igjen er å lage svart ramme rundt. Men det er nok på plass i løpet av et par dager. Bruker da 57mm gerekt rundt som jeg kaler matt svart.
    Er absolutt å anbefale.
    Koster ikke all verden, og er enkelt å lage.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagde mitt lerret av 3 mm aluminium plate. Kunne gått bra med 2 mm plate også, men var redd den skulle bølge seg for mye under frakt hjem etter maling.
    Jeg pusset først ned platen med fint papir (240 tror jeg), deretter vasket jeg den grundig med avfetting og lot det tørke.
    Fikk fargehandelen til å blande en boks med hvit heftegrunning til S2500 og den havnet da et sted mellom S2000 og S2500 i farge.
    Har fungert utmerket for meg, bortsett fra litt manglende ferdigheter med rulle og pensel. Resultatet er ihvertfall bra nok, og tilsammen kostet dette meg rundt 800 kr. Langt bedre enn AView lerret som jeg kjøpte for 1000 spenn.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få tak i ei emballasjeplate(med "folie" utanpå) på ein fabrikk, desse gis som oftast vekk om ein kan å prate for seg, og ein sparer seg mykje forarbeid ved at plata he folie utanpå seg. Eg malte berre rett på.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tonern
    Jeg har nettopp lagd meg lerret selv. Og er meget fornøyd med det. Brukte huntonitt-plate (6mm tykk) som jeg grunnet med hvit heftgrunn. Så malte jeg 3 strøk med S2000 matt maling. Ble kanon, synes jeg. Eneste jeg har igjen er å lage svart ramme rundt. Men det er nok på plass i løpet av et par dager. Bruker da 57mm gerekt rundt som jeg kaler matt svart.
    Er absolutt å anbefale.
    Koster ikke all verden, og er enkelt å lage.
    Gjorde akkurat det samme med samme malingstype og materiale, og er knallfornøyd. Fordelene med selvlagd plate-lerret er bl.a.:

1. Billig (mitt kostet vel til sammen rundt 600,-)

2. Fleksibelt. Er du ikke fornøyd med fargen kan du male over så mange ganger du vil.

3. Ingen bølger

Det som selvsagt er et lite minus er at lerretet blir hengende der hele tida, noe som ikke alltid gir like høy WAF i stua...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Gjorde akkurat det samme med samme malingstype og materiale, og er knallfornøyd. Fordelene med selvlagd plate-lerret er bl.a.:

1. Billig (mitt kostet vel til sammen rundt 600,-)

2. Fleksibelt. Er du ikke fornøyd med fargen kan du male over så mange ganger du vil.

3. Ingen bølger

Det som selvsagt er et lite minus er at lerretet blir hengende der hele tida, noe som ikke alltid gir like høy WAF i stua...

Ja. Må si meg veldig fornøyd med lerretet mitt så langt. Billigere er det nesten ikke mulig å få det. Ihvertfall ikke om man har noen av tingene man trenger fra før (sånn som svart maling, lister ++).
    Og for meg er ikke WAF noe kriterie, siden jeg akkurat har lagd meg et hjemmekino-rom på 13,5 kvm. Lerretet mitt lagde jeg etter mål 200*114cm.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg er 19 år så er ikke WAF noe problem for meg heller (bank i bordet).
    Da blir det vel heller noe sånt som PMAF, og akkurat den er veldig høy

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tobben
    Hei,

Vil ha et rammelærret til min snart nye prosjektor. Synes de som selges på avshop blir litt i overkant av mitt budskjett. Ser at mange lager rammelærret selv av IKEA rullegardin. Nærmeste IKEA butikk er laaangt unna, og tipper de ikke gidder og sende en enkelt rullegardin i posten uten enorm fortjeneste, hvis de gidder i det hele tatt.

Noen som brukt rullegardiner av typen princess/bohus/jysk eller andre kjeder leverer??

Annet alternativ er og male ei sponplate. Ser at mange også har valgt den varianten, med litt forskjellige typer maling. Tipper 10-12mm tykk sponplate holder, og lady matt takmaling??

Noen med tips/innspill på hva jeg burde gjøre/velge av matriell??

Jeg selv har kjøpt lerret på rull hos en kunst maler forettning. Lerretet er på 2,1 x 10 meter og kostet meg 1790,- Lerretet er laget av lin / polyester. Jeg skal rammespenne det om ca 1 ukes tid så jeg for se resultatet. Men strukturmessig så ser det med et øyekast ikke noen dårligere ut en draper lerretet mitt til 7000kr som er 2,5m bredt. Nå skal det strekkes til 3,8. Gleder meg. Se ny link jeg har laget. Lerret på rull. I dette diskusjonsforumet. Kommer med erfaringer der senere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •