Lerret med vanleg maling kontra Goosystem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret med vanleg maling kontra Goosystem

Har no malt meg eit lerret med Jotaplast kode 1500 (07 matt), og er ganske godt nøgd med det.
    Mitt spørsmål er som fylgjer:

Dersom eg oppgraderer med Goosystems, vil det då vere nyanse forskjellar eller kvantesprang i biletkvalitet?

Har ein Sanyo Z2 prosjektor, og eit rom utan vindauge.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom eg oppgraderer med Goosystems, vil det då vere nyanse forskjellar eller kvantesprang i biletkvalitet?
    Du vil definitivt få mere punch i bildet, men det vil nok ikke være noe kvantesprang. Det vil ingen lerret gi deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Benyttet selv først matt lady maling på mitt lerret, oppgraderingen til Screengoo var beste investering m.t.pbildekvalitet jeg har gjort.

Har lagt ut screenshoot på hjemmesiden her:
    http://www.hulten.no/goomaling.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv malt med valig maling...Synes det ble over all forventning...ScreenGoo er sikkert bedre, men ikke verdt prisen synes jeg..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen jeg ser med vanlig maling, er vel at man får litt erfaring for jevn påføring, og man kan får en grei base for overgang til Screengoo, hvis man ønsker en bedre skjerm senere.

En god lerrets maling må ha riktig farge balangse, så ikke den "stjeler" forskjellig mengde av Rødt Grønnt og Blått, med direkte refleksjon og via en litt mer vinklet betraknings vinkel, samt at den ikke blir for blank, så man risikerer hotspotting og stor ujevn lysrefleksjon igjen fra forskjellige betraknings vinkler. Det er vel litt her at strukturen er avgjørende for at man får en jevn gain og man kan oprettholde en jevn og mer vidvinklet lysrefleksjon. Har ikke teste Screengoo selv, men ut i fra det jeg har sett av malte lerret, har jeg planer om et 100" 2.35:1 DIY lerret med Screengoo, i mitt neste hjemmekino oppsett. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo sant, har tenkt og oppgradere seinere til screengoo, det er jo bare og male over..Men som første lerret er den første løsningen helt grei grei..Morro å se at ting blir bedre når man oppgraderer også..Hehe..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bing
    Har selv malt med valig maling...Synes det ble over all forventning...ScreenGoo er sikkert bedre, men ikke verdt prisen synes jeg..
    Her er vanlig matt hvit maling:

Her er samme lerret behandlet med Screengoo:

Om denne malingen er verdt dette, burde tale for seg selv. Har egentlig aldrig helt skjønt instillingen til mange på dette med å kjøpe en projektor til mange tusen kroner, og "kaste bort" mye kvalitet på rullegardin/boks med maling til 200kr...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Rolf her.. Liten vits med fet projektor og dårlig lerret. Går noen for Goo, vil jeg virkelig anbefale sprøyting forran rulle..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Ved å bruke rulle vil det være nærmest umulig å komme utenom antydning til rullemerker, sprøyte anbefales på det sterkeste.
    Å ta turen til en malermester og leie en god kvalitets sprøyte er et must. Også en fordel å først tørrtrene med sprøyta også, før en starter på selve lerretet.

M.t.p at det fremover vil komme projektorer som enten har 2.35:1 paneler, eller det benyttes anamorph linse, vil jeg selv uansett gå for et 2.35:1 format på neste lerret (og foreløpig maskere inn på sidene til 16:9.

En huntonitt plate på 6mm og 120x282cm vil være et meget bra materiale, lett og bøyelig, da det kanskje er en fordel å ha noe bue på dette p.g.a bredden.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg ingen problemer med merker etter rulle på mitt Goo lerret. Det er selvfølgelig en mulighet at jeg ikke klarer å se dette ettersom min AE700 har litt VB og slikt... Uansett synes jeg at malingen absolutt var verd prisen.

Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    M.t.p at det fremover vil komme projektorer som enten har 2.35:1 paneler, eller det benyttes anamorph linse, vil jeg selv uansett gå for et 2.35:1 format på neste lerret (og foreløpig maskere inn på sidene til 16:9.
    Mulig dette er en liten avsporing, men jeg spør likevel: Hvordan blir dette i forhold til teksting? Ofte ligger teksten delvis på bildet og delvis på det sorte under bildet... Finnes det noen mulighet for å flytte teksten?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en del info om dette på 2.35:1 tråden på avsforum. Skal ikke være problem dersom det benyttes en anamorph linse, da denne strekker bildet slik at en fortsatt benytter hele 16:9 bildeflaten.

http://www.avsforum.com/avs-vb/forumdisplay.php?f=117

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Her er bilde av hvordan en slik linse benyttes. Dette er linser som skal passe til de fleste LCD/DLP projektorer.

InFocus 4805 med en Panamorph 752 linse.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket akkurat prisen på Panamorph. Den er nå på tilbud til 1200 australske dollar dvs ca 6000,- kr pluss frakt ol.

ikke helt billig ??

det er også et finsk firma som fører slike linser. Men husker ikke navnet akkurat nå, pluss jeg tror de var enda dyrere....

Kunne godt tenke meg 2.35:1 format, men det koster

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •