Lerret til BenQ PE5120 Videoprojektor 16:9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret til BenQ PE5120 Videoprojektor 16:9

Hei alle sammen.
    Nå som min forlovede og samboer gjennom 7 år har funnet ut at "nei, dette gidder jeg ikke lengre" og pakket koffertene og forlot meg i forrige uke, så er det blitt en strek over husplanene jeg har hatt de siste 5-6 årene.
    Eget kino rom er dessverre langt unna, og jeg må bare gjøre det beste av situasjonen jeg er i.
    Det jeg tenkte å gjøre nå som jeg bestemmer selv, er å få opp projektoren og å henge opp et tak festet lerret, som jeg kan kjøre / dra opp og ned.

Jeg skal få tatt mål av stuen på den delen som blir aktuell, men jeg har ikke satt meg godt nok inn i lerret enda til å ha noen formening om hva og hvilket jeg bør velge.
    Rommet dette skal stå i, er slik at lerret må dekke over veggen der vinduene er, for det er enste mulighet til å få nok meter i avstand fra pj og til lerret.
    Jeg må altså snu stuen 90 grader fra slik den er i dag.

Jeg har takfeste til pj kjøpt på hifi klubben etter deres annbefaling.
    Jeg har linse filter til pj, og har test kjørt den på en hvit vegg, og der virket det svært så bra.

Slik det blir nå, så blir det noen mørke gardiner som dekker for vinduene, disse er nesten lystette, men ikke helt.
    Det er derfor en fordel om lerret ikke lyses gjennom om det er mulig.
    Jeg skal på sikt vurdere å få opp noen blendegardiner der, rullegardin fra ikea, men det er noe som får komme etterhvert.

Hvilket lerret er å anbefale, hvilken størrelse og hvor får man kjøpt det?
    Jeg skal som sagt komme med tegning og beskrivelse av rommet når jeg bare får målt opp og skissert ferdig.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På 5120 anbefales å sitte i område 1,5-2 x bilde bredden unna, litt etter om du ønsker stort bilde (1,5) eller er kritisk til bildekvalitet (2,0). Da 5120 er relativ lyssterk og passer den da godt til grått lerrret. Men du har filter som halverer lysstyrken sånn cirka, så regner med at hvitt også går greit. Skal du ha lerretet i taket bør du velge ett nedtrekk med ekstra dropp (bred sort kant øverst) for å senke bildet og ett som er lystett, da du har vindu bak. lerret finner du flere butikker som har AVShop, Nettdata, Netshop, komplett osv. Husk å velge et 16:9 lerret da det er det du har ut fra 5120.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    På 5120 anbefales å sitte i område 1,5-2 x bilde bredden unna, litt etter om du ønsker stort bilde (1,5) eller er kritisk til bildekvalitet (2,0). Da 5120 er relativ lyssterk og passer den da godt til grått lerrret. Men du har filter som halverer lysstyrken sånn cirka, så regner med at hvitt også går greit. Skal du ha lerretet i taket bør du velge ett nedtrekk med ekstra dropp (bred sort kant øverst) for å senke bildet og ett som er lystett, da du har vindu bak. lerret finner du flere butikker som har AVShop, Nettdata, Netshop, komplett osv. Husk å velge et 16:9 lerret da det er det du har ut fra 5120.
    Hei Bidda og takk for svar.
    jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstod hva 1,5-2 x bilde beredden betyr.
    Mener du at om lerret skal være 180cm bredt, så må man sitte 180 x 2 meter unna, altså 360 cm.
    Jeg ønsker best mulig kvalitet, men så stort bilde som det går ann å få uten at det forringer kvaliteten eller fører til at man mister oversikten når man ser på filmen.

Jeg bør som du sier ha et lystett lerret, slik at vinduet bak ikke er noe problemer. Men jeg finner ikke informasjon om det på hverken komplett, netshop eller avshop.

Jeg er helt enig i at det bør være med en sort kant i toppen, slik at bildet blir senket til passe høyde.
    Jeg mener også det er litt vanskelig å finne ut om det er tak eller vegg montering, men det er mulig det bare er jeg som ikke vet hva jeg skal se etter.

Har du noen tips til hvilke lerret som er gode?
    Jeg vurderte på et i grå tone, men som du sier, med filter, så vil kanskje hvitt være greit.

Trenger sårt råd av noen som kan dette, for jeg er på gyngende grunn her.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi målt avstandene.
    Det er ca 3 meter fra sitteposisjon til der lerretet må henge.
    Rommet er på 3,90 x 3,45.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5120 er svga oppløst og vil derfor gi et dårligere bilde enn eks. 7800 (xga) ved samme avstand. Er du da mere opptatt av et godt bilde enn å få det så stort som mulig bør du velge maks 180cm ved din sitteavstand 3 meter, kansje ned mot 160. Hadde selv et Euroscreen greyline fra AVshop (lystett) før jeg byttet til rammelerret.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5120 er svga oppløst og vil derfor gi et dårligere bilde enn eks. 7800 (xga) ved samme avstand. Er du da mere opptatt av et godt bilde enn å få det så stort som mulig bør du velge maks 180cm ved din sitteavstand 3 meter, kansje ned mot 160. Hadde selv et Euroscreen greyline fra AVshop (lystett) før jeg byttet til rammelerret.
    Jeg har vært inne på avshop.no og sett på lerret nå, og jeg tror et 160cm vil bli bra.
    Et på 160 i 16:9 gir jo en helt flott størrelse på bildet om sitte avstanden er 3 meter.
    Jeg har lett som sagt, og jeg har funnet et jeg syntes virker bra.
    Det er et GrayLine Diplomat Manuell 16:9 på 160cm, til 2999,-
    Vil det lerretet være et godt valg?
    Likte det jeg så og leste på det, og det er også "tak montering", som gjør at jeg kan bruke det.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heng opp et laken og pj så ser du om størrelsen passer og gjør den det så bestiller du. På den måten får "kvalitetesikret" størrelsen og bildefølelsen fra din sitteposisjon.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heng opp et laken og pj så ser du om størrelsen passer og gjør den det så bestiller du. På den måten får "kvalitetesikret" størrelsen og bildefølelsen fra din sitteposisjon.
    160cm ble helt flott, men det gikk fint med 180 også, men da ble det så dominerende på stuen.
    Det ble rett og slett finere med 160cm.

Jeg har nå lagt inn ordre på avshop.no på et 160 cm lerret og et spenningsværn, så da blir det spennende til helgen som kommer når monteringen begynner.
    Tusen takk for hjelpen Bidda!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •