Alternativ til lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Samurai99 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alternativ til lerret?

Hei!

Jeg har planer om å kjøpe min første projektor, men skal ikke bruke mer enn ca 6000 kr. Driver og tenker på en BenQ av et eller annet slag.

Uansett, jeg må jo ha et lerret også. Har planer om å se fotballkamper, filmer og FIFA på den. Hvor stor burde den være? Er 260*260 cm stort eller lite for min bruk?

Har vært inne og sett på forskjellige lerret på komplett.no, men steike så dyre de er! Alt fra 800-14000 kr, det er altfor dyrt for meg. Jeg leste et sted om at man kunne kjøpe en "rullegardin" (!) på IKEA som gjorde samme nytten. Hva anbefaler dere?

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At rullegardin gjør samme nytten er å ta meget sterkt i! Selvfølgelig kan man være fornøyd med det om en ikke er vant til bedre, men tester du et skikkelig lerret en gang, så går du ALDRI tilbake til rullgardin!!! Du kan jo teste og se om du blir fornøyd. Får vel en billig rullgardin for en hundrings, men jeg ville sterkt anbefale å innvestere i et lerret med det samme. Trust me, its worth it!

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo også eventuelt maling til vegger spesielt beregnet til slikt bruk.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den billigste og brukbare løsningen vil vel være å male med s2000 grå farge med så lav glans som mulig. Du kan lage rammelerret selv eller male veggen (sørg isåfall for en glatt strie eller lignende under) da strutur er ikke noe moro.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å følge pj'n sin størrelse på bilde: 4:3 så lager du 4:3 lerret, 16:9 så lager du 16:9 lerret. Men maler du veggen så er jo dette ett fett ;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer ikke til å male en vegg, har ingen ledig vegg tilgjengelig! Det beste hadde vært et lerret som jeg kunne feste i taket, eller i det minste i et feste på veggen.

Kan dere vær så snill anbefale noen som gir mye for pengene? Den må være ganske stor!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rullegardin gir mye for pengene, men er ikke på langt nær så bra som et skikkelig lerret. Problemet med rullegardin er at den største IKEA TUPPLUR du får er 200cmx200cm, og dette er for lite for deg (du oppgir 260cm). Skal du spenne dette på en ramme, så må du regne med minst 5-10cm i hver kant.

Jeg startet med IKEA TUPPLUR, og syntest at dette var veldig bra. Det tok ikke lang tid før jeg kjøpte et "skikkelig" lerret (Projecta). Dette skyldtes flere forhold:

- Mye bedre kvalitet på lerretduken
    - En får skikkelig maskering over og på siden, og dette betyr MYE !!
    - Rullegardin får raskt mye bølger og bretter dersom du ikke spenner det på en ramme
    - Lerret ser mye penere ut

Nå kan du få lerret til ca kr1000, og det er det verdt, spør du meg.

Har du ikke penger til dette, ville jeg skaffet meg en rullegardin og spendt dette på en ramme.

Lykke til ! :grin:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret, Alex F!

Hva synes dere om denne?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305903&cks=SER

Jeg vet egentlig ikke noe særlig om hvor stort et lerret burde være, men jeg vil at det skal være mulig å se på for mange! Derfor foreslo jeg 260x260, selv om jeg ikke fant noen med den størrelsen på komplett. Jeg vil helst ikke betale mer enn prisen på den jeg linker til.

Fint om dere hadde giddet å komme med noen andre forslag, sånn at jeg vet hva jeg burde velge. Hvit/grå farge? Elektrisk/manuell?

Og en annen ting: Blir sånne nedtrekk-lerret ødelagt etter kort tid?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser greit ut. Du får stort sett det du betaler for. Nedtrekk blir ikke ødelagt, men jo mer du bruker det, jo lettere utsettes det for bølger, som er irriterende.

Størrelse: Dette kommer an på rommet og avstand fra lerret til sitteplass. Søk på forumet da det er skrevet mye om dette før.

Det kan være greit å ha ekstra maskering på topp, spesielt dersom du skal henge lerretet i taket (da er det et must).

Skal du ha grått lerret og evt elektrisk blir det en del dyrere. For den prisen du oppgir, så blir nok ikke dette aktuelt.

Jeg anbefaler deg å investere kr 160 i IKEA TUPPLUR (200x200). Da har du et foreløpig "lerret", samt at du får sett om 200x200 er stort nok. Det er kjedelig å kjøpe for stort lerret og senere finne ut at du ønsker et mindre. I tillegg er store lerreter mye dyrere (naturlig nok).

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde det samme som Alex F anbefaler, begynte med tupplur, deretter nedtrekk hvitt, så nedtrekk grått og nå ramme grått ;-) Har faktisk gått ned på størrelsen fra 200 til 205 til 195 til 185 som er den jeg har nå. Har en sitteavstand på 3,5 meter og xga oppløsnig på pj'n.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samurai99, ber deg sjekke mitt innlegg her

http://avforum.no/forum/lerret/22586-hvilket-diy-rammelerret.html

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barrabas
    Må innrømme at jeg ikke skjønte så mye av det der

Finnes det forresten noen lerret som er lette å henge opp, og lette å fjerne? Sånn at jeg kan ta det frem når jeg trenger det, men ta det vekk når jeg ikke bruker det?

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samurai99

Finnes det forresten noen lerret som er lette å henge opp, og lette å fjerne? Sånn at jeg kan ta det frem når jeg trenger det, men ta det vekk når jeg ikke bruker det?
    mal en 5mm huntonittplate som du setter inntil en vegg når du ikke bruker den. billig og enkelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samurai99

Hvis du klikker på linken og går til mitt innlegg (nr. 15) så nevner jeg et alternativ til lerret som du spør etter i denne tråden

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •