Grått eller hvitt lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grått eller hvitt lerret

Nå begynner jeg å bli gal!! Det å kjøpe lerret er ikke enkelt. Når man endelig har bestemt seg for str og ramme kommer spørsmålet om grått eller hvitt. Har lest en del linker her på forumet, og sitter igjen som et spørsmålstegn.

Jeg har en kjellerstue som er under oppussing, blir svart gulv, lysegrått tak og lyse vegger. Hvilke farge bør jeg velge på lerrettet for å få et best mulig bilde? har Infocus 4805.

Håper noen har noen gode råd?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du lyskontroll er det ingen grunn til å ikke velge ett grått lerret sammen med 4805
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten tvil grått lerret !

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden Infocus 4805 så vidt jeg vet er en DLP projektor ville jeg også være i tvil om det er lurt med hvitt eller grått lerret. For LCD projektorer som har mer problem med å lukke ned til sort enn det din 4805 har, ville valget etter min mening blitt litt enklere og hellt mer mot grå duk.

Har du god lyskontroll og kan blende ned så det blir helt mørkt i kinorommet ville jeg gått for hvitt lerret, ellers hvis de lyse veggene du beskriver er såpass lyse at de vil ødelegge for sortnivået på lerretet, ville jeg gått for en grå lerretsduk. Her kan avstanden til lerretet og sidevegger spille inn også, samt bilde størrelsen for hvor lyststerkt bildet blir, samt kastelengde og zoom instilling på projektor objektivet og hvordan det reflekterte lyset duken dermed lyser opp vegger gulv og tak. så noe enkelt svar er vel vanskelig å komme med.

Blir man veldig i tvil og er redd for å velge feil, er nok det lureste å få lånt og testet med både en grå og en hvit duk i det oppsettet man skal bruke det, og selv avgjøre hva man foretrekker. Den grå og hvite duken børr ikke sammenlignes sammtidig med å projisere halve bilde på hver av dukene samtidig, fordi det etter min mening da er det lett å bli lurt (av måten irisen i øyet jobber) til å tro at den grå duken vinner, og fordi projektoren gjerne børr justeres inn forskjellig avhengig av de forskjellige egenskapene til dukene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du god lyskontroll og kan blende ned så det blir helt mørkt i kinorommet ville jeg gått for hvitt lerret,
    Dette er selvsagt smak og behag, men 4805 har ikke så bra sortnivå at den ikke trenger en grå duk, under noen omstendigheter. Men jeg er veldig enig i at det kan være lurt å få testet både grå og hvit duk for å være 100% sikker før man velger. Man skal dog være oppmerksom på øyets egenskap til å tilpasse seg. Sammenligner man en grå og hvit duk side ved side, vil hvitt se ganske grått ut på den gråe duken. Tar man derimot bort den hvite duken, vil hvitfargen også se helt hvit ut på den gråe duken.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    ..Sammenligner man en grå og hvit duk side ved side, vil hvitt se ganske grått ut på den gråe duken. Tar man derimot bort den hvite duken, vil hvitfargen også se helt hvit ut på den gråe duken.
    Ja det kan slå begge veier for hvit å grå duk, hvor mye lys man motar fra områdene utenfor lerretet når man ser film, vil også påvirke en del og kan påvirke oppfattet kontrast, sortnivå og hvor hvitt man oppfatter hvitt på en grå duk osv. Enkelte filmer med mye lyse eller mørke sener kan vel også med fordel sees på enten hvitt eller grått lerret, så noen helt eksakt vitenkap som ikke tar med smak og behag til de som skal benytte lerretet er vel ikke dette. ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så noen helt eksakt vitenkap som ikke tar med smak og behag til de som skal benytte lerretet er vel ikke dette.
    Neida, det er det ikke Jeg tror allikevel 99% av folk med digitale projektorer vil være mer fornøyd med grå duk i det lange løp

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både hvitt (Dalite model B matte white) og grått lerret (Euroscreen greyline). Jeg har BenQ PE7800 (DLP) proje. Det grå lerretet fungerer klart bedre enn det hvite. Jeg mener markant bedre! Jeg finner ingen argumenter for å benytte hvitt lerret med en noenlunde lyssterk proje. Noen som vil kjøpe et hvitt lerret?... ;-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig helt enig med AK og andre om at en definitivt bør gå for et grått lerret til denne PJen. Det er sortnivået som trenger drahjelp, "hvitnivået" blir mer enn bra nok med et grått lerret allikevel. Det hvite vil allikevel oppfattes som helt hvitt. Da er det tross alt viktigere at det sorte ikke er lysegrått.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok ha valgt grått lerret ja. Hvis du da ikke har tenkt å erstatte projektoren med en nyere modell i nær fremtid.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal 9000
    Ville nok ha valgt grått lerret ja. Hvis du da ikke har tenkt å erstatte projektoren med en nyere modell i nær fremtid.
    Jeg kan ikke se at det skulle være noen mindre grunn til å velge grått lerret selv om han skal kjøpe ny modell. Hvorfor skulle det det?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje fordi utviklingen for digitale lampebaserte projektorer ser ut til å gå i retning av bedre sortnivå og høyere kontrast, og har man god lyskontroll i hjemmekinoen i tilegg, faller vel mye av fordelene med en grå duk vekk ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle dele min siste erfaring med lerret typer.

Har fått låne med meg litt forskjellige lerret-biter av merket Adeo.
    1 stk Hvitt lerret -Gain 1.5
    1 stk Hvitt lerret - Gain 1.2
    1 stk Grått lerret - Gain 1.05
    (Har ikke modellnummer/typenummer akkurat nå men hvis det er interessant så kan jeg oppgi det senere)

Disse lerretbitene ble hengt opp rett ved siden av hverandre slik at
    man lettest mulig kunne se forskjeller i hvitt/sort og farger.

Jeg har en Acer PD723 projektor som er av typen DLP.

Nå vet jeg ikke om andre projektorer kan justere sortnivået uavhengig av lysere farger, men jeg har ikke muligheten til det.

Test 1: Kontrast og Brightness på 50%
    Gain 1.5 gjorde at jeg fikk veldig opplyst bilde med skarpe farger men
    sortnivået er ikke bra. Bildet ble for lyst.
    Gain 1.2 ble selvfølgelig litt dempet i lysstyrken og kanskje noe mer sortivå enn 1.5 men vanskelig å se. Lettest å se at det hvite er blitt litt gråere.
    Gain 1.05 var det som ga det beste sortnivået, og de lyse fargene ser bra ut. Ikke for skjærende dvs. passe behagelig.

Test 2: Kontrast og Brightness på 40%
    Gain 1.5 fikk jeg så og si akkurat samme bilde som på TEST1 og med GAIN 1.05. Samme sortnivå og resten av farger og lysstyrker virker likt. Beghagelig bilde.
    Gain 1.2 ble da enda mørkere, men fremdeles tett oppimot Gain 1.5
    Gain 1.05 ble alt for mørkt. Ser at sortnivået er enda bedre men det lyse er ikke lengre bra. Jeg kan ikke justere opp lysstyrken uten av sortnivået blir mer grått.

Oppsummering BEST BILDE:
    Kontrast & Brightness på 50% = Gain 1.5
    Kontrast & Brightness på 40% = Gain 1.05

Konklusjonen jeg fikk ut av dette er at med min projektor så hadde
    det liten/ingen ting å si på disse 3 lerret-typene da jeg kan justere lysstyrken manuellt. Nå vet jeg at det finnes mange andre lerret-typer ute på markedet som er av bedre kvalitet og at det kan være en avgjørende faktor for å få bedre bilde.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Kanskje fordi utviklingen for digitale lampebaserte projektorer ser ut til å gå i retning av bedre sortnivå og høyere kontrast, og har man god lyskontroll i hjemmekinoen i tilegg, faller vel mye av fordelene med en grå duk vekk ;-)
    Det var dette svaret jeg ventet på. Men jeg kjøper det ikke. Uendelig kontrast, eller tilnærmet, ligger langt fram i tid. Drahjelp i bunnen vil fortsatt være en fordel i lang tid framover...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    så kan jeg oppgi det senere)

Disse lerretbitene ble hengt opp rett ved siden av hverandre slik at
    man lettest mulig kunne se forskjeller i hvitt/sort og farger.
    Testen er verdiløs hvis du har belyst alle 3 lerretbitene samtidig. Våre øyne har en fantastisk evne til å tilpasse seg. De tre lerretene vil ødelegger referansene for hverandre. De forskjellige lerretenes egenskaper blir først synelig når du tester ett og ett lerret. Jeg vil også si at det er svært vannskelig å danne seg et bilde av hvordan et stort lerret vil prestere ut fra små prøver. Jeg har forsøkt dette med Dalite samples.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig som Ole skriver at denne "testen" er verdiløs. Øynene våre har den evnen, at det lyseste punktet vi ser, defineres som hvitt. Kjører du flere duker vil det hviteste lerretet alltid fremstå som referansen på "hvit-nivå". Tar du imidlertid vekk dette, vil det nest lyseste være definisjonen på hvitt, osv, osv.
    Øynene (og hjernen) har imidlertid ikke den samme evnen når det gjelder sort, der grått aldri vil oppleves som sort.
    Derfor er det selvsagt bedre å hjelpe den "sansen" som faktisk trenger hjelp, og det betyr drahjelp i de mørke partiene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg må du kalibrere bildet med f.eks DVE for hver enkelt duk, også teste hver duk for seg over en liten stund i allefall. Bare stille brightness og kontrast til 40% eller 50% sånn uten videre blir feil...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det var dette svaret jeg ventet på. Men jeg kjøper det ikke. Uendelig kontrast, eller tilnærmet, ligger langt fram i tid. Drahjelp i bunnen vil fortsatt være en fordel i lang tid framover...
    Det er vel generellt farlig å spå om fremtiden ja, og skal trenden med iris eller tilsvarende justeringer vinne frem, så man dermed får en mer teoretiske og trimmede kontrast verdi istedet for ekte kontrast med maks og min lysstyrker i bildet samtidig og dårlig sortnivå i bunnen, er det godt mulig man trenger gråe lerrets duker i en uoverskulig fremtid.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm, det høres veldig riktig ut det du sier ang toleranse på hvitt og svart.

Jeg tenkte at det er bedre å sammenligne ved å ha dem ved siden av istedet for å innbille/tenke på en referanse. Det tyder vel bare på at jeg stoler mer på synet mitt enn hukommelsen... ;-) Så lettlurt er jeg. he he.

Formålet med testen min var å se om det er noen STOR forskjell på lerretene, og med min lille og kjappe test fant jeg ut at på min projektor så har det nok ikke så mye å si. Jeg kan like godt dempe lysstyrken på mitt 1.5Gain lerret enn å kjøpe et nytt grått lerret. På det grå lerretet måtte jeg ha høyere lysstyrke for å få bildet like lyst og da forsvant fordelen i sortnivået.

Jeg har ikke brukt kalibreringsdvd så jeg tar testen med en "kilo salt" og innspill fra medlemmer er tatt til etteretning. :-)

KalibreringsDVD står på innkjøpslista...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •