SuperNova - mitt neste svarte lerret ??!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer LydMekk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool SuperNova - mitt neste svarte lerret ??!

Wow! Dette virker jo utrolig bra! Har lest til øyet er stort og vått her idag vedr. de ny SuperNova svarte lerretene, virker som om dette passer perfekt til stua mi, lyse vegger, flere vinduer som ikke kan dekkes helt 100% til, ønske om svak bakgrunnsbelysning i rommet osv. Med andre ord langt unna full lyskontroll, ingen svarte/mørke vegger i mils sikte osv...

Er det noen som har testet/sett dette lerretet ? Finnerud, Gorm, andre ?

Synspunkter ?

De som er orienterte: Finnes dette i tab-tensioned oppstrammet elektrisk takmontert utgave ? Kan ikke bruke rammespent gr. behov for å gå der lerretet skal henge (vanlig stue).

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, jeg er veldig spent på hvordan disse fremstår mhp struktur, hotspotting, visningsvinkel, fargegjengivelse osv. De vil vises på IFA-messen, slik at det ikke er mer enn 10-12 dager til du skal få både bilder og full rapport fra undertegnede!

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, jeg er veldig spent på hvordan disse fremstår mhp struktur, hotspotting, visningsvinkel, fargegjengivelse osv. De vil vises på IFA-messen, slik at det ikke er mer enn 10-12 dager til du skal få både bilder og full rapport fra undertegnede!
    Glimrende! Synes dette virker SVÆRT spennende! Får H79'en min om en drøy uke og trenger noe å vise den på...he, he...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H79 i et lyst rom, er ikke det som å kaste perler for svin? :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LydMekk
    De som er orienterte: Finnes dette i tab-tensioned oppstrammet elektrisk takmontert utgave ? Kan ikke bruke rammespent gr. behov for å gå der lerretet skal henge (vanlig stue).
    Jeg er også spent på dette, og du skulle ikke bladd veldig mye lenger ned på denne siden før du fant denne tråden: http://avforum.no/forum/lerret/20941-svart-lerret.html

Ettersom jeg har skjønt kommer disse foreløpig kun som rammelerret. Hvorfor helt sikkert vet jeg ikke. Men jeg kan tenke meg det har noe med den linse-filmen som sitter på den lystette lerretsduken, og at denne ikke er spesielt egnet til ø bøye.....

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da DNP kun kommer som rammelerret bestilte jeg meg heller et Vutec Silverstar tab-tensioned lerret. Dette gir mye av de samme egenskapene som Supernova (ikke helt dit, men likevel...) i lyse rom.

Mye skryt av dette lerretet på www.avsforum.com

Tror dette blir en bra løsning sammen med Optoma H79 i stua mi.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    H79 i et lyst rom, er ikke det som å kaste perler for svin? :wink:
    Hehe, noen som er misunnelig huh

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LydMekk
    Da DNP kun kommer som rammelerret bestilte jeg meg heller et Vutec Silverstar tab-tensioned lerret. Dette gir mye av de samme egenskapene som Supernova (ikke helt dit, men likevel...) i lyse rom.

Mye skryt av dette lerretet på www.avsforum.com

Tror dette blir en bra løsning sammen med Optoma H79 i stua mi.
    Bakdelen er at du aldri kan skru av lyset i rommet. Gjør du det, blir det som å se film i en refleksbrikke, og Ikea's "tupplur" fremstår plutselig som fantastik i forhold. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, Vutec Silverstar tror jeg helt ærlig ikke er optimalt, men det er bare min mening... Du får teste selv å se! Kom gjerne tilbake med din vurdering her.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...er det noe dere to har PRØVD selv eller dette kun "ideer" ?

Har sett bilder med sammenligninger fra tester utført på www.avsforum.com som derimot viser kjemperesultater OGSÅ når lyset slås av og rommet mørklegges! Se under "Screens" og søk på Silverstar.

Silverstar har en smell i farger og sortnivå som slår flere andre konkurrenter i direkte sammenligning hvor man har tatt bilder av alle alternativene og lagt ut.

Ut ifra bruksområde osv. tror jeg faktisk dette blir helt knall!

Lyric Hifi fører dette lerretet i Norge. De har enddel størrelser på lager og kan bestille resten. De har en stund hatt tilbud på rammelerret med Silverstar og har det vel enda for de som er interesserte. Og nei, jeg selv har ingen økonomiske linker rundt dette, vil kun anbefale til andre et produkt som jeg synes har meget bra ytelser som flere her på forumet kan ha stor nytte av!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vi har nok sett lerretet begge to, og jeg står fortsatt fast på min påstand. I et opplyst rom derimot, vil lerretet fungere bra. Men i mørket, vet alle som har testet litt forskjellige lerret, at høygain er pyton å se på. Det inkluderer dessverre Silverstar lerretet. Det hjelper ikke at det er "smell" i bildet, når resultatet er at det svir i øynene. Et skikkelig lerret (som f.eks Stewart Greyhawk eller Adeo greyvision) vil gi deg en mer korrekt og virkelighetstro gjengivelse av bildet enn det "sølvplata" gjør.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer selvsagt an på lysstyrken fra prosjektoren.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart det gjør det i et rom som ikke er helt mørkt. Men det finnes vel neppe projektorer på markedet som er konstruert med for lavt lysutbytte i et mørkt rom. Det måtte i tilfellet være en CRT-eier som ikke ønsker slitasje på rørene, og derfor har justert ned lysutbyttet kraftig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Uansett omhandler denne tråden DNP-lerretene, ikke Silverstar, bare slik at folk ikke misforstår... DNP virker interessant selv i lyskontrollerte rom, men jeg fant ikke utstilleren på IFA dessverre, jeg hadde ALT for kort tid på den messen. Imidlertid vet jeg at Afro her inne var bortom og så på DNP, og kan kanskje komme med noen korte erfaringer?

Newcomer Dr. Brain sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilket lerret skal man velge???

Ser at det er mange meninger om lerret her.

Jeg skal gå til innkjøp av lerret nå, og har alltid trodd det bare var hvite lerret.
    (Ja jeg er fersk)

Skal ha projektoren i en kjellerstue, kan vel få det nesten helt mørkt hvis jeg vil.

Skal jeg velge hvit eller grått lerret???

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei Dr. Brain og velkommen til forumet!

Fint om du tar opp dette temaet i egen tråd etter å først ha foretatt et søk og lest litt, da emnet er diskutert i åresvis her på forumet!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett disse DNP-lerretene selv, men har lest litt om dem, og har fått litt intrykk av at det fort blir hotspot og visnings vinkel problemer med denne teknologien, noe som vel ikke er det helt store problemet i møteromms og presantasjons visninger osv, men vil fort virke meget forstyrrende i hjemmekino sammenheng. I hjemmekino sammenheng, kommer man vel ikke unna den possitive bieffekten det er å mørklegge rommet fulstendig, med tanke på at man lettere får hoved fokuset på bildet , og ikke alt annet i visnings rommet.

Har forstått det slik at DNP-lerretene er ganske nye fremdeles, så kanskje kan tingene bli bedre senere, og videre utvikles så struktur og gain osv, kan matches projektoren og objektikken den skal benyttes sammen med, så resultatene blir mer optimale.

Hadde imiddlertid også vært litt gøy å fått testet et DNP lerret sammen med en CRT projektor, og sett om resultatet kunne være til å "leve" med og gjort bildet litt mindre påvirkelig av "falskt" lys fra lyse flater ol.

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens. Jeg har skrevet litt om DNP besøket mitt her:

http://avforum.no/forum/artikler/24426-reportasje-dnp-bes-dagslys-black-lerreter.html

Jeg er ingen ekspert innen feltet, men håper noen finner dette interessant. Det vil komme noe mer informasjon snart.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Bakdelen er at du aldri kan skru av lyset i rommet. Gjør du det, blir det som å se film i en refleksbrikke, og Ikea's "tupplur" fremstår plutselig som fantastik i forhold. :wink:
    det sies at lerretet faktisk viser seg fra sin beste side i mørke. er ikke noe tupplur med et :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •