Hvilket DIY rammelerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket DIY rammelerret?

Har planer om å lage et DIY grått 16:9 lerret på ca. 96", men er usikker på om jeg skal ha et duk-basert eller maling-basert lerret...
    Er et vanlig duk-basert rammelerret bedre enn å male f.eks en sponplate?
    Noen som gidder å komme med noen konkrete anbefalinger (linker) av hva som trengs av utstyr til begge formene for DIY lerret?

Noen som har noen tanker/erfaringer de vil dele?

Hva bør jeg renge med å måtte betale for de 2 forskjellige fremgangsmåtene?

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med ei plate vs. duk er vel at det ikkje blir bølgjer. Einaste minusa eg kan komme på med plate er å få malinga bra nok, og vekta. På fabrikken der eg jobbar har vi nokre sponplater med kvit overflate, lurte på om eg skulle teste dette utan å måle. Men med pta e700 bør eg vel nesten ha grått egentlig.

Om du går til ein fabrikk som driv med baderoms-/kjøkkeninnredning(slik vi gjer) er sjansen stor for at dei ikkje samlar på platene som ligg underst på kvar palle. Desse er 280*205cm store, og dette burde halde Platene kan vere av fiber(ikkje anbefalt), mdf, spon eller huntonitt. Av desse er vel mdf og huntonitt mest aktuelle.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OO 280x205 er ikke verst!

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, må nok reinskjere platene litt, men eit 267*150 16:9-lerret er ikkje å forakte Berre dumt eg ikkje har rom til det. Skal lage meg mitt eige der, regnar med det blir 200*112.5cm. Følte nemleg eg blei svimmel ved raske bevegelsar på benq pb6100 ved denne(2m. breidt) størrelsen. Rett nok ved bruk av s-video da, men allikavel.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv en rullemalt sponplate som er listet rundt...Max str ble da ca88" etter reinskjæring..Hvis du vil ha større må man lime sammen og sparkle, før man grunner og maler..Uansett dette blir ett bedre alternativ siden du slipper bølger på lerretet..

Lykke til med valget..=)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt maling, og da helst en type som er ment for formålet, men bare dersom du har mulighet til å få den sprayet på. Rulle er greit nok det også, men det blir ikke 100%.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville helt klart valgt maling på plate. Du får ingen bølger og du kan male om så mye du vil hvis du ikke er fornøyd med fargen. Ikke no problem å henge det opp selv om alle kanskje ikke synes det er like greit å bare skru den inn i veggen slik som jeg gjorde...

For mitt plate-"lerret" betalte jeg vel til sammen 450,- for huntonittplate, maling og filt til å dekke rammen med. Lister til ramma fant jeg i garasjen.

Jeg brukte for øvrig rulle og kan ikke helt se behovet for å spraye på. Hos meg ble det helt jevnt og det er vanskelig å se noen struktur så lenge du ikke har nesa presset opp i lerretet, og med film på så blir det umulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med perminator..Trenger ikke å spraye..Kjøper du en god rull som er ment for glatte overflater så klarer du ikke å se det når du står rett forran lerretet..Men setter du en spotlight på det, og ser fra siden ca 10cm fra, så kan du se noen få antydninger til rullen..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte for øvrig rulle og kan ikke helt se behovet for å spraye på. Hos meg ble det helt jevnt og det er vanskelig å se noen struktur så lenge du ikke har nesa presset opp i lerretet, og med film på så blir det umulig.
    Ikke for å være kritisk, men jeg tror neppe det er umulig Jeg mener det er helt umulig å få det 100% med rulle, og jeg har prøvd mange ganger selv også. Har man en liten perfeksjoninst i seg, mener jeg at rulling ikke er godt nok.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nei, ingenting er vel umulig.
    Men jeg klarer i hvert fall ikke å se noen som helst antydning til struktur når jeg ser film, så får meg er det i hvert fall nærmest umulig. Klart, hadde jeg hatt atom-mikroskop eller no så hadde det nok gått...

Det kommer selvfølgelig an på hvor perfeksjonist den enkelte er, men jeg mener at det ikke er nødvendig å spraye det på for å få det 100%.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer selvfølgelig an på hvor perfeksjonist den enkelte er, men jeg mener at det ikke er nødvendig å spraye det på for å få det 100%.
    Noen er selvsagt flinkere enn andre til å male med rulle Dessuten er det nok forskjell på forskjellige malingstyper også. Goo er ikke lett å rulle 100% ihvertfall.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er en jævel med rulla...du skulle sett meg!

Men fra spøk til Halvord; det er mange faktorer som spiller inn når man skal male, og i mange tilfeller er det helt sikkert ikke lett å få det 100%.
    Uansett så er vel spraying det beste, og hadde Clas Ohlson hatt sprayesett som kosta 39 kroner, det samme som rulla mi, så hadde det ikke vært noen tvil. Men det er nok dessverre litt dyerere enn som så...Hvor mye koster det egentlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativet er å gjøre begge to slik jeg gjorde. Først så maler du plata med noen lag, og så limer du lerretdukk på etterpå. Så er du sikker på at det blir både bølgefritt og uten fargenyanser.

Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sponplate som overflate en bedre løsning enn å f.eks bruke x-finer? Fordelen med x-finer er jo vekten...... Noen som har noen tanker og/eller erfaring med x-finer vs. sponplate som rammelerret??

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noe å vurdere SuperHeMan. Jeg benytter en LCD Hitachi PJ-TX10 og grå lystett rullegardin fra Kirsch. Har sammenlignet med grå dukprøver fra Euroscreen og Dreamscreen og merkelig nok synes jeg Kirschen er like god (eller bedre). Den har omtrent like jevn og fin struktur som Dreamscreen. Kirschen er litt gråere enn de to andre og gir litt bedre sortnivå. Dreamscreen og Euroscreen gir litt mer trykk/lys i bildet kanskje pga høyere gain eller lysere grått. Jeg må si jeg er overrasket av resultatet, kanskje inntrykket hadde blitt anderledes om jeg hadde fått testet på like store duker fra Euroscreen og Dreamscreen? Noen som har noen innspill til dette?

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal lage ett rammelerret.. Innermål på 203 x 114.. Tenkte i første omgang å male med Lady Takmaling. Goosystems får jeg prøve senere. Viktigste er å få opp ett lerret.. Tenkte å male 4 strøk.. Hvor mye mailing trengs for en slik jobb?

Newcomer Superkonge sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte ca 1/2 liter på mitt lerret, men jeg malte 7 strøk. Jeg fikk ikke kjøpt mindre enn en liter maling heller.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maling

Hei!
    Jeg brukte grunning på de tre første lagene, deretter kjøpte jeg fargesatt grunning (s2000) brukte denne grunningen pga at jeg ønsket 0 i glans, tror ikke tak maling er best eina da dette gjerne har en glans på03-07. Jeg brukte en liten skumgummi rulle som lager lite struktur, ble selv fornøyd med resultatet. På min mdf plate(ca 245x145) gikk det ca 3liter, da jeg pusset plata etter tre lag med grunning for og få best mulig overflate.

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MDF og Maling

Nitro :
    Hvordan fungerte det med mdf plate til lerret, Jeg vurderer det samme selv . Bare for å se om det har noe for seg med et lerret til 4-5 000. Eller om det er bortkasta penger.
    Hvilken tykkelse på mdf plata brukte du ?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takmaling har glans 0-3 Det har gjerne grunninga også.
    Jeg kan anbefalle Vanntynnet oljegrunning. Tynner du den 5-10% med vann og maler plata liggende horisontalt vil den flyte mye bedre ut enn ren vannbasert akryl eller latex maling, derfor også gi et jevnere resultat.
    Ellers gjelder det jo å velge rett utstyr. Du kan med fordel bruke skumgummirulle på den vanntynna olja, også dra over med pussepapir i mellom strøkene for å fjerne fiberreisning og eventuelle støv og andre ujevnheter.

Jeg jobber til daglig i maleforretning, så om det skulle være noe så er det bare å spørre.

-

Koster forresten 189,- eller noe for 1 ltr vanntynnet oljegrunning på Smartclub nå, kan brekkes i relativt lyse farger (ned til ca 4000-N).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •