Adeo tab-tension, trigger problemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Dagster sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Adeo tab-tension, trigger problemer

Har nettopp satt opp mitt Adeotab-tension system og montert trigger mot Action mk3. Desverre vil lerrettet opp når Projektoren slås på og ned når den slås av. Prøvde å bytte polaritet på trigger, men var ingen suksess. Forslag?

Jeg skulle gjerne ha stoppet lerrettet fast et stykke før bunnen (sette limit). Noen som vet hvordan jeg gjør det?

Går det an å kombinere bryter og trigger?

Jeg forstår lite av koblingsskjemaet og bryteren likner lite på den som vises i bruksanvisningen. Vil derfor også sette pris på hjelp med det også.

Forøvrig ser det hele lovende ut.

Dag

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Det er vel bare å bytte om den sorte og brune ledningen. Det skal vel gjøre susen. Blå var vel felles. (har Adeo Tab Tension selv)

Er Helt enig i at monteringsanvisningen var elendig. (er ikke god i italiensk) Ente opp med at jeg satt å prøvde meg frem for å få det til å gå opp og ned.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Heisann. Det er vel bare å bytte om den sorte og brune ledningen. Det skal vel gjøre susen. Blå var vel felles.
    Sakl prøve det. Har det hengende i fast høyde nå for å nyte noen filmer før jeg begynner å jobbe med det igjen.

Har du klart å stille stopphøyde? Liten vits med automatikk hvis en ikke kan definere det.

Dag

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører bare manuellt med up/down bryter.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du anledning til å beskrive hvordan bryteren skal kobles? Jeg vil gjerne prøve det også.

Dag

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik gjore jeg det:

Kjøpte meg kabelbit med støpsel(ujordet)

Koblet den ene lederen til den blå fra lerret. (sukkerbit)

Koblet den andre lederen inn på den ene av de to skrufestene i midten. Tok en liten kabelbit fra den enemidtdelen til den andre slik at det var kontakt mellom dem. Koblet den brune og sorte til hver sin endeskrue på bryteren. Når du trykker ned på ene siden, blir det kontakt mellom midten og den kontaksiden som er motsatt til den siden som blir trykket ned. Dermed vil lerret gå opp eller ned avhengig av hvilken vei du trykket. Ønsker du å bytte om på retningen i forhold til knappen, så bytter du om sort og brun.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Glimrende! Takk skal du ha!

Dag

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nyttig info til andre eiere av Adeo tab-tension. Jeg spurte AVshop om følgende:

Jeg har behov for noe support på lerret og triggerboks. Jeg trenger å få lerrettet til å stoppe på et bestemt nivå på veien ned, noe som er vanlig på de fleste andre motoriserte lerret. Videre ønsker jeg å vite om det er mulig å kombinere trigger og bryter samtidig og dermed kunne kjøre manuelt ved behov.

Den ene vekten hang seg forøvrig fast under første nedkjøring. Dette førte til at det nå er noen bølger nede på samme side. Vi dette forsvinne av seg selv eller kan det fjernes på annen måte?

Følgende raske svar (samme dag) :
    Du må velge trigger eller manuelt , ikke begge deler. På høyre Side 1 av 1 av lerrethuset står det en merkelapp med modelltype o.l. Fjern denne lappen og bak er det to skruehull for justering av stopp.
    Vedrørende bølger i lerretet vil dette forsvinne av seg selv etter kort tid.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Merkelappen sitter under på høyre side (sett forfra).
    NB: klistremerket sier forøvrig at en bryter "warranty" ved å åpne der!!

Vel, å hente en Adeo tekniker for å stille på disse er uaktuelt. Derfor; to små hull sitter under, og inni sitter en (bakre) hvit og en (fremre) gul skrue. En rekker ikke inn til skruene med med "normale" små skrujern.

AVshop er igjen kontaktet for å få flere detaljer rundt innstilling av skruene. De dukker etterhvert opp her (i min monolog)

Dag

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Instilling av Adeo Tab-tension lerret

Jeg nevnte ovenfor at en bryter "warranty" ved å åpne til justeringer. Dette tilbakeviser heldigvis AVshop. Det er uansett god grunn til å være forsiktig når en gjør innstillinger; les og lær!

For å justere lerretet trenger du en lang tynn skrutrekker. Jeg fant et billig sett på Biltema.

En må nødvendigvis ha spenning på lerretet for å se hva som skjer når en stiller. Jeg hadde trigger påmontert, og måtte derfor skru prosjektør på og av ”ørten” ganger under prosessen. Det kan derfor være lurt å montere bryter for justeringsprosessen, og deretter bytte til trigger i ettertid. Da kan en også raskt reversere det som skjer med bryteren i stedet for å trekke ut kontakten slik jeg måtte.

Den innerste hvite skruen (mot bakveggen) stiller opp posisjonen.
    Den ytterste gule skruen (mot publikum) stiller ned posisjonen.

Ved å skru MED klokka justerer en nedover, og MOT klokka justerte en oppover.
    NB: Prøv for sikkerhets skyld dette selv først, men gjør dette i ned posisjon!

OBS: Sjekk at vektstanga er løs før første utkjøring! Vær klar til å stoppe lerretet hvis det ikke er det!

Det er ikke trinnløs justering her; lerretet beveger seg i steg. Jeg anbefaler derfor å beholde ”default” posisjonen oppe slik den leveres. Da slipper du problemer med at motoren blir stående å trekke oppover med vektstanga låst i åpningen!

I opp posisjon beveger lerretet seg kun oppover under selve justeringen. Det vil si at hvis du vil ha en lavere posisjon i opp posisjon, må du;
    - skru hvit stilleskrue mot klokka (gjerne et par omdreininger)
    - kjøre lerretet ned og deretter opp for å finne den nye posisjonen
    - stille deretter skruen med klokka; lerretet går i steg oppover; stopp ved ønsket posisjon.

I ned posisjonen beveger lerretet seg kun nedover under selve justeringen. For å få en høyere ned posisjon må du;
    - skru gul stilleskrue med klokka
    - kjøre lerretet opp og deretter ned for å finne den nye posisjonen
    - stille deretter skruen mot klokka; lerretet går i steg nedover; stopp ved ønsket posisjon.

Hva gikk så galt for meg?
    Ja, jeg klarte å låse fast vektstanga i åpningen med å stille en høyere opp posisjon! Jeg trakk umiddelbart ut kontakten. Deretter stilte jeg den hvite skruen motsatt vei. Så gjorde jeg neste feil. Jeg kjørte ned lerretet, men siden vektstanga nå hang godt fast i åpningen, krøllet duken seg først løst opp for deretter å bli dratt inn motsatt vei på rullen! Heldigvis klarte jeg å stoppe dette relativt raskt, men prosessen med å rett opp dette igjen var ikke lett!

Moralen er; Vær klar til å stoppe prosessen til enhver tid. Hvis vektstanga blir sittende fast, kjør ut LITT lerret og løsgjør stanga før du kjør ut resten.
    Lerretet fikk noen ”skrukker” i denne prosessen, men de forsvant faktisk

Jeg håper noen får nytte av dette. Det er som de sier; De smarte lærer av egne feil. De intelligente lærer av andres! (Heldigvis hadde jeg ingen å lære dette av selv)

Forøvrig er jeg godt fornøyd med Adeo lerretet som jeg belyser med en PD Action Mk III.

Dag

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Justering av tab tension

Hei

Jeg har akkurat skaffet meg et Adeo TM 250, og strammemekanismen på høyre side er alt for "slakk" - dvs den har 15cm mer tråd enn jeg trenger og trekker dermed ikke i lerretet i det hele tatt.

Har noen andre hatt tilsvarende problem, og hvordan får en justert dette? Kan ikke finne noe i bruksanvisningen om dette [heller:???: ]. Har forsøk å få tak i tråden under loddet, men jeg klarer ikke å trekke den ut der.

Forslag?

Forøvrig er lerretet supert.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops: Noen ganger må man bare åpne øynene, skruen var på baksiden av loddet!, sånn går det når man monterer lerretet helt inntil veggen!

Rimelig flaut!:???:

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe..fint å høre at du er godt fornøyd med lerrete, og at det var en veldig enkel måte å justere slakken i snora på. ;-) Jeg vurderer nemlig innkjøp av samme lerret, så da er det hyggelig å lese om positive erfaringer med det.

Har du valgt noen fjernstyringsmulighet til lerrete ditt?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ryktet sier at det kommer en ny løsning for fjernstyring som inkluderer både trådløs fjernkontroll og trigger i samme boks, og som kommer til å bli billigere enn å kjøpe de to gamle boksene separat.

Om jeg husker riktig, er det forventet at boksen skal være tilgjengelig i løpet av en 14 dagers tid, men dette må du eventuelt sjekke med forhandler selv.

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var interessant. Takk for tipset!
    Da venter jeg like godt med å bestille fjernkontroll og ser hva som kommer. Jeg har notert meg at Adeo har en kontroll som har art.nr. PVDCP0044. Kan det være den tro? Jeg får vel ta en forespørsel til forhandler å undersøke litt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •