Lerret Gain?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Lerret Gain?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Lerret Gain?

monqo_B
    Newbie

Ble Medlem: 11 Sep 2003

Skrevet: 15/09/2003 12:22 Tittel: Lerret... Gain ?

--------------------------------------------------------------------------------

Nå har jeg sett bittelitt på noen lerret, og har et par nye spørsmål =)

jeg fant et lerret som heter "LERRET WIKTORSCREEN 240X240CM"

I beskrivelsen står det:

Matthvit glasfiberduk med svart bakside og en gain på 1.0.

hva angir verdien for gain? altså hva er High-gain og hva er ikke, hvordan går denne skalaen og hva mer er viktig å vite om dette?

*mase, mase* hehe

.Stian.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gain kan vel enklest forklares som "antall ganger forsterkning av lysstyrke". Hvis du ganger lysstyrken til projektoren din (ANSI lumens) med gain'en til lerretet får du oppfattet lysstyrke på den posisjonen du sitter (innenfor oppgitt tittevinkel på lerretet). Deler du så på lerretets størrelse (bredde*høyde i kvadratfot) får du foot-lamberts verdien som er standarden for å måle lysstyrke i (hjemme)kino oppsett.

Matt hvite lerreter med 1.0 gain er standard hvite lerreter som prøver å gi et så nøytralt bilde som mulig. Greyline lerreter har 0.8 gain og senker derfor lysstyrken mens High Power har 2.8 gain og gir deg et nesten 3 ganger så sterkt bilde på ideell titteposisjon. Alt over 1.0 gain kan vel kalles high gain, men jeg syns ikke det er virkelig "high" før det kommer opp i 2.0 og oppover, altså minst en dobling av lysstyrke. Generelt kan man si at lavere gain gir bedre svartnivå og et mer dempet bilde, mens høyere gain gir bedre hvitnivå og et sterkere bilde. Det fins også lerrettyper som prøver å gi fordelene fra begge verdener, f.eks. High Contrast Cinema Vision (HCCV) produktet til Da-Lite. HCCV baserer seg på at når øynene dine tilpasser seg et bilde med lavere svartnivå og samtidig høyere hvitnivå blir potensielt den oppfattede kontrasten større mellom mørke og lyse områder i bildet. I teorien.

Som jeg skrev i "HCCV vs HP" innlegget mitt i Lerret forumet så er ikke høy gain egentlig en forsterkning av lysstyrke. Materialer som sølv (neppe ekte sølv) reflekterer rett og slett bare mer lys tilbake ved hjelp av en "metallisk" overflate, mens High Power (glasskuler) heller konsentrerer det tilgjengelige lyset på et mindre område slik at det oppfattes sterkere. Lavere gain lerreter på sin side reflekterer mindre lys ved å bruke mørkere overflater. Men det er som sagt enklest å bare tenke på gain som antall ganger forsterkning.

Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bra info...

Takk for meget informativt innlegg! Tror jeg må teste litt forskjellig før jeg finner det som passer best til mitt rom, prosjektor og behov...

.Stian.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •