Test av bakprosjeksjonsduk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test av bakprosjeksjonsduk.

Jeg har brukt de siste våte dagene til å teste 3 typer bakprosjeksjonsduker.

Da-lite Da-tex som er en grå duk.
    Rosebrand grå duk:http://www.rosebrand.com/A_Com/showd...ectGroup_ID=84
    Rosebrand sort duk: http://www.rosebrand.com/A_Com/showd...ectGroup_ID=84

Da-lite duken har jeg hatt i noen år og vært fornøyd med den, men som vanlig melder trangen til å prøve noe nytt seg.

Jeg bestilte derfor 200 X 140 av både den grå og den sorte duken fra Rosebrand.

Jeg fikk dem på døra med UPS i løpet av en 1 uke.

Jeg prøvde først den grå duken opp mot mitt gamle, og det gikk ikke så mange sekundene før jeg hadde bestemt meg for at dette er ubrukelig til bakprosjeksjon. Det gav et veldig varmt og behagelig bilde med ett gyllent skjær over seg men det er absolutt ikke fargenøytralt.

Men siden produsenten sier at det kan brukes til både front og bakprosjeksjon måtte jeg jo prøve det også og det var meget bra. Det er tydelig at dette er en svært bra duk til en rimelig penge. Nå har jeg ikke fått testet det opp mot ett annet bra lerret, for eksempel Adeo sitt, men det skal jeg prøve å få gjort, hvis jeg ikke bare selger det.

Det sorte lerretet derimot rocket ikke fargene

Bildet ble naturlig nok en del mørkere, siden duken er mørkegrå / sort og en direkte sammenlikning mellom den og mitt gamle ble nærmest håpløst og jeg var vær ved å gi opp.
    Kontrasten ble jo helt sinnsyk, har aldri sett noe liknende, men er det ikke for mørkt?

Vel, jeg gir meg ikke og henger opp lerretet alene og setter inn DVE, og etter et par minutter er bildet kalibrert.

Jeg lager meg et par kopper kaffe for å nullstille meg og så setter jeg i gang, og det var moro.

De vanlige filmene går i skuffen: LOTR FOTR hatten til Gandalf har ikke mistet noe detaljer og ansiktsfargen til Gandalf og Frodo ser helt perfekt ut.
    Jeg kliner til med noen mørkere scener som fyrverkeriet, panoreringen av borgen og Minas Tirith, og utrolig nok ser det ikke ut til at jeg har mistet noen detaljer i de mørkeste partiene.Men, er bildet litt grått? Det er ingen tvil om at dette lerretet gir en enorm kontrast, og kullsort sort, men er det ikke litt for mye av det gode med min projector?

En LCD projector med bra lysstyrke må være den ideelle partner til dette lerretet, de trenger som kjent litt hjelp med kontrasten. Jeg har ikke bestempt meg enda om jeg skal beholde eller selge det sorte lerretet, må tenke litt på det.

Begge lerretene er gode til sitt bruk, den grå som fronprosjeksjon og den sorte til bakprosjeksjon sammen med en LCD projector.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres spennende ut, Frank. Vi kan gjerne teste denne sorte duken på min AE700 en kveld, og se om det er mulig å gjøre sortnivå og kontrast enda vassere på en type "billig" LCD-prosjektor som du sier....

Du har PM!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lcd og sort duk

Er interesert i å høre om resultatet av forsøket med AE 700 hvis det blir noe av

Testet litt forskjellig med min AE 500 og syntes ikke resultatet ble veldig bra med for mørkt lerret (vel å merke i helt mørkt rom) har gått for lyst grå selv.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du får en opplevd høyere kontrast og ikke mister detaljer i de mørke scenene, hvorfor er da den sorte duken ikke en "keeper"? Rett og slett for mørkt?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At svarte felt blir enda svartere på en svart duk er logisk. Det jeg har tenkt på og er litt spent på å høre om etter at Arendal fortalte om bestilling og kjøp av svart duk, er hvordan de HVITE (lyse) feltene blir på en svart duk. Mange her på forumet er jo opptatt av sortnivået. Men når det er en svart duk - blir "problemet" motsatt da - i det hvite?

Tango

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avtalt test av den sorte duken i min kino en eller annen gang i neste uke...... Spennende...

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, testing skal bli.

Men, husk at denne duken er kun for bakprosjeksjon og ikke frontprosjeksjon og det er kanskje litt vanskelig å teste hjemme hos deg Anfield?

Jeg holder på å lage ramme til det sorte lerretet nå, slik at det bare tar 1 minutt å bytte mellom det gamle grå bakprosjeksjons lerretet og det nye sorte.

Når det gjelder hvitnivået tango, så har du helt rett i at rent objektivt så blir ikke det hvite like hvitt med grå eller dort duk som med en hvit duk.
    Men differansen mellom sort og hvit blir minst like stor all den tid en projector ikke kan lage sort selv, men er avhengig av lerret for å få det til.

Så, all den tid projectoren er lyssterk nok til å lage hvitt, så får den hjelp av duken til åp lage sort, og demed får du en sterkere opplevd kontrast.

Hvis man henger ett hvitt lerret ved siden av ett grått så ser det hvite grått ut på den grå duken, men når man fjerner den hvite duken og justerer bildet på nytt, ser det hvite kritthvitt ut. Sånn er det bare

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler ikke et eneste lite nanosekund på at det du skriver er riktig Arendal. Så vi kan vel bare fastslå at vi er enige. Ser at du har skjønt hva jeg ville fram til. . .

Gleder meg til å høre referat fra eventuell testing av Anf. . . ehhh. . . . hos Anfield

Tango

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hehe, testing skal bli.....

Men, husk at denne duken er kun for bakprosjeksjon og ikke frontprosjeksjon og det er kanskje litt vanskelig å teste hjemme hos deg Anfield?
    AE700 kan også ta turen opp til deg vet du...... Ellers så snakkes vi kanskje mer ang testmetoder i kveld hos Flagge.......

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi fikk gjort en rask test hos Flageborg på både den grå og sorte duken og begge to gav bra resultater må jeg si.

Bedre sortnivå og farger med begge to i forhold til det hvite Projecta lerretet.

Anfield har det grå lerretet til test nå og jeg venter i spenning:grin:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi fikk gjort en rask test hos Flageborg på både den grå og sorte duken og begge to gav bra resultater må jeg si.

Bedre sortnivå og farger med begge to i forhold til det hvite Projecta lerretet.
    Hvilken likte dere best? Følte dere at det manglet puch i bildet med den sorte duken?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hvilken likte dere best? Følte dere at det manglet puch i bildet med den sorte duken?
    Nå var den "testen" rimelig provisorisk, og den sorte duken kan ikke brukes som frontprojeksjonsduk. Men når vi så hvilket bilde den gav på fra en Optoma H30 i forhold til på det hvite lerretet til Flageborg, så hadde ikke jeg vært i det minste tvil. På den sorte bakprojeksjonsduken var det sorte skikkelig sort. Fargene ble noe mer mettede (vi kallibrerte ikke på nytt) men følte ikke at det manglet noe "smell" i fargene akkurat. Tegnet opp et veldig bra bilde synes jeg.

Arendal kan sikkert tilføye litt......

Det som er spennende nå er å få tak i en slik sort duk beregnet på frontprojeksjon. Det har jeg skikkelig tro på for oss LCD-tilhengere.....;-)

Edit: Den grå frontprojeksjonsduken har jeg hjemme til test mot et Adeo Greyvision og skal rapportere straks den "testen" er gjort...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Edit: Den grå frontprojeksjonsduken har jeg hjemme til test mot et Adeo Greyvision og skal rapportere straks den "testen" er gjort...
    ...og da var den testen gjort. Synes at "test" i denne sammenheng bør brukes litt løslig, da jeg ikke betegner meg som kompetent nok til å være en "test-ekspert" a la Gorm og Jørn, men bruker den kunskapen jeg har......;-)

Jeg kjører som kjent Panasonics AE700 på mitt Adeo Greyvision-lerret. Som mange andre LCD-innehavere savner jeg selvfølgelig et bedre sortnivå. Måten å skaffe seg det (foruten å bytte PJ ;-) ) er flere. Ett eksempel er å skaffe seg et Hoya ND-filter. Dette minsker lysstyrken endel, uten å miste for mye av detaljene. Jeg bruker også Denons 2910 som bildekilde. Et annet alternativ blir da å aktivere en funksjon som heter "Black Enhanced", der en får et mye bedre sortnivå, men ulempen er at en mister mye detaljer i de mørke partiene.

Et tredje eksempel er å gå for et mørkere lerret. Som noen kanskje har fått med seg, er jeg veldig nysgjerrig på de nye "sorte lerretene" som er på gang, der spesielt vi med integrerte kinoer uten full lyskontroll vil kunne ha et stort forbedringspotensiale. Men foreløpig er det et annet lerret, og mye billigere alternativ å teste.

Den duken Arendal hadde kjøpt fra Rosebrand ,

http://www.rosebrand.com/A_Com/showd...ectGroup_ID=84

er en grå duk med gain 1.0. Adeo Greyvision har en gain på 0.8. Rosebrand-duken er kjøpt som metervare, og det skulle derfor by på et par praktiske problemer med å teste denne alene hjemme uten holde-hjelp. Løsningen, om enn provisorisk, ble denne:

Det funket forsåvidt greit, bortsett fra noen kraftige bølger, men målet med å teste denne duken var forbeholdt fargene så da fikk det gå.

Jeg ønsket å se hva de konkrete forskjellene med en mørkere duk ville ha å si for bildet, og spilte derfor endel av de kjente test-klippene mine på begge dukene samtidig. Jeg kallibrerte ikke PJen på nytt, men dette hadde jeg gjort dersom jeg kun skulle kjøre en test på Rosebranden alene.

Det første som slo meg var at sortnivået fikk seg et bra løft. Det sorte ble mye sortere. Fargene ble en anelse mer mettede og bildet opplevdes som roligere, men uten av hvitnivået ble merkbart dårligere. Hvitt fremstår fremdeles som veldig hvitt. Den tidligere omtalte Black Enhanced-funksjonen på 2910 har jeg slått fra meg for lengst for det ble altfor mørkt. Det jeg nå var spent på var om jeg ville miste like mye detaljer i det mørke med kun denne duken? Men nei! Detaljene var fremdeles i god behold, og i de mørkeste scenene fra LOTR FOTR var det fremdeles mulig å skille ting godt fra hverandre. Den scenen rett før de møter Balrogen (der de kommer krypende i tak og nedover søylene) inneholder godt med detaljer, og her mister en nesten alt med Black Enhanced aktivert. Men nå var alle detaljer i god behold, og med et enda bedre sortnivå.

For morro skyld aktiverte jeg Black Enhanced på 2910 for å teste. Det ble enda mørkere, men da forsvant alle detaljer igjen. Så denne funksjonen forblir for voldsom for min smak, og er ikke mye i bruk her i huset.

Konklusjonen på denne relativt uhøytidelige testen blir da et bildet faktisk ble enda bedre med en mørkere duk. Jeg anser det for å være for mye arbeid å "sy om" denne duken til å passe den Adeo-rammen jeg har, men er absolutt åpen for å teste flere, og kanskje mørkere, lerreter på min relativt lyssterke PJ. Jeg har også i dag bestilt et Hoya ND2-filter for å teste effekten av det mot dette gråe lerretet. Vil det gi de samme virkningene? Jakten på bedre bilde fortsetter.......

Jeg legger for morro skyld ut et bilde av forskjellene på de to dukene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de bildene du har postet ville jeg valgt duken til høyre (grå duk vil jeg tro), men det er jo umulig å vurdere utfifra screenshoots. Det jeg var mest bekymret for forran denne testen var at man skulle få crushed blacks med den "sorte" duken, men det høres det ikke ut til at dere har opplevd. Jeg synes allikevel at bildet ser en aning mørkt ut kontra den grå duken. Oppleves det annerledes i RL?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde kanskje skrevet hva som var hva her ja. Den duken til venstre er den grå duken fra Rosebrand. Den duken til høyre er min Adeo-duk.

Screenshotsene ble helt håpløse, men satt opp et eksempel. IRL opplevdes det mørkeste lerret som det beste.

Den sorte bakprojeksjonsduken har vi enda ikke testet ut på min AE700, det kommer nok snart. Skal ta den med til Arendal å se hva vi kan klare å få ut av den.

Men til å være en bakpsojeksjonsduk som også kunne brukes som frontprojeksjonsduk, er denne absolutt å tenke på. Var veldig godt fornøyd med bildet på den....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde kanskje skrevet hva som var hva her ja. Den duken til venstre er den grå duken fra Rosebrand. Den duken til høyre er min Adeo-duk.
    Aha, det forklarer litt Jeg så tydeligvis ikke nøye nok, ser det nå. Merket du noe prøblem med innsynsvinkelen på Rosebrand duken?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Aha, det forklarer litt Jeg så tydeligvis ikke nøye nok, ser det nå. Merket du noe prøblem med innsynsvinkelen på Rosebrand duken?
    Merket ikke noe problem her hos meg nei. Mener at Arendal skrev at Viewing angle var 120?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    120 grader er jo mer enn de fleste trenger, og sannsynligvis mer enn de fleste ville synes akseptabel sitteplass ville være

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser spennende ut. Og jeg som er skal lage meg nytt lerret snart.

Blir spennende å høre hvor bra virkning HOYA-filteret har hos deg også, Anfield.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

Konklusjonen på denne relativt uhøytidelige testen blir da et bildet faktisk ble enda bedre med en mørkere duk. Jeg anser det for å være for mye arbeid å "sy om" denne duken til å passe den Adeo-rammen jeg har, men er absolutt åpen for å teste flere, og kanskje mørkere, lerreter på min relativt lyssterke PJ. Jeg har også i dag bestilt et Hoya ND2-filter for å teste effekten av det mot dette gråe lerretet. Vil det gi de samme virkningene? Jakten på bedre bilde fortsetter.......
    Ja det er ikke lett, men heller ikke umulig å lage dette om til rammespent lerret, med litt lim og tolmodighet.

Men, jeg vil anbefale å spenne dette rundt en plate og ramme det inn med vanlig lister.

Dette er veldig enkelt, spesielt siden det er litt elastisk.

Godt at Anfield er enig med meg, og at det ikke er mine øyne som det er noe feil på.

Siden bildet ble så bra med denne duken har jeg begynt å jobbe med en løsning med bakprosjeksjons plate som koster 10 ganger så mye som denne duken:?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. HarmanKardon 335
    By tterje in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 06-08-2005, 17:10
  2. TV2 -Hjelper deg, test av pj'er.
    By Bidda in forum Generell video
    Svar: 187
    Siste melding: 10-06-2004, 02:38
  3. Surround test
    By Gunder in forum Generelt audio og HiFi