Buet lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Buet lerret

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Buet lerret

Har tenkt en del på dette. Har også fått innspill fra Rolv Gjestland i Film & Kino. Poster dette for de som er interesert i temaet;

Hei
    Buet lerret kan sikkert ta seg pent ut, men det bedrer ikke fokus. Optikken er designet for å vise bilder på flatt lerret.
    På en kino vil man typisk velge en liten krumning, f.eks. 5%. I ditt tilfelle, men 2740mm bredde vil det si en radius på 6780mm, eller en pilehøyde* på 130mm.
    Trekk en linje mellom ytterkanten av bildet (2740mm). Pilehøyden angir dybden fra senter av denne linjen til lerret senter.

Hvis du bruker buet lerret, bør du bruke en duk med refleksjonsfaktor på 1,4 -1,8 for å unngå refleksjon fra en ene siden til den andre. (slik du vil få med matt hvit duk)

Hei
    Gain og refleksjonsfaktor er det samme (engelsk og norsk).
    Høyere gain gir større refleksjon langs aksen, men større fall i refleksjonen mot sidene (lerretet ser mørkere ut fra siden). Matt hvit duk mindre refleksjon langs aksen (midt i "salen"), men gir et lerret som ser like lyst samme hvor du sitter. Det betyr også at ene sides av et buet lerret vil bli belyst av refleksjonen fra den motsatte siden, og dermed få redusert kontrast.
    Malingsløsningen din er jeg usikker på.
    Matt hvit flate kan man male, men flater med høyere gain er vanskeligere å få til med maling. Men jeg skal ikke avvise at det er mulig.

Den beste løsningen, slik jeg ser det, er å bruke en lydtransparent duk som ClearPix (http://www.screenresearch.com/cpfabrics.html) eller Stewarts microperf (http://www.stewartfilm.com/pdf/spec_.../microperf.pdf) og så plasserer du høyttalerne bak duken. Kostbare duker, men mye bedre opplevelse når lyden kommer fra bildet (som på kino)

Lykke til

Hilsen Rolv

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buet lerret kan sikkert ta seg pent ut, men det bedrer ikke fokus. Optikken er designet for å vise bilder på flatt lerret.
    Er ikke helt enig der. Testbilder som brukes for å undersøke fokus på fabrikker består av fin(altså mange streker med 1 piksels bredde) grafikk i 4 hjørner + grafikk i midten av bildet. Siden fokuslinsen er buet, vil "perfekt" innstilling bety at grafikken i midten er litt bak fokusområdet, mens de 4 hjørnene er litt foran. den optimale fokusen vil treffe lerretet i en sirkel rundt grafikken i midten av bildet. med et buet lerret (+ litt matte) vil man kunne få fokusen perfekt over hele lerretet. Eller, egentlig må lerretet være torusformet for å få det til. Med vanlige digitale projektorer er det dog lite poeng å gå for toruslerret av denne grunn, da forbedringen uansett vil være marginal. Det har kanskje mer for seg om man ønsker et lerret med høy gain, og vil unngå hotspotting.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Siden fokuslinsen er buet, vil "perfekt" innstilling bety at grafikken i midten er litt bak fokusområdet, mens de 4 hjørnene er litt foran. den optimale fokusen vil treffe lerretet i en sirkel rundt grafikken i midten av bildet. med et buet lerret (+ litt matte) vil man kunne få fokusen perfekt over hele lerretet. Eller, egentlig må lerretet være torusformet for å få det til. Med vanlige digitale projektorer er det dog lite poeng å gå for toruslerret av denne grunn, da forbedringen uansett vil være marginal. Det har kanskje mer for seg om man ønsker et lerret med høy gain, og vil unngå hotspotting.
    Er enig med deg Burre men har hørt flere som sier det samme som Rolv. Selv har jeg kun fornuften og støtte meg til og da høres din argumentasjon mest fornuftig ut. Men siden effekten er liten er det ikke det største argumentet.

"virkeligheten er uansett i 3D........." og derfor vanskelig å etterligne

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flatt lerret, ja takk

Må si meg mer enig med Rolv. Ville aldri montert opp buet lerret, fordi det gir dårligere bildet for de som ikke sitter i perfekt synsposisjon. Har vært på gamle fokus kino i Tromsø, som hadde buet lerret. Og der var det stor forskjell på å sitte i midten, og litt ut mot sidene.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flatt lerrett - Ja takk her og.

Er enig med Rolv jeg og, med unntak av det med fokus. fokus er den eneste fakoren jeg kommer på med et lavgainlerret som potensielt kan bedres med buet lerret.(og da så lite at de færreste vil merke det.) alle andre faktorer jeg kommer på vil gi ulemper med torus/buet lerret.

Lignende tråder

1. Hjelp til valg av lerret
    By ovegeir in forum Lerret
    Svar: 4
    Siste melding: 06-28-2005, 09:38
  2. Lerret og framviser eller plasma-TV
    By Haugen in forum Lerret
    Svar: 7
    Siste melding: 05-27-2005, 19:55
  3. Spsm om lyd bak lerret og farge på lerret
    By tor rasmussen in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 12