Maskeringsgardinger - hvilket stoff? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For min del står det igjen å sjekke opp Norsk Sceneteknikk.
    Imidlertid har jeg kommet til den konklusjon at et alcantara-stoff jeg fant på Princess bør være ganske perfekt. Dyrt, ja, men bra til jobben.

Dette stoffet er 100% lystett, ikke spesielt tykt, og med en børstet bomull/skinn-look. Kommer i 150 cm bredde og koster 198 pr. løpemeter. Mange farger, fra sort til nærmest hvitt.

Mulig jeg går for disse BAK mine eksisterende grå velouraktige gardiner. Dette grunnet prisen. Jeg trenger nemlig ikke SÅ mange meter dersom jeg benytter disse som ekstragardiner mot vinduene (bak de eksisterende gardiner).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg avtalt et besøk hos Norsk Sceneteknikk i morgen.
    Kjøper evt. stoff da - dersom det svarer til forventningene.

Mer info følger :grin:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fleece pledd

Blir spennende å følge med på utviklingen RoKo, oh høre mer om disse tekstilene.

Er det noen som har noen synspunkter på å benytte slike pledd i sort eller mørkeblått til å bedre lys og lydforholdene i hjemmekinoen.

Har selv vurdert litt frem og tilbake med disse, og den største hindringene jeg ser for meg er at målene (130X180) ikke blir optimale, så man måtte skjøte flere pledd sammen ol. for å få de ønskede størrelsene. En annen ting er om disse pleddene kanskje vil dempe lyden formye, og se nettop ut som bare opphengt pledd som ikke vil gjøre seg like bra utseende messig som andre løsninger.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepp!

Slike pledd er vel ikke akkurat optimale for en hjemmekino. Du finner mange andre stoffer som egner seg bedre, og sikkert til en bedre pris enn pleddene gir deg.

PS: Tror det mangler noe i slutten av lenka....?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter spent på resultatet fra Norsk Sceneteknikk.

Jeg har også vært en ny runde i dag. Jeg fant to stoffer som var ganske bra;

1. Svart velour - koster ca. 250,- kroner meteren med en bredde på 140. Ser ganske eksklusivt ut og er meget svart, kankje for svart? Stoffet faller fint og er ikke for tykt.

2. Svart fleece - ganske tykt, men faller pent. Kanskje litt for tykt? Litt mer grålig i nyansene, slik at det ikke spolerer sortnivået alt for mye. Koster 130,- meteren med en bredde på 160.

Personlig likte jeg fleece stoffet godt og vurderer dette videre. Hva tror dere om fleece? Fordeler/ulemper?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært inne på tanken å ha noe på bakveggen min også, men det må se bra ut så har ikke funnet noe enda.
    Tror nok det er lurt å finne et stoff som ikke tar til seg for mye støv. Slik at det beholder fargen og ikke fungerer som ett støvteppe.

På eltak(er det ikke det butikken heter) selger de et stoff som brukes til f.eks hattehyller i bil, eller kle dempematter med, det er ikke så tykt men ser bra ut mener jeg å huske.

Jeg kjøpte en gang noen tepper NRK også bruker/brukte i sine studioer. Jeg bruker de for å dempe lyd på øvestudioet mitt. Det dumme er at de er kongeblå, men de henger pent, og er veldig fine til lyd. Hva de heter husker jeg ikke.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken farge/nyanse jeg går for vet jeg ikke ennå, men jeg tror ikke at det blir sort. Heller en i mer mellomgrå - dersom tilgjengelig.

Jeg skal forsøke å få med meg noen prøver (i tillegg til evt. kjøp), slik at jeg kan sjekke hvordan de enkelte fargevariantene oppfører seg.

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan

Jeg var innom en hobby butikk ( Panduro ) i dag, der hadde de mye forskjellige stoffer, kanskje verd å sjekke ut?
    De ligger også på nett: www.panduro.no der kan man finne ut hvor nærmeste butikk er, og se en del av utvalget de har.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg tilbake fra Norsk Sceneteknikk (+ en alrdri så liten tur innom Sverige).

Med meg har jeg 15 løpemeter (x3 meter bred) med scene-molton. "En ganske tykk type filt", er førsteinntrykket man sitter igjen med. Men det er bomull som er vevd på en spesiell måte. Det er nær totalt lystett, så dette ser lovende ut!

Jeg legger ut et nærbilde av stoffet straks jeg får tid og anledning. Dersom noen er interessert i en tekstilprøve; send en PM eller e-post. Prøven blir vel ikke stor, men er dog utmerket som en veileder til deg som er usikker.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her følger noen bilder jeg har tatt av molton-stoffet:
    Stoffet er rimelig dyp sort, selv om bildene ikke viser dette. Noe må man jo se på bildene ;-)
    En fyrstikk er lagt på stoffbretten for å illustrere stoffet tykkelse. Der er stoffet brettet dobbelt.
    Legg også merke til at stoffet er kantet på begge sider. Et stort pluss.
    (fra leverandørens sider: Scenemolton type Duvetyn R55 er et kantsydd moltonstoff av god børstet kvalitetsbomull, brannimpregnert i henhold til DIN 4102 og klassifisert under B1 som tungt antennelig materiale. Tykkelsen på 300g/m2 gjør stoffet lystett og gir lyddempende effekt. Farge: svart, bredde = 300 cm.)

Her er et bilde som forsøksvis antyder sortheten i stoffet:

Klikk på bildene for større versjoner.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg sydd gardinger. Jeg endte opp med å kjøpe et svart tynt stoff som jeg bruker dobbelt. Det består av 30% bomull og 70% polyester. Det heter Jessica og kommer i ruller på 5 meter, med en bredde på 140 cm. En slik rulle kostet på Jysk 80 kroner + moms.

Kjøpte også enkle gardinstenger og diverse tilbehør. Tilsammen kom det hele på 678,50, så det er ikke så verst for denne oppgraderingen... Jeg skal forsøke å legge ut noen bilder etterhvert, men det blir nok endel dager til.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange meter vegg skal DU dekke, LL?

Hos oss er det totalt 10,5 meter vegg som skal dempes. Derfor 15 meter stoff (omlag 1½-gangeren grunnet nødvendige bølger i stoffet).

Dette kostet altså:
    2250,- (stoff)
    580,- (opphengsskinner)
    120,- (kroker)
    40,- (sort sytråd)
    105,- (rynkebånd).

Så langt totalt 3095,-

ALT koster.... :roll:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Hvor mange meter vegg skal DU dekke, LL?
    Jeg skal kun dekke veggen rundt lerretet mitt, altså på sidene og over. Under lerretet kan jeg ikke feste en gardin på skikkelig måte og jeg tenker fremdeles på en fornuftig måte å løse dette på. På venstre vegg har jeg allerede et vindu som har mørke gardiner. Resten av veggene skal jeg ikke gjøre noe med (...enda i hvert fall). For øyeblikket er det ikke snakk om mer enn 6-7 kvadrat eller noe slikt. Skal få lånt meg et kamera og tatt noen bilder når jeg er ferdig med projektet.

Ditt prosjekt blir nok endel heftigere, men så har du da også dedikert kinorom. Min løsning er et stuevennlig kompromiss.

Jeg har lagt ved et bilde av veggen med lerret, uten gardinger.

Edit: Jeg har nå bestemt meg for at jeg skal ha samme type gardiner på undersiden av lerret også. Disse får jeg ikke laget til før neste gang jeg er hjemme hos mine foreldre, siden jeg er avhengig av å låne symaskinen. Det blir nok noen uker til det blir klart i hvert fall...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat!

Vel, nå er det vel kanskje ikke så farlig med veggene BAK lerretet. Det er jo ikke der lyset reflekteres. Dette avhenger dog selvsagt av at taket er mørkt... :roll:
    Noe det altså er hos meg...

Selv har jeg altså gjort som følger;
    - Rommet er 4,2 x 7,4 meter.
    - Vegg bak lerret er malt varm-mørk grå (relativt mørk).
    - Tak er malt dyp mørk nøytral grå (fargekode 7500).
    - Pipe på venstre side er malt i samme farge (7500).
    - Vegg høyre side består av en god del panoramavinduer. Her henges det opp skinner i taket med molton-gardiner hele veien.
    - Vegg venstre side dekkes omlag halve rommet (etter pipa) med skinner og molton-gardiner. Bakenfor denne kommer også dør til kontor. Resten av veggen forblir uendret (mellomlys varm tone).
    - Dersom det viser seg å være et behov, vil en ekstra skinne (med mellomgrått velour-stoff) bli satt opp på hver side for å avhjelpe lys/kontrast-vennlighet for øynene under visning av film.

Rommet er også naturlig "avdelt" på midten med bjelke i taket tvers over. Her henger projektoren.

Det som blir spennende i tillegg til selve lysdempingen er hvordan lyden i rommet endres.
    Mulig jeg også eksperimenterer med en gardinmessig romdeler bak bjelken - kun for å sjekke hvordan lydbildet endres...

Mye søm og tilpasning de nærmeste dager, men det får stå til... :-D

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo interessant at vi lærer oss å sy for å forbedre hjemmekinoen!

Jeg vil tro at disse molton gardinene vil ha en meget positiv lydmessig effekt, siden du får dempet en store vindusflater... Du får holde oss oppdatert, gjerne med bilder.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder kommer. Det er bare så jæv... mørkt her inne nå, at jeg må sette opp det fotografiske lysutstyret mitt for å få tatt skikkelige bilder... :?

For øvrig er jeg megafornøyd med lydbildet her inne nå, så jeg håper selvsagt at det bare blir enda bedre, og at jeg slipper å tweake voldsomt med dette...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha!
    Nå er alle gardinene oppe, og FOR en forandring!
    Et lyd- og lyssluk av dimensjoner. Tok meg i å umiddelbart tenke på kinosaler der lyden forsvinner helt - ingen form for refleksjoner. Dette selv om taket er det eneste som nå KAN reflektere lyden. Spennende!

Elektrostathøyttalerne mine låter annerledes nå, og jeg måtte endre litt på både vinkel inn mot lytterplass, vinkel på tipping samt plassering av sweet spot. Sofa er nå plassert omlag 25 cm lengre frem. Men det låter unektelig spennende!

Klin mørkt på solfull dag er det også.... kult...

Bilder kommer etter hvert!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres meget bra ut. Jeg gleder meg til å se bilder fra dette projektet...

Jeg spurte forøvrig Sandnes Kino hva de bruker til maskering i salene. Jeg fikk følgende svar:

Når det gjelder sidemaskering/undermaskering er dette flammesikkert velour og alt kinoteknisk utstyr er levert av Hjalmar Wilhelmsen AS, postboks 67, 1322 HØVIK, e-mailadresse er info@hjw.no, internettadressen er www.hjw.no

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette stoffet er også flammesikkert. Rimelig hardt behandlet med kjemi - det lukter man. Det reduseres imidlertid ganske raskt, for allerede nå er det merkbart mindre kjemilukt i rommet.

Rommet har helt endret karakter, og kinofølelsen er til å ta og kjenne på. Riktig morsomt er det!

Stoffet er 99.9% lystett. Det er først når du en tid har sittet i stummende mørke at du kan ane at noe (les: mikroskopiske mengder) lys kommer igjennom stoffet. Stoffet har også en viss egenglans, hvilket medfører at lys fra lerretet ikke oppslukes helt, men du aner konturene fra stoffet. Ikke mye, men nok til at det oppnås et visst perspektiv av rommet. Det er svært bra!

Så langt kan endringen av lydbildet (front + sub) beskrives på følgende måte:

- Smalere lydbilde. Det reflekteres ikke på langt nær så mye mellom veggene. Er så langt litt usikker på om det er bra eller dårlig effekt. Imidlertid står instrumenter klarere frem, og du merker fort hvor bredt lydbildet i musikken EGENTLIG er.

- Dypbass er som før. Like god effekt som tidligere fra min SVS PC-Ultra.

- Nedre mellomtone er mer fremtredende. Øvre mellomtone og diskant er noe svakere, men fremstår med mer presisjon. Dette er noe jeg må sjekke ut nøyere, men mye kan selvsagt endres i surroundmodus (som jeg ennå ikke har kalibrert på nytt). Bra eller dårlig? Tja, skal lytte til flere eksempler etter hvert, men som sagt; jeg merker nå større forskjell på innspillinger enn det jeg gjorde tidligere.

Dersom jeg får tid skal jeg lage en egen rapport/tråd som tar for seg alle inntrykk. Deretter er det vel på tide å legge alt ut i egen profil under Min hjemmekino. Jeg har ventet inntil disse endringene i rommet var utført.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her følger noen bilder etter at molton-stoffet kom opp:
    Stoffet er svært dypt sort, selv om det første bildet ikke viser dette så godt. Dette fordi det er mye lys på i stua, samt spoter direkte på stoffet.

Bakvegg og tak er malt svært mørkt. Kode for tak er 6500, så bildene lyver en god del.

Klikk på bildene for større utgaver!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •