Sonys Black Screen - nå er den tilgjengelig i USA!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Sonys Black Screen - nå er den tilgjengelig i USA!

Sonys nye Black Screen, som med sitt patenterte system kun absorberer RGB og i svært liten grad lys fra annen belysning, samt selv dagslys. Dagslys blir i litt større grad absorbert, da dette lyset inneholder er såpass bredt spektrum at også den begrensede RGB-gamuten påvirkes.

Lerretet er oppgitt å ha gain på 1.7, noe som i utgangspunktet ikke skal være et problem mhp hotspotting eller overdrevent lysutbytte i mørke omgivelser.

I utgangspunktet leveres lerretet i første omgang i 80"-er, og da kun som rammelerret.

Når lerretet er såpass effektivt mhp å kun absorbere RGB fra projektorer, er det også spennende hvor godt sortnivå et slikt lerret kan produsere. I utgangspunktet skal det jo ikke absorbere uønsket lysspill fra projektoren.

Videre er det optimalisert for Sonys HS-50, men skal passe alle UHP-projektorer.

Jeg er virkelig spent på denne nye teknologien, bl.a. leser jeg at innsynsvinkel er svak... Det er jo synd. Videre lurer jeg på om lerretet er fritt for teksturer, som i stor grad kan irritere.

Er det noen som har sett eller hørt noe mer om dette lerretet? Jeg antar jeg må henge med på Sony nå, er jo nødt til å få testet et slikt et sporenstreks!

LINK til produktet på Sonys amerikanske sider.

Pris ligger for øvrig på veil 1999, men er allerede observert på Ebay til 1400 USD, så en kan vel anta at en kan se priser på 15-20k her til lands...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og her er et bilde som illustrerer effekten...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis jeg har forstått funksjonen rett, så vil ikke dette ha noen som helst (eller svært liten) funksjon i mørke rom? Med andre ord ikke noe som er nødvendig i en dedikert hjemmekino med total lyskontroll?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det er korrekt ihht observasjoner/tilbakemeldinger på AVSforum, striky... Dermed er det jo muligens en noe kostbar affære for dedikerte/lyskontrollerte rom, men fint for kombinasjonsrom som sikter på å benytte en og samme skjerm til både hjemmekino og vanlig TV-bruk.

Det er jo klart; jeg ville nok personlig ikke foretrukket en 80" TV, men folk er forskjellig! Jeg er jo imidlertid relativt sær i utgangspunktet, bruker nå en 50" DLP-TV, men selv for meg er spranget opp til 80" på nyhetene litt i overkant...

For øvrig er det jo ikke helt sikkert at effekten uteblir totalt i lyskontrollerte rom, tenker da på sortnivået... Hvis kun RGB absorberes betyr jo i utgangspunktet det at sortnivået vil være 100% perfekt. Nå er nok imidlertid ikke effekten helt total, men det blir uansett spennende å se hvor stor effekten faktisk blir. Videre er det jo mulig "spill-lyset" regnes som del av RGB-gamuten som absorberes selvsagt, og da er en like langt...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette en teknologi som sony vil lisensere bort? Eller skal de kun produsere og markedsføre dette produktet selv?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wotg: Det blir nevnt andre produsenter med lignende produkter i denne tråden.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang sortnivå. Det at lerretet ikke reflekterer strølys må jo være veldig positivt for sortnivå også, og spesielt gunstig for folk som har et hvitt tak. (Som meg) Strølys er jo et stort problem for de fleste.

Er dette en teknologi som sony vil lisensere bort? Eller skal de kun produsere og markedsføre dette produktet selv?
    Som Rikky sier er det flere som har liknende teknologi på trappene. Jeg har også hørt at Stewart skal lanserer en liknende skjerm.

Nå får vi bare vente på at Goosystems kommer med en maling som gjør samme nytten.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sortnivå

Etter hva jeg har hørt fra en som har sett denne i bruk er sortnivå mye bedre en dagens lerreter også i mørke rom, tror de kommer til Norge i aug.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det virker jo egentlig logisk... Utrolig spennende, da er det bare å få fingra i en slik ASAP ASAP!

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende greier dette! Noen som vet hva dette kommer til å koste?
    Eller om noen steder i NY hvor enn kan se dette lerretet. Skal over dammen neste mandag.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Sonys Black Screen - nå er den tilgjengelig i USA!

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Videre er det optimalisert for Sonys HS-50, men skal passe alle UHP-projektorer.
    Hva er UHP projektorer ? Eller egentlig, hvilke typer projektorer vil dette virke med?

Har ventet lenge på dette lerretet, den store nyheten her er vel sortnivå/kontrast i belyste rom.

SVJV så er vel dette ikke en Sony teknologi, men lisensiert fra en annen Japansk produsent.

--

peråge

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja - sikkert spennende, men hvorfor pokker skal det være så lite - når de først skal lage noe bra.... skarve 80" da gitt... :cry:

Sikkert fordi prisen ville bli uholdbar når størrelsen kryper over 105".... :roll:

Nei; dette får bli noe man sjekker ut når de får ut fingeren og lager et vesentlig større lerret!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jaja - sikkert spennende, men hvorfor pokker skal det være så lite - når de først skal lage noe bra.... skarve 80" da gitt... :cry:

Sikkert fordi prisen ville bli uholdbar når størrelsen kryper over 105".... :roll:

Nei; dette får bli noe man sjekker ut når de får ut fingeren og lager et vesentlig større lerret!
    DNP kan lage opp til 120" da...

They can make up to 120" diag 16:9, which is a huge advantage over the competitors
    --

peråge

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0