Spraymale goo lerret ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For å få mer fokus ut i hjørnene. En linse er jo krum og vil derfor være mer optimalt fokusert med krumt lerett. De har dette på Sandnes kino. se denne tråden http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15938

+ har lyst til å prøve det og ha noe som er litt utenom standard og virker som en god ide.

Jeg har også kort sitteavstand fordi jeg liker å fylle synsfeltet. Med tre meter bredde vil det også ha bittelitt å si for innsynsvinkel med krumning.

Har ikke sett dette i praksis i en hjemmekino så vet ikke hvordan det vil fungere i praksis. Må prøve meg frem med krumningsgrad.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke kjøpe en billig oljefri kompressor, med blåsepistol og en billig og grei malingsprøyte i stedet for den elektriske sprøyta du bare får brukt for bare en gang?. Kompressoren han du sammen med blåsepistolen bruke til reinblåsing av projektor objektivet og andre plasser hvor det er greit å fjerne støv, og kjøper du ved senere anledning annet pneumatisk verktøy som ikke trenger de helt store
    Luftmengdene for å fungere, er vel ikke en liten kompressor den værste investeringen.

Når det gjelder lakering av lærettet eller huntonitt plata, ser jeg for meg at overflaten kanskje kan bli litt for fin (flat og uten rulle strukturen) , og det vil være vanskelig å få den rette strukturen hvis man ikke tynner ut goo malingen riktig og selv med riktig malings utynning, er det ganske krevende å få en jevn struktur og vil nesten tro dette er enda vaskligere med malings sprøyte, enn med rulle. Med rulle kan du til en viss grad korrigere strukturen på det strøket du maler, mens det sitter på lerretet, det kan du ikke med lakkering, der kan du bare legge til mer maling, og da blir det ujevnt hvis du ikke får lagt ut samme mengde hele tiden. Har ingen erfaring med Goo lerret malingen selv, men har lakkert en del med billakker tidligere som jo nermest skal flyte ut og bli strukturmessig som en glassrute, hvis man treffer riktig. Går ut fra at Goo malingen alltid vil forbli matt, selv om den påføres uten struktur , så det er mulig det ikke blir noe hotspot lys problem problem ved lakering , og man bare kan konsentrere sprøytingen om å påføre jevnest mulig.

Stusser ellers litt på det du skriver om at linsa er krummet, og derfor vil du benytte krummet lerret. Linsa har vel egentlig mer et helt flatt dybdeskarphets område, like flatt som jevnheten til bildebrikka den projiserer fra, og dybdeskarpheten avhenger av brenvidden, avstanden og blenderåpningen eller lysstyrken linsa er konstruert med. Fordelen med krummet lerret som jeg ser det, er at mindre lys blir reflektert til sideveggene fra lerretet, og man får en litt jevnere lysintensitet i bildet også når man sitter ut mot sidene. Tror det er viktig å sjekke at ikke avtands differangsen pga lerret krummingen ikke overskrider det dybdeskarphets området objektivet i projektoren din har, ellers så vil det være litt dummt hvis bare midten eller en plass ut mot sidene av bilde på lærettet vil være mulig å få skarpt samtidig.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hvorfor ikke kjøpe en billig oljefri kompressor, med blåsepistol og en billig og grei malingsprøyte i stedet for den elektriske sprøyta du bare får brukt for bare en gang?. Kompressoren han du sammen med blåsepistolen bruke til reinblåsing av projektor objektivet og andre plasser hvor det er greit å fjerne støv, og kjøper du ved senere anledning annet pneumatisk verktøy som ikke trenger de helt store
    Luftmengdene for å fungere, er vel ikke en liten kompressor den værste investeringen.

Når det gjelder lakering av lærettet eller huntonitt plata, ser jeg for meg at overflaten kanskje kan bli litt for fin (flat og uten rulle strukturen) , og det vil være vanskelig å få den rette strukturen hvis man ikke tynner ut goo malingen riktig og selv med riktig malings utynning, er det ganske krevende å få en jevn struktur og vil nesten tro dette er enda vaskligere med malings sprøyte, enn med rulle. Med rulle kan du til en viss grad korrigere strukturen på det strøket du maler, mens det sitter på lerretet, det kan du ikke med lakkering, der kan du bare legge til mer maling, og da blir det ujevnt hvis du ikke får lagt ut samme mengde hele tiden. Har ingen erfaring med Goo lerret malingen selv, men har lakkert en del med billakker tidligere som jo nermest skal flyte ut og bli strukturmessig som en glassrute, hvis man treffer riktig. Går ut fra at Goo malingen alltid vil forbli matt, selv om den påføres uten struktur , så det er mulig det ikke blir noe hotspot lys problem problem ved lakering , og man bare kan konsentrere sprøytingen om å påføre jevnest mulig.

Stusser ellers litt på det du skriver om at linsa er krummet, og derfor vil du benytte krummet lerret. Linsa har vel egentlig mer et helt flatt dybdeskarphets område, like flatt som jevnheten til bildebrikka den projiserer fra, og dybdeskarpheten avhenger av brenvidden, avstanden og blenderåpningen eller lysstyrken linsa er konstruert med. Fordelen med krummet lerret som jeg ser det, er at mindre lys blir reflektert til sideveggene fra lerretet, og man får en litt jevnere lysintensitet i bildet også når man sitter ut mot sidene. Tror det er viktig å sjekke at ikke avtands differangsen pga lerret krummingen ikke overskrider det dybdeskarphets området objektivet i projektoren din har, ellers så vil det være litt dummt hvis bare midten eller en plass ut mot sidene av bilde på lærettet vil være mulig å få skarpt samtidig.
    Grunnen til å ikke satse på kompressor er kostnaden. Vil komme på minst et par tusen mot et par hundrelapper for en eletrisk !
    Det er mulig jeg prøver å låne en kompressor og sprøyteutstyr men det blir jo en del pes.

Du har gode argumenter i forhold til begrensninger med sprøyting ift struktur. Men du glemmer jo helt argumentene i forhold til begrensninger med rulle. "AK"; som har prøvd vil, vil ikke anbefale rulle. "LL";som også har goo, er mer fornøyd men ikke avvisende til å sprøyte. Mange andre rapporterer om problem med rullemerker og VB. På Goo sine sider og på AVS forum er det mange som har positive erfaringer med å sprøyte. Pluss det kan tenkes at en litt "svak" eletrisk sprøyte vil gi en form for struktur som kan være positiv ?

Når det gjelder linse og krumming av lerret er det ikke mitt felt. Henviser til "Kino 1" innleggget i tråden som er nevnt tidligere. Når en særiøs kino som Sandnes kino benytter krumming er det jo noe å tenke på tror jeg. Vil selvfølgelig være anderledes for CRT med tre rør. Det er også andre mer "psyko optiske" grunner som er viktigere enn akkurat dybdeskarphet i hjørnene.

Ellers må jeg si at jeg alltid setter stor pris på dine innlegg "ask4me2" de er alltid godt begrunnet og velfunderte

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder linse og krumming av lerret er det ikke mitt felt. Henviser til "Kino 1" innleggget i tråden som er nevnt tidligere. Når en særiøs kino som Sandnes kino benytter krumming er det jo noe å tenke på tror jeg. Vil selvfølgelig være anderledes for CRT med tre rør. Det er også andre mer "psyko optiske" grunner som er viktigere enn akkurat dybdeskarphet i hjørnene.
    Nå er det viktig å påpeke at krummet lerret ikke har noe som helst for seg med dagens digitale projektorer siden de har jevn fokus på et flatt lerret.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det viktig å påpeke at krummet lerret ikke har noe som helst for seg med dagens digitale projektorer siden de har jevn fokus på et flatt lerret.
    Det er nok sant, men grunnen til å lage et krummet lerret er at det kanskje gir større perspektiv og dybdefølelse i bildet. Dette gjør at bilde føles bedre, akkurat som en svart ramme gir inntrykk av bedre kontrast.

Det er uansett ikke snakk om mye krumming, maks noen centimeter. Bildet i kantene vil da ikke oppleves spesielt uskarpe (tror jeg i hvert fall).

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at elektriske sprøyter, særlig type biltema og clas, har en lei tendens til å spytte maling. Da er resultatet ødelagt...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Husk at elektriske sprøyter, særlig type biltema og clas, har en lei tendens til å spytte maling. Da er resultatet ødelagt...
    På grunn av dette problemet tror jeg ikke at jeg ville brukt dem. Hvis du skal bruke sprøyte ville jeg nok forsøkt å få tak i noe av litt høyere kvalitet. Finnes det ikke firma som leier ut slikt?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert noen som leier ut slikt, men det kommer til aa koste det ogsaa. Du trenger kompressoren, sproyte, vann og oljefilter, og silliconfrie slanger. Det sitter som regel reguleringsventil paa kompressoren, saa det trenger man ikke kjope. Husk aa skru ned trykket til ca 3,5 bar. Ellers blir det ikke noe bra resultat, pga stovutvikling

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har fullført dette og kan si hvordan det gikk å spraymale Goo?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har sprøytet på screengoo maling med veldig gode resultater, men det er vanskelig å sprøyte det så jeg ville anbefale deg å sprøyte det mens det ligger nede for å slippe renn. du må som sagt blande den ut litt for å tynne den slik at brer seg best mulig.

jeg bruker for øyeblikket et grandview lerret som jeg vurderer å bytte ut med screengoo lerret igjen fordi jeg trenger bedre refleksjon fra lerretet pga crt projektoren min.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva brukte du å spraye med Tor ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en kammerat av meg er lakkerer. brukte hans utstyr. sprøyte og kompressor.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen flere som har noen viktige erfaringer med å spraymale Goo maling?

Jeg skal sannsynligvis gå i gang med et nytt lerret; krummet, 2,35:1, ca. 240 cm bredde. Utgangsunktet vil å så fall være en forholdsvis tynn huntonittplate som skal sprayes med grunning, Goo basecoat samt Goo CRT-white topcoat. Grunnet krummingen vil det være vanskelig å bruke rulle, mens spray også vil ha sine problemer. Platen må nemlig krummes før den males...

Jeg har et Goo lerret fra før. Her brukte jeg rulle, noe som fungerte helt fint med min Panasonic. Ulempen var at jeg kan se noen antydninger til rullemerker nå som jeg har byttet til ny projektor (eller kanskje jeg bare blir mer og mer perfeksjonistisk).

Tenkte derfor at jeg ville gjenopplive denne tråden. Håper noen har nye innspill å komme med!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •