Svart Lerret - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43

Tråd: Svart Lerret

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Aktiviserer denne tråden litt igjen jeg.....:grin:

I går kveld tittet og testet vi litt på Arendals to "nye" duker, en grå frontprojeksjonsduk, og en sort bakprojeksjonsduk.

Og den sorte bakprojeksjonsduken er direkte imponerende. Her er det snakk om at sort blir skikkelig sort. Ikke bare så sort som rommet tillater det. Digitale projektorer i dag bruker jo lys for å "lage sort" og det sier seg selv at dette er vanskelig. Derimot med et sort lerret, kan jo (litt flåsete sagt) PJen konsentrere seg om å "lage lys".

Som det sies her i tråden, er dette lerreter som nok er mest beregnet på "opplyste" rom. Men hvor går grensen egentlig der? Tror nok det er endel dedikerte kinorom rundt om i landet som har god lyskontroll i form av at sollys ikke slipper inn i rommet. Men det er jo også endel rom som ikke er helt sorte, og både listverk, tak og vegger er en potensiell lysrefleksjonskilde. Og i de tilfellene vil det jo også hjelpe med et slikt sort lerret.

Det snakkes her om en pris på ca $2k, men er det egentlig så dyrt? Brukt sammen med en forholdsvis lyssterk PJ som AE700 eller HS50 vil jo kunne gi et bildemessig kvalitetsløft langt bedre enn å selge sin brukte og legge en tilsvarende pris på en ny PJ. Det er ihvertfall min påstand så langt.

Når et slikt produkt er kommersielt aktuelt her i Norge beregnet for frontprojeksjon, er jeg mer enn interessert i å ta steget blant de første med sort lerret :grin:

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jeg den eneste som husker at et slikt lerret ble demonstrert på fjorårets messe på Plaza?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Er jeg den eneste som husker at et slikt lerret ble demonstrert på fjorårets messe på Plaza?
    Tydeligvis....;-)

Dette gikk ihvertfall meg hus forbi. Hvem var det som demonstrerte det? Hvilken prisklasse var det snakk om?

Leste på AVSforum i dag at det kom til å bli vist flere alternativer på denne type lerret på CEDIA i september. Spennende å se hvilke priser det vil bli snakk om etterhvert her på berget......

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dette gikk ihvertfall meg hus forbi. Hvem var det som demonstrerte det?
    Mener det var Lyd og Bilde som demonstrerte det i 2. etasje. Tror det var laget i Korea.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et nytt firma som leverer "Black screens", leveringsklare i USA i september. Virker jo unektelig spennende da. Mail ang. priser og om de kan levere i Norge er allerede sendt......;-)

http://www.screeninnovations.com/

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Mener det var Lyd og Bilde som demonstrerte det i 2. etasje. Tror det var laget i Korea.
    Det var et buet lerret uten filter, noe helt annet enn de lerretene det her omtales...

Spennende er jo disse lerretene uansett da, må nok få fatt på et slikt et etterhvert ja!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det var et buet lerret uten filter, noe helt annet enn de lerretene det her omtales...
    "buet"? Det så da helt flatt ut for meg og det var slik at det ga god kontrast selv i fullt dagslys.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden "alle" kommer med dette samtidig er det nok mange OEM produkter ute og går.

Litt merkelig hvis alle skulle finne opp kruttet samtidig;-)

Det er i hverfall spennende saker og vil gjøre LCD projectorene enda mer attraktive i forhold til DLP vil jeg tro.

Å kjøpe lerret i løpemeter fra for eksempel USA er ikke dyrt heller.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig sikker på at lerretet som ble vist av Lyd og Bilde i 2'dre etasje på Plaza var et Vutec Silverscreen sammen med en Infocus 5700 eller noe. Bildet manglet ikke punch, men jeg mener å huske at sortnivået ikke var det helt store.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at danskene også er på hugget med "svart" lerret, dnp Supernova

www.dnp.dk

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barrabas
    Ser at danskene også er på hugget med "svart" lerret, dnp Supernova

www.dnp.dk
    Ja, den er linket tidligere i tråden og engelsken til dansken er også kommentert. ;-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg er rimelig sikker på at lerretet som ble vist av Lyd og Bilde i 2'dre etasje på Plaza var et Vutec Silverscreen sammen med en Infocus 5700 eller noe. Bildet manglet ikke punch, men jeg mener å huske at sortnivået ikke var det helt store.
    Ja, jeg mener også det var et high gain silver lerret. Det glinset forferdelig og var definitivt ikke noe for meg. Da jeg var der var det Infocus 4800 som stod for lyset.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser med STOR glede at DNPs SuperNova-lerret er kommet i sortimentet til en norsk nettbutikk.

Produktet på AVnytt: http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/469

Dette er da en stor nyhet!! :grin: Her håper jeg at noen heldige personer får hendene på denne og ser hvordan denne teknologien fungerer i praksis. For dette er spennende for oss som både må ha integrert kino, og i tillegg bruker LCD-projektorer.

Har lest masse om teknologien/"sorte lerreter" på AVSforum, og de som har opplevd dette live har svært gode ord å si om det ihvertfall.

Lygren; vi trenger mere info.....;-) ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, dette er unektelig utrolig spennende lerret, uten at jeg tror det vil være like viktig i alle typer oppsett. Det jeg er spesielt spent på, er lerretets evne til å redusere lysutbyttet i den helt nedre del av skalaen, slik at uønsket strølys fra projektoren reduseres og dermed sortnivået bedres. I så fall vil disse lerretene ha mye for seg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er unektelig utrolig spennende lerret, uten at jeg tror det vil være like viktig i alle typer oppsett. Det jeg er spesielt spent på, er lerretets evne til å redusere lysutbyttet i den helt nedre del av skalaen, slik at uønsket strølys fra projektoren reduseres og dermed sortnivået bedres. I så fall vil disse lerretene ha mye for seg.
    Får du et til test sammen med din HS-50? I såfall SVÆRT interessant, for du har vel ikke full lyskontroll heller?

Helt klart økning i sortnivået som lokker mest her ja...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, jeg har på ingen måte full lyskontroll. Jeg har dessverre heller ikke plass til et rammelerret der jeg bor nå, så vi får vente i spenning på brukererfaringer, ev. at Gorm rekvirerer ett stk ASAP, noe jeg bestemt mener han bør...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har på ingen måte full lyskontroll. Jeg har dessverre heller ikke plass til et rammelerret der jeg bor nå, så vi får vente i spenning på brukererfaringer, ev. at Gorm rekvirerer ett stk ASAP, noe jeg bestemt mener han bør...
    Da henstiller vi til Gorm å rekvirere et for test, og jeg stiller mer enn gjerne som testperson med både øyne og prosjektor......;-) ;-)

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Ja, jeg mener også det var et high gain silver lerret. Det glinset forferdelig og var definitivt ikke noe for meg. Da jeg var der var det Infocus 4800 som stod for lyset.
    Vet ikke hvilket merke det lerrete som lyd og bilde brukte,mener å huske at Jørn trodde det hadde en gain på rundt 20.Det var ikke et Vutec silverstar ivertfall.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det var nok det lerretet jeg refererte til, et buet spesiallerret med gain på 20, etter min mening lite egnet til hjemmekino grunnet hotspots, "perleeffekt" og dårlig visningsvinkel. Imidlertid er dette noe helt annet på de nye såkalte "sorte" lerretene, det blir utrolig spennende å teste et slikt i praksis.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det Lygren, dette lerretet er beregnet på spillehaller, og som reklameskjerm på kjøpesentere, flyplasser, etc...

Jørn og jeg testet det her hjemme for halvannet år siden, og vi sliter med senskader enda. Sveiseblink blir peanøtter i forhold. :???: I en lys stue (på dagtid) kan det derimot fungere bra, men en blir ikke kvitt hotspotingen.

Mener å huske at Georg lurte sjefen i et norsk Hi-Fi-blad til å skrive positivt om skjermen. :lol:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •