Goo systems lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Goo systems lerret

Jeg skal lage meg et lerret, o ghar planer om å benytte meg av Goo systems dersom ingen har noe bedre forslag.

Jeg går ut i fra at underlaget bør være så glatt som mulig. Hva tror dere om å benytte seg av ei stål/aluminiums plate som utgangspunkt? Eller vil det være bedre med en sponplate? Synes gips plate blir for tungt, og for lite solid dersom det senere skal flyttes på.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en huntonitt-plate festet på et rammeverk av lekt er mye brukt.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte den glatte siden på huntonitt. Fungerte meget bra!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Goo systems lerret

Sitat Opprinnelig postet av dals
    Jeg skal lage meg et lerret, o ghar planer om å benytte meg av Goo systems dersom ingen har noe bedre forslag.

Jeg går ut i fra at underlaget bør være så glatt som mulig. Hva tror dere om å benytte seg av ei stål/aluminiums plate som utgangspunkt? Eller vil det være bedre med en sponplate? Synes gips plate blir for tungt, og for lite solid dersom det senere skal flyttes på.
    Problemet som jeg ser det med å bruke ei stål/aluminiums plate, er faren for bukling, eller små bulker på en ellers plan flate.
    Går man opp litt i tykkelse for å få plata mer robust, blir vel vekten igjen et problem. en 1mm tykk kvaderat meter med stålplate , veier 7.85 kg, tilsvarende i aluminium veier 2,75 kg, men man kan vel nesten ikke ta på aluminiums platen før den strekker seg og man får en bulk....., men det finnes selfølgelig forskjellige stiver aluminiums legeringer som ikke er så veldig myke også da.

Tror huntonitt vil være greiere å jobbe med, uten å ha testet dette selv.

Ellers tror jeg at jeg ville rammespennt et lerret duk i stedenfor, men
    Goo systems ser jo litt fristende ut også da... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man kjøpt en god lerret duk da? Vet du det? Tror kanskje det skal være mulig å få kjøpt det per meter, men undersøkte med en leverandør i går som ikke gjorde det. Har du noe forslag?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her i AVshop blir det solgt lerret duker også i løpemeter fra GreyLine
    og Euroscreen http://www.avshop.no/catalog/index.php?cPath=22

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg brukte MDF...

Hei.
    Jeg har riktignok ikke malt det, med Goo, men med vanlig maling.
    MDF platene er grei og bruke, finnes i mange forskjellige tykkelser.
    Jeg tror 9mm blir noe tynt, og kan slå seg. Selv bruker jeg 12mm så fungerer fint. Den blir som nevnt ganske tung, men faren for bulker er minimal, da MDF er veldig hardt.

Newcomer Triton sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har malt en stålplate med goo systems digital gray og det fungerer
    kjempefint , og er helt uten bulker .

http://avforum.no/forum/download.php?id=451

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut.. Regner med du måtte bruke en spesialgrunning?
    Hvilken rulle brukte du?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

stålplate

Synes som du er fornøyd med resultatet, og det ser jo bra ut også.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Triton

http://avforum.no/forum/download.php?id=451
    Den så jo fin ut ja, hvor stort er stålplata, og hvilken tykkelse brukte du?

Har ofte tidligere kjøpt 0.8 og 1 mm stålplater for å rustsveise bilkarosseri osv, men disse platene hadde ofte hatt transportskader når jeg har fått dem, så derfor regnet jeg med at det var vanskelig å få tilsvarende plater til bruk som lerret uten skader også, men det er mulig jeg tar feil...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plexi glass kunne jo fungere fint. Men er jo svinedyrt. Tilleggsfordel med plexi er at en kunne bruke det til bakprojeksjon med Goo sin spesialmaling til dette

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke pleksiglass føre til uønskede brytninger av lyset ved bakprojeksjon?

Det er mange plater som egner seg til DIY-lerret. Nevnte huntonitt-plater blir vel blant det letteste og billigste. Andre alternativer til MDF (som er både dyrt og tungt) vil være gipsplater og finérplater (f.eks. meranti).

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Vil ikke pleksiglass føre til uønskede brytninger av lyset ved bakprojeksjon?
    Dette er ikke en metode jeg har prøvd. Ville tro en projiserte på baksiden, men uansett vil det jo kunne gi brytninger.
    Vet at det er ekstremt viktig med perfekte speil (dyre spesialspeil) hvis en bruker det i bakprojeksjon. Så det er mulig at det ikke er optimalt med plexi til bakprojeksjon.
    Men til frontprojeksjon er det vel bare prisen som taler imot, siden det er lett, sterkt og helt glatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har malt å malt nå, men blir ikke helt fornøyd. Første strøket brukte jeg en rest jeg fikk kjøpt av en som hadde noe til overs. Hadde bare nok til 1 strøk av base og topcoat. Det ble mislykket med rullemerker. Derfor bestillte jeg nytt, pusset ned og malte flere strøk basecoat først. Malingen virket litt for tykk, ivertfall i forhold til malingen de bruker i videoen på Goo sin hjemmeside.

Fikk ikke bra resultat før jeg tynnet ut basecoaten med destillert vann. Da ble det "nesten" perfekt. Det ble 4 strøk tilsammen med base. Men er ikke helt fornøyd med topcoaten ennå. Har flere plasser på lerretet det vises små variasjoner, streker etter rullen.

Til dere andre som har malt Goo, forsvinner slike streker etter hvert, eller er det bare å gå igang med nytt strøk? Har sett videoen å lest anvisningen flere ganger, mener at jeg gjør det akuratt slik det fortelles. Har malt veldig fort, siden malingen tørker sykt fort, mulig det er det som er problemet. Da jeg malte med Lady ble det perfekt på første strøk!.

Noen som vet om det blir problemer med mange lag topcoat? Begynner å bli noen lag nå...

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det tar visst over en måned før overflaten er som den skal være!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktig er i hvert fall å vente litt før en prøver seg på nytt. Det nytter ikke å utbedre noe så lenge malingen ikke er trykktørr. Det blir den etter noen timer...

Hvilken projektor har du? Du er sikker på at det ikke er VB du ser på lerretet? Det var en annen på forumet som hadde det problemet... Dette kan du teste med et hvitt ark.

EDIT: Vennligst ta tekniske ting her, priser under "pris -og produktjakt" eller AVnytt

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neinei ingen vb her, har ptae700. Dette er streker etter rullen, selv om jeg er fjærlett og går over veeeeldig forsiktig med siste overrulling med minst press på den siden som ikke har oppheng på rullen. Ser det med en gang jeg lyser med 500watteren, eller med pjen på og setter f.eks lys bakgrunn i windows. Nå gir jeg opp, og kjøper lady igjen, den var vertfall uten streker!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wiper911
    Neinei ingen vb her, har ptae700. Dette er streker etter rullen, selv om jeg er fjærlett og går over veeeeldig forsiktig med siste overrulling med minst press på den siden som ikke har oppheng på rullen. Ser det med en gang jeg lyser med 500watteren, eller med pjen på og setter f.eks lys bakgrunn i windows. Nå gir jeg opp, og kjøper lady igjen, den var vertfall uten streker!
    Jeg har samme projektor som deg og opplever litt VB i noen typer scener...

Synd du ikke er fornøyd.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha sett de rullemerkene du beskriver Wiper911, er det vanskelig å si noe sikkert om det nytter å vente til malingen er tørrere, men gennerelt for malings produkter der man har en tørkeprosess, som innebærer at malingen kvitter seg med løsemidler, vil malings sjiktet som i dette tilfelle dekker lerretet synke eller trekke seg noe sammen når det tørker over tid. Tørkeprosessen på de tidligere lagene vil også påvirkes av hvor tett de sjiktene over tetter løsemidlene fra å trenge gjennom. Det spørs om det ikke lønner seg å vente en god stund og se om rullemerkene gradvis forsvinner før du eventuellt pusser ned og ruller på noe på nytt igjen. Hvis du pusser ned og jevner ut de sjiktene som nå er påført, før de har tørket ferdig, kan jo utgjenvingen og nedpusse jobben bli forstyrret av videre ujevn sammentrekkning av sjiktene under, og du måtte pusse vekk alle lagene og begynnt helt på nytt for å være sikker.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •