DIY lerret - Hvilket format, 2.35:1 vs 16:9 ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Poenget var for selskapene å lage et større bilde som skulle trekke flere folk. Enten utvider du bildet i høyden eller så utvider du det i bredden (eller begge deler, doh). Å utvide så alt for mye i høyden har sine begrensninger hva plass angår.

Men er enig at 2.35:1 fungerer veldig bra i kino, hvor også høyden av lerretet fyller hele synsfeltet. Dette er umulig å få til hjemme og du får dermed fort en følelse av å titte på verden gjennom en dørsprekk eller motorsykkelhjelm.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    4:3 format begrenser seg vel stort sett til å gjelde enkle DVD menyer, ikke selve filmene i de fleste tilfeller.

Har i dag lerret på høyde 120cm, og 16:9 på dette gir bredde 213cm. Stort nok i de fleste tilfeller dette. Jeg liker 120cm høyden meget bra, da dette passer ypperlig i rom med standard 240cm takhøyde. Har da plass til høyttalere under lerret, samt at dette heller ikke opptar hele veggen...

Det jeg alikevel ønsker er et større bilde på 2.35:1, og da er det greit å gå for et slikt format på duken, og beholde høyden på 120cm.

Det vil vise seg om jeg vil se forskjell når det benyttes mindre fosfor på 16:9.

Neste "oppgradering" bare MÅ bli 2.76:1 !! :wink:

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hvis man tenker på hvordan bilderentingene på lerretet og forsåvidt på selve filmruten på rullen, er i forhold til bredde og høyde, blir det vel heller breifilm, eller lav film. 4:3 ville vel blitt smalfilm eller høy film.... :wink:
    Får man litt størrelse på det projiserte blilde, er vel 2,35:1 ikke så dumt egentlig, i forhold til det naturlige synsfeltet og viddesynet man har.
    Det å strekke et bilde ut af proposjonene, så ting som skal være runde, blir til elipser, det er vel ikke så mye å trakte etter.... :roll:, liket ellers tanken om automatisk maskering ut i fra sensorer som måler formatet, , bare ikke maskeringen blir lurt av mørke filmsekvenser ol. da :wink:
    Det er faktisk akkurat dette jeg sliter litt med. Fotosensoren har gitt utslag i en mørk film (har ikke koblet opp ,men testet litt). Lurer litt på hva jeg skal gjøre ,men etter eksamen så skal jeg se på det.

2.35:1 blir for lite for meg. Men jeg kunne hatt 2.35:1 som var mye bredere enn 16:9 (like stor bildeflate. Ikke tommer ,men like stort areal) så ville jeg valgt 2.35:1. Man mister jo ca halve bildeinnformasjonen kontra 4:3 så bildet oppfattes jo vesentlig mindre.

Det at jeg strekker bildet er ikke optimalt ,men jeg gjør det siden jeg har maskert til 16:9 hvis jeg får grå striper så blir sortnivået jeg oppfatter utrolig dårlig.. Da er det bedre å leve med litt lange ansikter=)

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rolf Hult skrev:

"Neste "oppgradering" bare MÅ bli 2.76:1 !! "

Det må du jo ha når du skal se Ben Hur 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er aktuelt med en scaler, vil DVDO iScan HD+ kunne takle dette veldig greit.

Det er mulig å sette opp egne aspect ratio på:
    -Kilden (DVD, Satellitt o.l) settes på 16:9
    -Skjerm format settes til 2.35:1

iScan HD+ vil da ordne forskjellige ratios innenfor 2.35:1 lerretet!

Ypperlig! :shock:

*forutsetter siste beta fw fra DVDO.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kutter den da litt av 16\9 bilder eller strekker den bilde?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Skal trå noe varsomt her jeg nå, men mener dette kunne velges i oppsettet. Enten 16:9 innenfor 2.35:1 lerretet, eller strukket til 2.35:1.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt debatten på avsforum en stund + husker artikkel til bjoern roy om hans "constant height" lerret.

Frister å få opp størrelsen på letterbox 2.35:1 filmene. Det er synd att det ikke ble laget enighet om å ha variable anamorph innstilling på TV'ene for og takle forskjellige formater. Dermed er jo 2.35:1 filmene lagret med mindre informasjon enn 16:9 filmer og vil "tape" en del på resize prosessen.

Hvem går på Colloseum og ser Star Wars med 2:35:1 i letterbox format på 16:9 delen av lerretet... Bare spør 8) 8) 8)

Tenke seg til å kunne fått se 65 mm eller 70 mm film hjemme i kjelleren med samme mengde informasjon... HVD var det det siste "hype" kalles Holographic Versatile Disc med teoretisk lagring av 1 TB på en disc :roll:

De fleste 2.35:1 filmene laget er tatt opp med 35 mm film og anamorph linse. 65 & 70 mm ble dyrt i produksjon :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    2.35:1 ser da ufattelig sexy ut... 8)
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...p;pagenumber=1

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører en malt Huntonitt-plate som måler 244x122 cm. Dette tilsvarer noe midt imellom 16x9 og 2:35:1.

Ved titting på 16x9 filmer så lar jeg bare crt'ens blanking funksjon kutte ned filmen til lerrets høyde, slik at hele lerretet fylles.

Ved titting på 2:35:1 eller enda "smalere" filmer blir de sorte stripene veldig tynne.

Kan legge til at jeg liker 2:35:1 formatet mye bedre enn 16x9.

Hvis jeg absolutt vil se hele 16x9 filmen bruker jeg den enkle zoom funksjonen på Zoomplayer til å krympe bilde litt.

Er veldig fornøyd med dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje et dumt sps men ?

Hei.jeg har fulgt denne tråden og jeg har et lite sps. det er kanskje dumt sps men det som står her blir fort veldig teknisk og det er lett for en nybegynner å dette av lasset.
    Jeg er i planleggingsfasen til en hjemmekino og tenkte at jeg skulle lage lerret selv. skal skaffe en Panasonic-700 el Hs-50. (Disse har etter det jeg forstår 16:9 paneler. )
    Har så tatt en titt i DVD hyllene mine og ser at mange filmer er 2.35:1, 1.85:1 etc.
    Vil det da si at Det på et 16:9 lerret en sort strek over og en under? (mao LCD panelene i prosjektoren brukes ikke fullt ut?).
    Da kan jeg vel likegodt lage et bred lerret med sidemaskering slik at jeg får glede av de fleste formater?

Mvh ranien.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    De filmene du har som er 2.35:1 vises i "letterbox" innenfor 16:9 panelet. Dv.s du får sort stripe over/under på lerret.

Viktig å også tenke på hvor mye du ser 16:9, 4:3 på din PJ. Dersom den brukes mest til TV og kanskje X-Box eller PS2, vil kanskje et 16:9 lerret passe bedre for deg.

Er det 99% mest DVD, vil kanskje allikevel et 2.35:1 lerret være veien å gå.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Er det 99% mest DVD, vil kanskje allikevel et 2.35:1 lerret være veien å gå.
    Men da vil du får sorte striper på sidene på 16:9 materiale. En god del DVD'er er også 16:9.

Det finnes ikke noe godt svar på hva som er best. Du må rett og slett se hva som tjener dine behov best. Dersom jeg hadde hatt et bedre kinorom ville jeg gått for et krummet 2,35:1 lerret med mulighet for sidemaskering. Det har jeg nok ikke mulighet for der jeg bor i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OK

Takk for kjapt og bra svar.
    Tror nok jeg kommer på å satse på et 2.35:1 lerret med justerbar sidemaskering. Med sidemaskering så vil jeg jo slippe sorte streker på sidene ved 16:9 materiale. Da blir nok jeg mest fornøyd siden jeg ser 90% på dvd i forhold til TV, Data.
    Ranien

Newcomer JIP sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Har man mulighet for å styre teksten på en dvd-film? Ved å velge et 2.35:1 lerret, så vil jo ofte den nederste teksten ikke bli synlig, da den vanligvis ligger på det svarte feltet under selve filmen.
    Vurderer sterkt å lage et lerret i denne dimensjonen, men lurer på dette med tekstingen. Finnes det noen instillinger som gjør at man kan flytte teksten oppover i bildet, eller er denne fast "spilt" inn på en dvd?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tekstens plassering defineres når DVD´en produseres.

(Skal alikevel ikke se bort ifra at det er mulig å "hakke" dette via htpc, men det blir litt vel teoretisk...)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, på DVD'er der man kan slå av og på tekst så kan enkelte DVD spillere (S97 f.eks) flytte teksten opp og ned.

På andre plater der tekst er fast så vet jeg ikke om det funker.

Kan også finnes DVD'er der teksten er en del av selve bildet for alt jeg vet slik som på VHS, men det tror jeg er mer uvanlig.

Så både på de fleste DVD'er og på satbaserte TV sendinger er teksten noe som er i tillegg til bildet og derved kan flyttes på med det rette utstyret.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man spiller av fra PC så har TheaterTek mulighet for å flytte tekstingen opp og ned - i tillegg til at man kan redigere bilde-høydeforholdet på filmen for visning med anamorf linse.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •