Greyline eller hvitt lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Greyline eller hvitt lerret?

Holder på å lage hjemmekino rom i kjelleren. Skal ha svart himling i taket og veggene vil bli en gråaktig farge. Det vil ikke komme noe lys inn i dette rommet utenom fra prosjektor.

Har idag en Sanyo Z2 men kommer nok til å oppgradere til høsten så ta utgangspunkt i en sprekere prosjektor enn Z2.

Hva slags lerret bør jeg gå for? Grått eller hvitt? Blir uansett rammelerret.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for eit grått du. Det vil hjelpe på svartnivået på ein LCD pj. Har du vurdert ADEO og?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har idag ett Euroscreen Greyline 180cm motorisert. Mulig jeg begynner med det. Men har i utgangspunktet lyst på ett rammelerret. hmmm tenke tenke :lol:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom din neste projektor også blir digital er grått et bra valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå byttet ut min Greyline med Adeo greyvision. Sistnevnte er bedre synes jeg mht struktur i lerretet, høyere gain gir mer smell i bildet, og faktisk synes jeg at sortnivået er hakket bedre.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha kjøpt et hvitt lerret siden dette vil gi mer punch. Iflg projectorcentral så er det vesentlig bedre med et hvitt lerret hvis du har meget god lyskontroll (svarte vegger osv) så skal det være bedre med et hvitt lerret.

Jeg var innom goosystems sin hjemmeside hvor jeg fant en link til projectorcentral. (Det var en review av goosystems sine løsninger og dette jeg refererer til er comments til den testen)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer selvfølgelig an på hva slags prosjektor du skal bruke, altså hvor lyssterk denne er. Men generellt så vil jeg nesten ubetinget anbefale et grått lerret, sortnivå er noe en aldri kan få godt nok. Bildet kan nemlig også bli for lyst, selv med sorte vegger.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har greyline og her om dagenn fant jeg fram et gammel hvitt lerret og hang opp på høyre side av greyline lerretet slik at jeg delte bildet i 2. Sortnivået er uten tvil bedre på grått lerret.

CFD: Jeg har 100% lyskontroll og 100% svarte vegger, men jeg er helt enig i at ett hvitt lerret gir mer punch, men for meg er det egentlig bare sortnivå som gjelder. Kan ikke få sagt hvor viktig det er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    for meg er det egentlig bare sortnivå som gjelder. Kan ikke få sagt hvor viktig det er.
    Det beste for deg da er å få et helt svart matt lerret. Fløyel kanskje? ;-)

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asdfteam
    for meg er det egentlig bare sortnivå som gjelder. Kan ikke få sagt hvor viktig det er.
    Det beste for deg da er å få et helt svart matt lerret. Fløyel kanskje? ;-)
    Hehe. Jeg forsøkte en stund med bilde rett på en sortmalt vegg før jeg fikk lerretet. Det var det beste sortnivået jeg har hatt.

Ellers: Jeg kjøpte også Adeo grått lerret og mener at man bør ha dette med mindre man har en prosjektor som er god nok på sortnivå. Etter at jeg fikk Denon 3910 med digital utgang så forbedret sortnivået seg veldig og er dermed strålende fornøyd.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan noen forklare meg hvorfor det er så viktig med sort nivået, forstår ikke det helt. hvis det blir mer sort skulle man jo tro at man mister bilde informasjon eller ? Har prøv tre lerreter hittil, 2 av de har jeg enda. Alle er hvite men de ga vedlig forskjellig bilde. Det ene er et Sony lerret som står på gulvet og er transportabelt. Det er en sort kasset hvor lerret trekkes opp og festes på 2 stenger.Finner desverre ikke noe info om dette lerret da det ikke lenger selges men har en mistanke om at det har høy Gain. Det gir utrolig fine farger og er det jeg liker best. Projectoren er en Sony VPL-CX10 projector med følgende spek.:
    .
    Native: 1024x768 Pixels
    Maximum: 1280x1024 Pixels , 750 horisontale TV linjer.
    1200 ANSI lumen. Projector system: 3 LCD panel, TFT LCD

Problemet er at Adeo passer perfekt med hensyn til størrelse (optimal bredde), men jeg er skeptisk til ett grått lerret. Nå har det jo Gain på 1 så det hjelper kansje.
    Så please, overbevis meg om at Adeo er det riktige for meg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    kan noen forklare meg hvorfor det er så viktig med sort nivået, forstår ikke det helt. hvis det blir mer sort skulle man jo tro at man mister bilde informasjon eller ? Har prøv tre lerreter hittil, 2 av de har jeg enda. Alle er hvite men de ga vedlig forskjellig bilde. Det ene er et Sony lerret som står på gulvet og er transportabelt. Det er en sort kasset hvor lerret trekkes opp og festes på 2 stenger.Finner desverre ikke noe info om dette lerret da det ikke lenger selges men har en mistanke om at det har høy Gain. Det gir utrolig fine farger og er det jeg liker best. Projectoren er en Sony VPL-CX10 projector med følgende spek.:
    .
    Native: 1024x768 Pixels
    Maximum: 1280x1024 Pixels , 750 horisontale TV linjer.
    1200 ANSI lumen. Projector system: 3 LCD panel, TFT LCD

Problemet er at Adeo passer perfekt med hensyn til størrelse (optimal bredde), men jeg er skeptisk til ett grått lerret. Nå har det jo Gain på 1 så det hjelper kansje.
    Så please, overbevis meg om at Adeo er det riktige for meg

Film er som stereo, noe som skal gi deg en best mulig illusjon. Du skal tro på det du ser og hører, og jo mer virkelighetsnært - jo bedre er illusjonen.
    Hvis sortnivået er dårlig er de mørke partiene mørk grå og bildet er flatt uten noen følelse av 3d.
    Når det sorte oppleves som skikkelig sort så gir det rett og slett bare en mer virkelighetstro opplevelse - illusjonen er altå bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har greyline og her om dagenn fant jeg fram et gammel hvitt lerret og hang opp på høyre side av greyline lerretet slik at jeg delte bildet i 2. Sortnivået er uten tvil bedre på grått lerret.

CFD: Jeg har 100% lyskontroll og 100% svarte vegger, men jeg er helt enig i at ett hvitt lerret gir mer punch, men for meg er det egentlig bare sortnivå som gjelder. Kan ikke få sagt hvor viktig det er.
    Har du 100 % svart tak også? har lest at taket er veldig viktig. Jeg skal ha 100 % svart tak, og mørke grå vegger. Gulvet er i tillegg nesten svart.

Er enda i tvil om hvilket lerret jeg skal gå for. Blir snart innkjøp. Hvis kontrasten er oppe i 3-4000 virkelig kontrast (ikke dynamisk) går det bra med hvitt lerret da?

Annet spørsmål, hvis jeg går for hvitt lerret er alternativene Grandview og Euroscreen. Grandview har gain 1.1 mens Euroscreen har 1.0. Noen synspunkter på det?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har lest at taket er veldig viktig. Jeg skal ha 100 % svart tak, og mørke grå vegger.
    Taket er desidert viktigst mtp sortnivå. Viktigere enn vegger og gulv, så sant man ikke har helt hvite vegger 10cm fra lerrretet på hver side. (Men hvem har det)

Er enda i tvil om hvilket lerret jeg skal gå for. Blir snart innkjøp. Hvis kontrasten er oppe i 3-4000 virkelig kontrast (ikke dynamisk) går det bra med hvitt lerret da?
    Hvitt lerret fungerer selvsagt bra det også, men jeg ville uten tvil valgt grått. Når kontrasten kryper over 10000:1 ville jeg gjort en ny vurdering.

Annet spørsmål, hvis jeg går for hvitt lerret er alternativene Grandview og Euroscreen. Grandview har gain 1.1 mens Euroscreen har 1.0. Noen synspunkter på det?
    Det er ikke så mye forskjell, men Euroscreen er nok bittelitt bedre mtp kvalitet. Samtidig har også Euroscreen mere struktur. Take your pick

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sortnivå

Er ikke sortnivå veldig avhengi av lyset i rommet også, slik jeg oppfatter det blir sortnivå i bilde oppfattet bedre om rommet blir litt opplyst. Hvordan blir i så fall bilde med et grått lerret når lampen mister mye av effekten pga levetid, noen foretrekker hvit lerret forså og bruke et gråt filter foran linsa, da dette lett kan fjernes når lyset fra lampa minker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Sortnivå

Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Er ikke sortnivå veldig avhengi av lyset i rommet også, slik jeg oppfatter det blir sortnivå i bilde oppfattet bedre om rommet blir litt opplyst. Hvordan blir i så fall bilde med et grått lerret når lampen mister mye av effekten pga levetid, noen foretrekker hvit lerret forså og bruke et gråt filter foran linsa, da dette lett kan fjernes når lyset fra lampa minker.
    Her tror jeg du har misforstått litt, eller så er det meg som misforstår deg :?
    Sortnivået blir best når alt annt lys er blendet bort. Når rommet blir opplyst blir alltid sortnivået dårligere uansett lerret.
    Et grått lerret tilsvarende Adeo greyscreen eller det mye omtalte Greyline vil også alltid gi et bedre sortnivå enn et hvitt lerret. Nå har i tillegg Adeolerretet gain på 1.0 slik at det gir god trøkk i lys og farger. Jeg ser derfor egentlig ingen argumenter som holder mål mot å bruke et slikt lerret. Et hvitt lerret vil bare gi et dårligere bilde, punktum!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det vil svartnivået på lerretet være avhengig av lyset i rommet. Desto mørkere det er i rommet desto mørkere vil svart være på lerretet, da trenger man heller ikke så mye lys fra prosjektoren som gjør at man oppnår bedre sortnivå. På min Z2 blir det å utnytte IRIS bedre enn jeg kunne i stua med hvite vegger, der måtte jeg la IRIS slippe ut mest mulig lys. I kjelleren kan jeg forhåpentligvis strupe den slik at det blir bedre kontrast.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sortnivå

Det jeg mener er at øyet blir lurt til og oppfatte det som mere sortnivå når det er lysere i romet.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Sortnivå

Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Det jeg mener er at øyet blir lurt til og oppfatte det som mere sortnivå når det er lysere i romet.
    Det stemmer at kontrastnivået kan oppfattes som bedre med litt bakgrunnsbelysning. Men det er svært viktig å poengtere at lyset da må være bak skjermen. Alt lys forran skjermen vil konkurere med proje-lyset og vaske ut bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hejsa.

Er der nogen der bruger Greyvision med en Z3?

Hvis der er, har i erfaringer med hvidt kontra greyvision på z3?

Jeg har netop købt en Z3, men mit gamle hvide lærred laver dårlig sort!

Så derfor er jeg på jagt efter et nyt lærred.

Mvh

Claus

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •