AE500 - Greyline DIY 260cm vs. Grandview Rammelerret 265cm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AE500 - Greyline DIY 260cm vs. Grandview Rammelerret 265cm

Hei,

Jeg er i ferd med å oppgradere hele hjemmekinoen, og kvitter meg med bl.a. Philips 4:3 prosjektor, QLN høyttalere & sub, Onkyo receiver, 210cm lerret osv osv.

Inn i hjemmekinoen har jeg fått Wharfedale PA til front ("kjøleskaphøyttalere"), og div. studioeffekter og 3-5stk Crown forsterkere. Highend hifi anlegg står i en annen stue, så tenkte å rette hjemmekinoen mer mot størrelse og power, pga at kjellerstuen også blir brukt ved fest/høy musikk osv. :P

I denne forbindelse trenger jeg et nytt og mye større lerret til min Panasonic AE500, og tenkte da å selge 210cm lerretet (DaLite glassfiber hvis jeg husker rett) til fordel for en av følgende lerret:

• Greyline løsmeter 16:9 - 260cm bredde og lage ramme selv (DIY)

• Grandview 16:9 - 265cm rammelerret m. ALU-RAMME 16:9

Selvfølgelig er 260-265cm bilde svært stort for en prosjektor som Panasonic AE-500, men nå som jeg må gjøre strørrelseskifte av lerret så vil jeg ha noe som er bra til min neste prosjektor med bedre specs.

Hvilket lerret vil dere anbefale av de to nevnte? Er det noen som kan anbefale Grandview 265cm, eller blir det for dårlig kontrast osv.?
    Jeg må si at Grandview frister pga. at greyline blir tidskrevende DIY prosjekt, men hvis det er verdt det i forhold, så er jeg klar for å starte jobben ASAP Jeg skjønner at man ikke kan få i pose og sekk, derfor er jeg mest fokusert på å skaffe et lerret som er bra for min neste prosjektor som faktisk ER bra nok for disse store lerretstørrelsene.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde valgt greyline. Du vil få MYE bedre sortnivå. Bakdelen er mørkere bilde, og jeg er heller ikke sikker på hvordan AE500 fungerer på såpass stort lerret. Har du full lyskontroll?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret Ak :wink:

Jeg har full lyskontroll ja, så regner med å overleve selv om greyline gir ganske mørkt bilde med AE500 på 260cm, hvis det blir det jeg kjøper.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går nok greit da.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endte opp med Grandview 16:9 - 265cm rammelerret m. ALU-RAMME 16:9, og det ble kjempebra resultat! Orket rett og slett ikke bygge eget lerret (hadde ikke blitt bra resultat), samt at Greyline i den størrelsen koster 10.000kr. Sortnivået er bra, samt at det er hvitt lerret som jeg ser på en fordel ved evt. anskaffelse av ny og bedre prosjektor, som har enda bedre sortnivå. Lerretet holder en veldig høy kvalitet, men det var veldig tidkrevende å sette det sammen :lol:

Har noen bilder her: http://1337tm.mine.nu/copper/thumbnails.php?album=85

PS: Oppsettet på bildene er ikke komplett, og jeg mangler bl.a. 2stk Crown forsterkere, delefilter, div. kabler osv som jeg venter på.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget bra ut stratcast, og du har rett i at hvitt lerret kan være ideelt for din neste projektor.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv AE 500 og lerret på 235 bredde. Når du kjører med hvitt lerret bør du satse på ett eller to filter ND x 2 eller x4 evt FL- D koster opp mot tusen for begge filterne nye i fotobutikk.
    72 mm filter sitter omvendt rett på linsa.
    Kjøp Hoya eller lignende anerkjent merke

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •