Diy lerret - hvor mange strøk maling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diy lerret - hvor mange strøk maling?

Har lagd lerret selv. Har vel lagt på 5-6 strøk nå og kan fortsatt se/ skimte strukturen til plata under. Dette kommer særlig frem ved lyse sener. Hvor mange strøk må jeg regne med?

Maler med Matt 02, grå s2000, vannbasert.

Noen erfaringer på dette?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første gang jeg malte huntonittplata mi la jeg på tre strøk med heftgrunn (vannbasert) og fire strøk med strax s3000 matt 05 vannbasert maling. Det så helt strøkent ut, men det ble rett og slett litt for grått. Jeg syntes også det ble litt for mye struktur.

Har prøvd å pusse ned litt, legge på fire nye strøk heftgrunn og fire strøk med S2500, men har ikke klart å få det jevnt Jeg brukte 180cm mikrofiberrull til malinga.

Har muligheter til å få sprøytemalt lerret, så jeg satser nok på det senere.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipsch,

Brukte du heftgrunning før du malte?
    Jeg gjorde ikke det (på huntonitt), og opplever akkurat det samme som deg. Dvs, jeg kan vel i grunnen ikke si at jeg ser noe særlig til det når jeg ser film, men det er tydelig i sidelys fra vinduene.

Jeg er i ettertid blitt fortalt at uten heftgrunning kan du male til du ser mannen med ljåen, men uten å bli kvitt dette problemet. Jeg brukte en hel liter med maling på mitt 213x120 lerret. Det var minst 5-6 strøk, men jeg husker ikke eksakt.

Jeg kommer nok til å gå over på Goo en gang i fremtiden når arbeidslysten blir påtrengende... Inntil videre lever jeg med det slik det er.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Malte 2 strøk med lys grå Lady matt takmaling på min 2440x1220mm huntonitt plate. Ingen grunning nødvendig. Brukte totalt ca en halv liter maling.

Ingen struktur synlig. Helt strøkent!!

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Første gang jeg malte huntonittplata mi la jeg på tre strøk med heftgrunn (vannbasert) og fire strøk med strax s3000 matt 05 vannbasert maling. Det så helt strøkent ut, men det ble rett og slett litt for grått. Jeg syntes også det ble litt for mye struktur.

Har prøvd å pusse ned litt, legge på fire nye strøk heftgrunn og fire strøk med S2500, men har ikke klart å få det jevnt Jeg brukte 180cm mikrofiberrull til malinga.

Har muligheter til å få sprøytemalt lerret, så jeg satser nok på det senere.
    Se gjerne mine tidligere innlegg om dette....
    Maler du med Lady må du tynne ut malingen for å få et godt resultat. Personlig avsluttet jeg med pussing, og ikke maling!!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har malt med kun heftegrunn (ble opplyst i butikken at dette dekket like godt som annen maling). Annen maling fås kun i for høy glans etter min mening, 07 her på bygda. Har brukt 2 liter maling på 244x124cm.

Skal sjekke nå etter gårsdagens maling... kanskje blitt bedre?

Kanskje jeg skal pusse litt med fint papir... men ser ikke helt hvordan dette skal løse problemet.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frod
    Se gjerne mine tidligere innlegg om dette....
    Maler du med Lady må du tynne ut malingen for å få et godt resultat. Personlig avsluttet jeg med pussing, og ikke maling!!!
    Det var et av innleggene dine som gjorde at jeg drista meg til å prøve litt pussing...det ble mildt sagt ikke bra. Sannsynligvis fordi jeg tok det første og beste pussepapiret jeg fant (180 papir fra Biltema) ops: Etter den behandlingen fikk jeg det aldri bra igjen.

Hvis det er noen i Trondheim/Hamar som kunne tenkt seg et sprøytemalt DIY lerret er det bare å si ifra - koster like mye å lage to som ett.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte akkurat til Maxbo, kan tydeligvis få 02 matthet i interiørmaling. Mye rar praksis ute å går på dette området! Da skal jeg kjøpe det så får vi se hvordan resultatet blir. Får håpe det blir bra, er vel snart så jeg kunne ha kjøpt meg en vanlig lerret med all denne malingen

Pussing er tydligvis ikke veien å gå nei :P

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Det var et av innleggene dine som gjorde at jeg drista meg til å prøve litt pussing...det ble mildt sagt ikke bra. Sannsynligvis fordi jeg tok det første og beste pussepapiret jeg fant (180 papir fra Biltema) ops: Etter den behandlingen fikk jeg det aldri bra igjen.
    Oops, nå føler jeg med sikkelig dum. Har mitt pusseforslag ødlelagt for deg? Jeg trodde fremgangsmåten jeg beskrev var rimelig safe.

Skal jeg filosofere over hva som har gått galt, har jeg en liten liste:
    1. Du pusset uten maskin og/eller med for hardt trykk. Pussepapiret ble igjenstoppet med maling - noe som i sin tur ødela overflaten.

2. Du benyttet for blank maling/malingen hadde ikke herdet nok, slik at pussingen ble misslykket (jeg benyttet 02-maling). Du benyttet oljebasert lady - kjøp rød boks neste gang!

3. Du pusset lerretet i horisontal stilling uten å benytte trykkluft kontinuerlig for å hindre igjenstopping av pussepapiret. Har man ikke trykkluft, så kan det være lurt å pusse vertikalt.

4. Du har aldri sparklet og pusset ned en bil for lakkering... ;-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frod
    ...

4. Du har aldri sparklet og pusset ned en bil for lakkering... ;-)
    Bingo :wink:

Punkt nummer 1 og 3 stemte også i mitt tilfelle.

Menmen, lærer man "the hard way" så pleier det ihvertfall å sitte til senere anledninger.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endte tilslutt bra for min egen del. Gikk riktignok med 2 liter grunning og 1 liter dekkmaling. Tror ikke resultatet står noe særlig tilbake for diverse lerret til 3-4k

Newcomer Campitora sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor huntonitt? Er MDF et alternativ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF kan også brukes (har det selv)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Campitora
    Hvorfor huntonitt? Er MDF et alternativ?
    MDF er sikkert et alternativ, men dersom jeg skulle valgt igjen...ville jeg fremdeles gått for huntonitt. Det fungerte utmerket.

Fordelene med huntonitt er at det er ganske lett og dermed enkelt å få opp på veggen. Dessuten har huntonitt en glatt side, som ikke trenger noen behandling før grunning (bortsett fra kanskje litt støvtørk).

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF er sikkert et alternativ, men dersom jeg skulle valgt igjen...ville jeg fremdeles gått for huntonitt. Det fungerte utmerket.

Fordelene med huntonitt er at det er ganske lett og dermed enkelt å få opp på veggen. Dessuten har huntonitt en glatt side, som ikke trenger noen behandling før grunning (bortsett fra kanskje litt støvtørk).
    Jeg benyttet MDF med stort hell. MDF er også glatt, så dette er ikke noe ankepunkt. Om dere titter på minHjemmekino, kan dere se min fremgangsmåte og resultat, med noen bilder.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå malt følgende fra bunn av MDF platen:

-2 strøk Jotun heftgrunning
    -4 strøk Goo basecoat
    -1 strøk Goo topcoat
    -6 strøk Jotun heftgrunning

Og enda er det ikke jevnt.... (vises best fra siden)

Hvorfor er dette så vanskelig? :roll:

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det screen goo du har malt? det tar laaaang tid før det blir bra?

men du har vel ikke malt 2 strøk med hetegrunn oppå det igjen?

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste et sted at ScreenGoo trenger lang herdetid, før det blir optimalt. Husker ikke helt hvor, men det viste bilderav lerretet med med forskjellige intervaller. Bildet ble mye bedre etter hvert.
    Jeg har ikke ScreenGoo selv, men jeg måte ha noe som 8 lag, før jeg var fornøyd, da både med gjennomskinn, og struktur.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg malte min spon plate 3-4 strøk første gangen(lady silkematt s2000), det holdt det! men i ettertid har jeg malt noen strøk til, men det er pga diverse flekker o.l. som har kommet på(når vi flytta kom det en del svarte flekker)

malinga er veldig "skjør", det skal lite til før det blir flekker. vaske det går ikke. da får man en lysere flekk(altså som om man øker gain).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter 2 strøk heftegrunning, 4 strøk bascoat og 2 lag topcoat, rubbet jeg den litt ned, og har nå lagt på 6 strøk heftegrunning igjen. Dette bør ikke være noe prøblem da allt er vannbasert.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •