Vertikale streker i lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vertikale streker i lerret

Jeg har en panasonic ptae700 som jeg bruker på ett lerret som jeg tror er 15-20 år gammelt. Problemet er at når bildet er perfekt fokusert ser jeg vertikale streker i bildet, legger jeg på f.eks. ett papirark blir strekene borte. På min gamle sharp xv-c20e var ikke dette noe problem. Lerretet er grått med en del glans og det har en fin struktur du kjenner hvis du drar neglen vannrett over det.
    Derfor lurte jeg på om moderne lerret har slike problemer og om noen kan gi meg tips til ett nytt lerret

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er lerretet, men det kan også være fenomenet som kalles for VB. Dette er velkjent på LCD projektorer. De er primært synlige i lyse scener.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ikke ut som om det er VB dersom strekene blir borte om man tester med et papirark. Har du mulighet for å teste på en annen stor flate for å sjekke om problemet er der da også? (For å finne ut om det er VB eller ikke)
    Vertikale streker er ikke vanlig på lerret. Det som derimot ER vanlig er "V" formede folder. Man ser da for seg at spissen på "V"'en er nede i midten på lerretet, mens de øvre endene er på hver sin side oppe.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det høres ikke ut som om det er VB dersom strekene blir borte om man tester med et papirark. Har du mulighet for å teste på en annen stor flate for å sjekke om problemet er der da også? (For å finne ut om det er VB eller ikke)
    Vertikale streker er ikke vanlig på lerret. Det som derimot ER vanlig er "V" formede folder. Man ser da for seg at spissen på "V"'en er nede i midten på lerretet, mens de øvre endene er på hver sin side oppe.
    Nå, man kan da greit få både horisontale og vertikale streker. Det lerretet jeg fikk rett etter nyttår, Preojecta Elpro Electrol, hadde to svært svake vertikale striper. Kombinert med en overflate med endel tekstur og dessverre noe glans (selv om det skulle være matt hvitt), ble det ganske synlig på enkelte bilder.

Produsenten var heldigvis helt klar for å bytte det, men siden jeg ikke likte materialet noe særlig oppgraderte jeg meg til en Projecta Tabscreen electrol isteden. Den er identisk med Da-Lite Tensioned Contour electrol med matt hvitt Da-mat stoff. Gleder meg til å få det, dessverre var leveringstiden 7 uker... (3 uker igjen)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en overflate struktur eller jevnt mønster på lerretet du benytter?

Har sett at enkelte eldre lerret til lysbilde visning ol. av og til har et jevnt vertikalt stripe struktur, mulig det er der for å øke synsvinkelen man kan sitte i forhold til lerretet, men mistenker at et sånn lerret stripe struktur kan treffe litt uheldig i forhold til pixcel oppbygningen på enkelte LCD projektorer, og resultere i et stripemønster.

Ellers så er enkelte PT-AE700 litt mer plaget enn andre med LCD fenomenet VerticalBanding, men det skulle også være mulig å se på et hvitt papirark i samme fokuserte plan som lerretet, hvis man ikke da blir lurt av at lyset går gjennom arket og reflekteres av lerretet bak, og lyser opp arket igjen fra baksiden og visker ut stripemønsteret eller gjør det mer utydelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er prosjektoren som gjør d jeg har benq prosjektor selv ,men en kompis av meg kjøpte den panasonic en som du har ,og me reiste og bytta den med engang, han fikk seg også en benq som løste heile problemet ,panasonic har store vb problemer

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytter "stripene" seg hvis du rugger (beveger forsiktig) på projektoren? Hvis de flytter seg, så er det projektoren, hvis ikke, så er det lerretet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •