Lerret til mørkt rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret til mørkt rom

Jeg har snart lest nesten alt i forumet, men spør likevel:

Jeg er straks ferdig med kjelleren og vurderter å bestllle ett Adeo Greyvision rammespent lerret 16:9 på 205cm (bredt) og en Panasonic PTA-E700.

Kjellerommet har jeg malt med grå vegger rundt og mørkegrått bak lerretet. Taket er riktignok hvitt. Det finnes ingen vinduer i rommet. Jeg kommer til å sitte ca 3-3,5 m fra lerretet og prosjektoren kommer til å stå i en hylle/luke i veggen bak meg. Kasteavstand blir da ca 4,1 m og vinkelen nesten vanrett.

Med tanke på det mørke rommet kunne jeg kanskje valgt hvitt lerret, men jeg har inntrykk av at grått lerret er mest anbefalt likevel. Noen som er enige/uenige i denne kombinasjoen i forhold til disse betingelsene?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    god kombinasjon. gled deg
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig i valgene dine. Har de samme komponentene selv, men rommet ditt er bedre, så dette blir nok mye bedre. Som jfinneru sier; gled deg.. :wink: :wink:

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Ja, jeg gleder meg nå. Holder på med gulvlegging nå i påsken.
    Er det fler som mener jeg burde velge hvitt lerret? Vil jeg få like bra bilde/opplevelse med feks Grandview sitt rammelerret? Det er jo noe billigere.
    To faktorer som får meg til å friste av grått lerret er:
    1: sortnivået på LCD prosjektoren.
    2: det er mulig at det blir litt slitsomt med for skarpt lys, og kona er litt skeptisk til at det blir litt sårt for øynene i det hele tatt med så stort bilde?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ til grått lerret er å kjøpe et Hoya filter (f.eks NDx4). Dette reduserer lysutbyttet og gir bedre sortnivå. Jeg har ikke testet grått lerret og kan ikke si om dette er bedre enn med hvitt lerret og filter.

Når det gjelder skarpt lys i et helt mørkt rom så tror jeg ikke du skal være redd for dette. Det er bare å kalibrere projektoren riktig. Uansett, her hjelper iallefall et filter siden dette reduserer lysutbyttet fra projektoren.

Og så til det store bildet, dette blir kona di fort vant til.

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynner å helle litt mot hvitt lerret. Litt usikker på om jeg har "brukt for" grått lerret med tanke på den gode lyskontrollen i rommet. Eller er sortnivået på LCD for dårlig?

PS: Forøvrig er jeg helt uerfaren på prosjektoropplevelser - i butikker er det alltid så dårlig lyskontroll og det ødelegger noe av opplevelsen uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audi
    Jeg begynner å helle litt mot hvitt lerret. Litt usikker på om jeg har "brukt for" grått lerret med tanke på den gode lyskontrollen i rommet. Eller er sortnivået på LCD for dårlig?
    Sortnivået på LCD er for dårlig, ja. Men det spørs hvor kresen du er. Jeg hadde kjøpt grått lerret hadde det ikke vært for at jeg nettopp hadde kjøpt hvitt lerret, i tillegg til at det ikke finnes mye å velge i når det gjelder grått nedtrekk. Har du plass til rammelerret, så har jeg hørt mye positivt om Adeo (som du også hadde i tankene). Det koster litt under 4000, men jeg tror det er verdt pengene. I tillegg slipper du bølger, som også kan være irriterende (på nedtrekk).

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt Panasonicen og Adeo Greyvision 205 rammespent lerret (på AV-forum)
    Elektrikkeren kommer til tirsdag og da skal det bli mulig å møblere det nye rommet. Regner med at dere vil få se noen bilder etterhvert. :wink:
    Takker for gode råd (ja hvis jeg blir fornøyd da, men det blir jeg vel). Gleder meg veeeldig mye

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra kombo, kjører samme selv I et rom med god lyskontroll er grått lerret det eneste riktige vil nå jeg si. På hvitt lerret viskes mye detaljer ut og sortnivået blir tildels langt dårligere.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Veldig bra kombo, kjører samme selv I et rom med god lyskontroll er grått lerret det eneste riktige vil nå jeg si. På hvitt lerret viskes mye detaljer ut og sortnivået blir tildels langt dårligere.
    Dette må du begrunne nærmere. Hvorfor viskes detaljer ut med et hvitt lerret ?

Grått lerret med negativ gain er bra for å minke prosjektorens lysstyrke om den er for høy for lerretsstørrelsen. Det minker også effekten av strølys noe, men demper samtidig lyset fra prosjektoren.

Grått lerret med positiv gain er bra for å minke effekten av et rom med litt dårlig strølyskontroll.

Hvitt lerret med høy positiv gain er bra for å få nok lysstyrke der man har _mye_ strølys.

Hvitt lerret med nøytral gain er IMHO normalt det beste i et godt lyskontrollert rom. Det gjengir hva prosjektoren viser, uten noe fra eller til. Er lysstyrken for høy, noe som bl.a fører til dårlig sortnivå, kan et filter avhjelpe dette, heller enn et grått lerret med negativ gain. Lyspærene taper seg nemlig endel i styrke etterhvert som timene går, da kan det være greit å bare ta av filteret. Litt mer knot å bytte lerret

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Har sett noen sammenligningsbilder Hi-Fil (Gorm) har, og disse viser rimelig store forskjeller når det gjelder detaljer. Mener å huske disse er fra en artkkel i DVD & Hjemmekino. Utover dette har jeg ingen ekspertise på området.

Hi-Fil: Kanskje du kan poste de bildene i denne tråden?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvitt lerret med nøytral gain er IMHO normalt det beste i et godt lyskontrollert rom. Det gjengir hva prosjektoren viser, uten noe fra eller til. Er lysstyrken for høy, noe som bl.a fører til dårlig sortnivå, kan et filter avhjelpe dette, heller enn et grått lerret med negativ gain. Lyspærene taper seg nemlig endel i styrke etterhvert som timene går, da kan det være greit å bare ta av filteret. Litt mer knot å bytte lerret
    Det du ikke tenker på er refleksjoner fra vegger og tak. Grått lerret er mye mindre følsomt for dette strølyset. Du skjønner det hjelper ikke å ha god kontroll på lyset i rommet, hvis en ikke også har kontroll på strølyset fra lerretet. At et hvitt lerret med nøytral gain er best, fungerer nok fint i eventyrverden, der veggene og taket ikke reflekterer lys. Men i en normal stue egner det seg dårlig med sorte vegger og tak, derfor er grått lerret i de aller fleste tilfellene en bedre løsning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempler på hva jeg mener her:

Fra Gladiator: Sjekk detaljer i den venster delen (grått lerret), spesielt venstre øye.

Fra Passion of the Christ: Det er satt på litt lys i rommet, se hvordan bildet på høyre halvdel (hvit duk) er visket ut av det lille lyset som reflekteres til lerretet.

Klikk på bildene for større utgave.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det du ikke tenker på er refleksjoner fra vegger og tak. Grått lerret er mye mindre følsomt for dette strølyset. Du skjønner det hjelper ikke å ha god kontroll på lyset i rommet, hvis en ikke også har kontroll på strølyset fra lerretet. At et hvitt lerret med nøytral gain er best, fungerer nok fint i eventyrverden, der veggene og taket ikke reflekterer lys. Men i en normal stue egner det seg dårlig med sorte vegger og tak, derfor er grått lerret i de aller fleste tilfellene en bedre løsning.
    Et grått lerret med negativ gain vil reflektere akkurat like mye strølys som lys fra lerretet. Du får den samme effekten med hvitt lerret ved å sette et filter (f.eks ND2) på prosjektoren for å dempe lysutbyttet. mindre lys ut fra prosjektoren = mindre strølys. Jeg tror at mange som har problemer med dette kjører med relativt høy lysstyrke. Selv har jeg ikke noe problem med dette selv med hvitbeiset tak. Har dog kun 12FL lysstyrke, med 30FL+ kan jeg godt tenke meg at det blir problematisk.

Et grått lerret med positiv gain vil reflektere mindre strølys enn lys fra prosjektoren. Disse har dog ofte sine egne problemer, slik som "lommelykteffekt", synlig struktur, begrenset betraktningsvinkel, "skinn" (tåke?), glitter, bølger blir lettere synlig osv. Jeg har sett på mange og ennå ikke funnet et jeg var fornøyd med. På AVSForum er det flere som til og med klager på Stewart Firehawk ang. slike problemer. Det er nok dog svært individuelt om man plages av slikt, akkurat som av regnbuer eller SDE.

I det opprinnelige innlegget var det vel også snakk om en kjellerstue tror jeg, med grå vegger.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et grått lerret med negativ gain vil reflektere akkurat like mye strølys som lys fra lerretet.
    Det kommer jo helt an på hvilken gain faktor du legger til grunn det da men. Et lerret men 0.8 gain (negativt det), vil fortsatt tåle vesentlig mer lys i rommet før sortnivået vaskes vekk enn et nøytralt hvitt lerret (1 gain).

Du får den samme effekten med hvitt lerret ved å sette et filter (f.eks ND2) på prosjektoren for å dempe lysutbyttet. mindre lys ut fra prosjektoren = mindre strølys.
    Men det veier fortsatt ikke opp for de som har hvite vegger/tak.
    Jeg tror at mange som har problemer med dette kjører med relativt høy lysstyrke.
    Det er det vel ingen tvil om, men jeg mener nå likevel at grått lerret er en bedre løsning på problemet.
    Selv har jeg ikke noe problem med dette selv med hvitbeiset tak. Har dog kun 12FL lysstyrke, med 30FL+ kan jeg godt tenke meg at det blir problematisk.
    Nå kan det jo hende at jeg er mer kresen en deg på bildesiden, for jeg måtte male taket og veggen mørkt grått for å bli fornøyd.

På AVSForum er det flere som til og med klager på Stewart Firehawk ang. slike problemer. Det er nok dog svært individuelt om man plages av slikt, akkurat som av regnbuer eller SDE.
    Trenger ikke gå helt til AVSforum for å lese det. Jeg skrev vel akkurat det samme angående Firehawk i DVD&Hjemmekino. Kan også nevne at Firehawk mangedobbler regnbueproblemet for de som er plaget av sånt. Det er faktisk en kar her på forumet som har Firehawk stående i boden på grunn av dette. Han kjøpte seg akkurat et nytt Adeo Gervision, og problemet var vekk som dugg for solen.

I det opprinnelige innlegget var det vel også snakk om en kjellerstue tror jeg, med grå vegger.
    I et rom med mørke vegger/tak, med en projektor som ikke har for høyt lysutbytte, er hvitt lerret selvsagt det beste valget.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får den samme effekten med hvitt lerret ved å sette et filter (f.eks ND2) på prosjektoren for å dempe lysutbyttet. mindre lys ut fra prosjektoren = mindre strølys.
    Men det veier fortsatt ikke opp for de som har hvite vegger/tak.
    Jeg tror at mange som har problemer med dette kjører med relativt høy lysstyrke.
    Det er det vel ingen tvil om, men jeg mener nå likevel at grått lerret er en bedre løsning på problemet.
    Hvis de har masse lys til overs så ja. Problemer oppstår når man har omtrent passe mye lys med ny pære. De fleste tenker ikke på at pæra mister 30-40% lysutbytte i løpet av noen hundre timer. Dermed kan det fort blir for lite, evt. at man må slå av "cinema black" modus eller tilsvarende. Med filter kan man bare ta dette av når lyset etterhvert blir for svakt.

Det beste er vel egentlig prosjektorer med manuell iris-innstilling i mange steg, slik som Hitachien. Da kan man gradvis øker på etterhvert.

Ellers er det som du hentyder til ikke sikkert at jeg er så følsom for sortnivå og detaljutvasking. Vi er alle forskjellige, og jeg er ekstremt pirkete på ting som regnbuer, lerret-problemer (bølger,glitter,hot-spotting,struktur osv.), fargegjengivelse, gråskala-gjengivelse (særlig i den mørkere delen) og oppløsning. Sortnivået på en 800:1 LCD som min TW-100H plager meg derimot ikke så lenge lerretet er stort nok til at lysstyrken ikke blir for høy. Jeg kommer til å oppgradere om et par år elns. men det er pga. 1080p, ikke høyere kontrast.

Den verste prosjektoren jeg kan tenke meg er en 480P DLP m/tregt fargehjul og en Vutec Silverstar skjerm

Drømmen hadde vært en Qualia 004.... 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke alene om å drømme om den gitt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg endelig fått lerretet: Adeo Greyvision.
    Første inntrykk er at dette blir meget bra. Uten å ha prøvd med hvitt lerret så er jeg glad jeg valgte grått lerret.

Med sort vegg i bakgrunnen så ser jeg at sort på lerretet ikke blir like sort som bakgrunnen. I tillegg så ser jeg at det hvite taket blir lyst opp av bildet på prosjektoren, så jeg vurderer å male dette mørkere.

Ellers så må jeg si at dette blir sinnsykt bra. Jeg er imponert over hvor skarpt bilde er i den størrelsen (205cm) fra sitteavstand på 3,5-4m. Med slik prosjektor (PTA-E700) trenger dere ikke være redd for å kjøpe stort lerret. Grunnen til at jeg ikke vil ha større er at jeg må ha plass til høytalerene på hver side i tillegg, uten at de blir inntil veggen.

Synes forresten at det var meget elegant måte lerretet blir spent opp på rammen. Enkelt å sette sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et rom med mørke vegger/tak, med en projektor som ikke har for høyt lysutbytte, er hvitt lerret selvsagt det beste valget.
    Jeg lager ett rom i kjelleren nå som kommer til å ha sort tak (Ecophon Sombra A himling) som kun reflekterer 3-4 % av lyset. Veggen blir mørke grå. Gulvet er nesten svart (skifer). Prosjektoren er en Z2, men kjøper lerret nå med tanke på å oppgradere på nyåret.

Anbefaler du hvitt lerret da? Z2 har ikke høyt lysutbytte på eco modus.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler du hvitt lerret da? Z2 har ikke høyt lysutbytte på eco modus.
    Grått lerret er fortsatt det beste valget for Z2 mtp sortnivå, men for din neste projektor kan det kanskje være en ide' med hvitt lerret.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •