Har jeg misforstått nå eller:

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har jeg misforstått nå eller:

Når jeg skal kjøpe et lerret så er det best å kjøpe et 4:3 fordi at det kan også brukes som 16:9 hvis jeg ruller opp lerretet litt, men kjøper jeg et 16:9 lerret så kan ikke det brukes som 4:3 uten å måtte henge for et eller annet på sidene?

ER jeg helt på vidda nå?

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss du har ein 16:9 proj. så kjøper du 16:9 lerret,for viss du da ser i 4:3 på den så får du svart på kantene. trenger ikkje henge noko på sidene når du skal sjå i 4:3.

Har du derimot ein 4:3 proj. og kjøper 16:9 så får du eit problem når du skal sjå i 4:3, for da blir bildet høgre enn skjermen din.

Når jeg skal kjøpe et lerret så er det best å kjøpe et 4:3 fordi at det kan også brukes som 16:9 hvis jeg ruller opp lerretet litt
    Det stemmer viss du kjøper 4:3 proj.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forsåvidt sant det du sier der, men jeg har et par ting å nevne..
    Når du sier at du vil bruke et 4:3 lerret til 16:9 ved å rulle det opp, så må du kanskje tenke på om ikke bildet blir litt høyt oppe. Man MÅ heller ikke henge opp noe på sidene, men det er klart at det er best med maskering. Selv bruker jeg et helt hvitt 213*213 lerret som jeg trekker ned i passe høyde over senter. Har en 4:3 projektor, og bruker ikke maskering (desverre), og bruker heller ikke hele vidden til lerretet. Det går selvølgelig ann å ha en rullgardin for å maskere høyden, samt gardiner for å maskere på sidene... Vurderer også å bytte til greyline, og da ville jeg kjøpt 16:9 siden de fleste filmer er i breiformat, og jeg etter hvert går over til 16:9 projektor. Men en må også huske på at "widescreen" ikke nødvendigvis er 16:9 (1,77:1), men f.eks. 1,85:1, 2,35:1, og at varierende maskering derfor uansett kan være en fordel.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i grunnen veldig enkelt dette.
    4:3 projektor = 4:3 lerret.
    16:9 projektor = 16:9 lerret.
    Det er vel helt basic.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare til info, så finnes det flere tråder som omhandler dette temaet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp et 1:1 forhold lerret. Da kan man vise 16:9 filmer, 4:3 tv og 4:3 databilde. Man får riktignok ikke maskering, men jeg føler at maskering er oppskrytt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du mener maskering er oppskrytt tror jeg nesten du er den eneste, Runar.

Jeg er enig i at lerretet bør være likt projektoren. Med et 1:1 lerret får du alltid hvite kanter uansett hvordan du gjør det, og det virker for meg veldig unødvendig.

Et 1:1 lerret synes jeg rett og slett ser billig og amatørmessig ut. Jeg mener man får en best mulig filmopplevelse dersom man benytter maskering fordi det gir et intrykk av bedre kontrast, det ser 'proffere' ut og man får en mye mere realisitisk kinofølelse.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg overdrev litt med å kalle det oppskrytt med maskering , men sånn som jeg ser det finnes det to typer hjemmekino.

1. En mer eller mindre permanent løsning hvor alt "kinoutstyret" står framme.

2. En løsning hvor hvor man prøver å skjule "kinoen" når den ikke er i bruk.

Med løsning #2 er et 1:1 forhold lerret mest praktisk, da man enkelt og hurtig kan tilpasse for 16:9, 4:3 og data.

Mulig dette er amatørmessig, men det er ikke alle som har egne rom til permanent hjemmekino.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget en permanent løsning i min stue, som samtidig kan skjules dersom dette er ønskelig. Dersom det planlegges godt tror jeg mange kan få til en lignende løsning. Litt utsikt fra stua har jeg ofret, men har nok av vinduer ellers...

Jeg er ihvertfall svært godt fornøyd med min løsning, som forøvrig kan sees på min hjemmeside HER.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det er så mange som sier det er som natt og dag med/uten maskering, så lurer jeg på:
    Noen som har forslag til maskering til et 1:1 opprullbart lerret? Har tenkt på rullgardin og gardinger som sagt.. Og er det verdt strebet? Eller bør jeg likesågodt kjøpe meg et greyline 16:9 med maskering?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har muligheten er det beste å lage en ramme i 16:9 format og spenne lerretet rundt denne. Da unngår du bølger i lerretet, og det blir seende svært stilig ut (i mine øyne da).

Forskjellen på 1.77:1 og 1.85:1 er veldig liten, så i disse tilfellene synes jeg forsåvidt maskering er unødvendig. Når man ser filmer med 2.35:1 er maskering selvfølgelig en fordel, men jeg har ikke noe maskering når jeg ser disse filmene, og det går bra. Man får uansett mindre striper på over- og undersiden enn ved bruk av et 4:3 eller 1:1 lerret.

Til 4:3 materiale har jeg gardiner jeg kan trekke for lerretet på hver side som maskering, men for å være helt ærlig er det sjelden jeg gidder det.

Synes 16:9 lerretet ser veldig stilig ut, og ettersom det passer formatet på projen har jeg valgt den løsningen som jeg synes er absolutt best til mitt bruk. Synes nesten lerretet pynter opp stua på en slags måte. Vurderer nå å kjøpe en projeksjonsklokke på Clas Ohlson som kan vise klokka på lerretet når jeg ikke ser film. Bare som en ekstra unnskyldning for å ha lerretet åpent *hehe*

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har forslag til maskering til et 1:1 opprullbart lerret? Har tenkt på rullgardin og gardinger som sagt.. Og er det verdt strebet? Eller bør jeg likesågodt kjøpe meg et greyline 16:9 med maskering?
    Er etter mine øyne en veldig merkbar oppgradering med maskering v uten.Skal du ha opprullbart lerret ville jeg nok ha gått for et greyline 16:9 med maskering.Har hørt om folk som har laget seg masking av svart papp som de har festet med dobbeltsidig tape.Men vet ikke hvor vellykket dette blir.Men det kan vel ikke skade å prøve.
    Har selv en maskering av tøystoff som er rullet inn på to rundstokker.En opp og en nede.Med snorer mellom.Men dette er et permanent lerret.Se bilder av dette på hjemmesida mi.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har selv flere ganger vurdert om jeg skal prøve meg på noe maskering av lerret, men hver gang jeg ser film, så er jeg ikke helt sikker på vitsen... Da min CRT ikke gir noe strølys overhode, så er f.eks de sorte feltene over og under det projekterte bildet absolutt sort.
    Hadde jeg hatt noe strølys fra PJ eller lamper i rommet, hadde jeg skjønt nytten med maskeringen...når rommet er helt mørkt derimot, er også det hvite på lerretet sort :?

Maskering i et rom uten strølys er derfor ikke nødvendig...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man ikke har helt svarte vegger og tak, vil alt lys reflekteres i en eller annen grad og dermed påvirke det sorte. Maskering gjør at en hjemmekino ser stiligere ut med lyset på, samtidig som det i de fleste tilfeller gir et bedre billedmessig resultat.

Jeg tror de færreste har en CRT i sin hjemmekino. Selv med en CRT tror jeg man likevel vil kunne få en 'stiligere' kino dersom man maskerer lerretet selv om dette ikke vil ha noe særlig å si for bildet i seg selv.

Med LCD, og også DLP i litt mindre grad, tror jeg derimot maskering gir et bedre intrykk av bildet og jeg ville ikke gått for et 1:1 lerret uansett...

But that's me!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil råde deg til å prøve Rolf Hult.Selv om crt ikke gir noe strølys,så er det faktisk en ganske merkbar forskjell i opplevd kontrast.Er iallefall merkbart på mitt oppsett.Du kan jo prøve med noen svartemalte papplater bare slik at du får sett om det er noe vits å lage en permanent løsning.Alltid gøy å tweake på bildet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Grrr...nå MÅ jeg jo nesten prøve
    Er fortsatt tviler her. Når f.eks feltene over/under på 2.35.1 ratio filmer er svart som natta, hvordan i alle dager kan da maskeringen få dette til å bli svartere 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maskering får neppe dette svartere gitt. Maskering er nok adskillig viktigere med LCD og DLP projektorer.

Tror ikke det har noen hensikt å prøve så mye for din del, du som har en CRT...

Jeg gidder ikke å maskere noe ekstra med min DLP heller. Klarer meg fint med 16:9 duken selv på en 2.35:1 film. Men jeg ser relativt god forskjell på de svarte gardinene rundt og det 'svarte' i bildet uansett. Men synes ikke dette er plagsomt. Svart på en TV er jo ikke akkurat svart det heller...

Er man fornøyd, så spiller det vel ingen rolle? Hvorfor bekymre seg over noe man ikke irriterer seg over?

Man skal ikke la hysteriet ta helt over for kosen heller da!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Grrr...nå MÅ jeg jo nesten prøve
    Er fortsatt tviler her. Når f.eks feltene over/under på 2.35.1 ratio filmer er svart som natta, hvordan i alle dager kan da maskeringen få dette til å bli svartere 8)
    Finn noe som er helt svart, og matt, og fest det i det området. da ser du tydelig om det er totalt svart. er det det, er det jo ingen poeng i maskering. men husk, det er forskjell på når hele bildet er svart, og når mye av bildet er lyst..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rolf, er enige med de andre her. Alt material som kan reflektere lys degraderer bildet. Derfor er det mest optimale å ha hvitt kunn i det aktive billedområdet, ergo masker bort område som ikke brukes med svart.

Har selv gjort noen installasjoner der alt i rommet unntatt lerret er av ikke reflekterende material. Forbedringen du får ved å gjøre det er større en noen som helst annen oppgradering du gjør. Hvis du har en crt projector som kaster ut perfekt sort, så har du ikke sett optimal kontrast og detaljer før du har fjernet alt reflekterende material.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •