Forvirret stakkar, hjelp meg :))

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forvirret stakkar, hjelp meg :))

Jeg har lite peiling på alt som har med hjemmekino å gjøre, men jeg prøver så godt jeg kan å sette meg inn i det. Kjellerstua er ferdig oppusset og bare venter på at jeg skal bestemme meg og bestille, men straks jeg tror jeg har bestemt meg så leser jeg et eller annet negativt om det jeg har tenkt å kjøpe, derfor begynner jeg å bli litt frustrert.

Det jeg kommer til å bruke projektoren til er film og musikk dvd, men jeg ønsker å ha muligheten til å koble på tv/parabol. Data blir det sikkert ingenting av, så først og fremst er det film og musikk dvd!!
    Tror jeg har bestemt meg for Infocus X1.

Avstanden fra lerretet til projektoren blir 5.5m, takhøyden der lerret skal være er 2m men jeg ønsker egentlig ikke å bruke hele lengden, bredden på veggen for lerretet er 3.3m og der ønsker jeg selvfølgelig heller ikke å bruke hele lengden.
    Er det noen med peiling som kan være så vennlig å anbefale et lerret til meg som passer best til film/musikk dvd?

Kan noen også forklare hva 4:3 og 16:9 er?

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tilbringer litt tid ved å lese gjennom mange innlegg på dette forumet finner du ut at panasonic AE300 blir anbefalt på det varmeste. Spes hvis du ikke skal bruke projektoren til pc spilling.

Et greyline lerret er også på det varmeste anbefalt.

Ta deg tid til å kikke gjennom innleggene på dette forumet.

Jeg har selv en AE300 og er så langt strålende fornøyd!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GreyLine er jeg ihvertfall enig i enten det er snakk om en LCD eller DLP proj med nok trøkk...

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ER Action DLP rinn?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er en DLP proj.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann Malcolm!
    Gutta på tur sporer av tidlig som vanlig ser jeg. Action er en prosjektor til 4 ganger prisen av X1 og selv om den sikkert er verd hver krone har ikke alle råd til den dessverre.

Anbefalingene de kommer med er nok bra de, men dersom du har muligheten er det beste du kan gjøre å ta en titt på prosjektorbilde enten på hjemlån eller i butikken - sørg for å ha med film selv. Noen mennesker er vare for regnbueeffekter (eldre eller rimeligere DLP prosjektorer er mest plaget med dette), mens andre igjen reagerer på screendoor effekten (LCD) og til slutt har du de som er såre fornøyd med det meste. Det kommer dessuten stadig nye, bedre og billigere prosjektorer. Viktigste er at du selv blir fornøyd så kan alle andre rive seg i håret alt de vil.

Når det gjelder 4:3 og 16:9 er dette forklart opp og ned flere steder, men for å gjøre en lang historie kort er det rett og slett sideforholdene det gjelder.

Ditt gamle TV er ganske sikkert 4:3 også kalt fullscreen - dvs. den horisontale siden er 4 enheter lang og den vertikale 3. Tilsvarende for 16:9 (16 i bredden og 9 i høyden) også kjent som Widescreen. Hvor stor en enhet er varierer da selvfølgelig med diagonalen.

Du vil også støte på betegnelser som f.eks. (4 delt på 3=) 1.33:1.

16:9 - Widescreen (WS) ble innført for å få (økt salg? og) et format som var mer likt det på kino. Ved avspilling kommer 16:9 i to smaksvarianter - Letterbox og anamorphic (som er den beste), men det er utenom spørsmålet ditt. Det var først når DVD spillere ble allemannseie at 16:9 tv'ene tok av for alvor.

For å gjøre forvirringen total er formatet på kino 2.35:1 (enda bredere, se filmer som f.eks. Star Wars som er innkodet i 2.35:1, der får du svarte striper oppe og nede selv på et WS Tv).
    Dette ville vært veldig upraktisk formatstørrelse på TV. Spesielt med tanke å at de fleste sendinger er fremdeles 4:3. Bare tenk på strekkingen av bildet for å fylle hele skjermen eller hvor store svarte striper det ville vært på sidene ved å beholde 4:3 uendret, for den saks skyld, hvor stort det måtte vært for å få en anstendig størrelse på bildet i andre formater enn 2.35:1.

mvh
    naist

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta et lite sidespor her er også valg av lerret et valg av prioriteringer. Dersom du besøker www.projectorcentral.com så finner du en interessant artikkel om, ja nettopp 16:9 vs 4:3 blant mange andre ting.

Dersom du har en 4:3 prosjektor er jeg av den mening at du bør velge et 4:3 lerret, men det er du som må avgjøre om du er enig eller ikke. Dette for å få mest ut av bildet og prosjektoren ved avspilling av filmer som Casablanca eller Hell freezes over konserten til Eagles.

Dersom du kjøper en WS (16:9) prosjektor- f.eks. Panasonic AE300 - er valget like klart et 16:9 lerret.

Du burde kanskje også se på en av de nye DVD spillerene med DVI utgang (f.eks. Samsung) for å få det beste mulige bildet ut av prosjektoren til en fornuftig pris. Det blir hevdet at en slik løsning kan slå vanlige (uten DVI utgang) DVD spillere til 4-5 ganger prisen uten en gang å blunke - dvs. på bildesiden. På lydsiden er jo selvfølgelig saken noe annerledes, men ikke så galt som en kanskje skulle tro.

mvh
    naist

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan godt kjøpe 16:9 lerret til Infocus X1 om du ser mest på DVD i 16:9 format.

Du bør vurdere bruk og ikke nødvendigvis projektor format når du velger lerret.

Jeg tror jeg hadde kjøpt 16:9 format lerret til X1 selv om det er en 4:3 sak. Av den grunn at jeg ser mest på DVD baser kilde. (har ikke PS, PS2, GC eller X-B)

X1 er pr dags dato den projektoren som gir mest for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så luftet jeg bare min mening rundt temaet. Men vi er jo enige i at det er et spørsmål om prioriteringer.

Malcolm sier jo at han ønsker å bruke den også til dvd musikk filmer som stort sett er 4:3, samt tv/parabol sendinger som også stort sett er 4:3. Når han da i tillegg har valgt ut en 4:3 prosjektor, så ville i hvertfall jeg utnyttet denne maksimalt. De utseendemessige problemene som kan oppstå når han tvangskjører et 4:3 bilde i 16:9 format må en jo også ta hensyn til.

Personlig prioriterer jeg godt og STORT bilde på 4:3 materiale (utrolig mye gamle klassikere på DVD i dette formatet), TV, spillemaskiner (som for så vidt som oftest også kan sende 16:9 bilde - avhengig av spillet) og ved bruk av PC/PC-spill. Det kjipeste jeg ser er et dårlig strukket bilde eller eller film med store vertikale sørgerenner. I tillegg kan vi jo da fordype oss problematikken med utnyttelse av oppløsningen brikken kan yte, men det hører ikke hjemme her.

Dersom han velger et nedtrekkbart eller elektrisk styrt 4:3 lerret kan han også lett tilpasse størrelsen etter behov. Det er også mulig å bruke mørke fløyelsgardiner/kapper til å maskere et fastmontert 4:3 lerret. Da kan en få stort bilde når det trengs og forbedret 16:9 bilde når det er ønskelig.

mvh
    naist

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    Du kan godt kjøpe 16:9 lerret til Infocus X1 om du ser mest på DVD i 16:9 format.

Jeg tror jeg hadde kjøpt 16:9 format lerret til X1 selv om det er en 4:3 sak. Av den grunn at jeg ser mest på DVD baser kilde. (har ikke PS, PS2, GC eller X-B)
    Jeg kan til nød være enig om følgende punkter er oppfylt:

1) Du skal aldrig se vanlige TV sendinger på storskjerm.

2) Du skal aldrig bruke PC på storskjerm.

3) Du skal aldrig spille spill på storskjerm.

4) Du skal aldrig se konserter på storskjerm (de fleste konserter er i 4:3 format).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, sterke ord det der HI-FIL....

Jeg er ikke enig...

Jeg ser TV på storskjerm, spiller spill, bruker også PC.... Og jeg har 16:9.... Fønker helt topp.

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men AK?

Du har jo en 16:9 projektor. Svaret mitt var på et innlegg ang. 4:3 projektor og bruk av 16:9 duk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil

4) Du skal aldrig se konserter på storskjerm (de fleste konserter er i 4:3 format).
    selv har jeg 4:3 projektor, står alltid skalert til 16:9. Både TV,PC spill, og konserter ser jeg på i feil format, rett og slett fordi jeg prioriterer at Film skal se best mulig ut, og det mener jeg det gjør med 16:9 lerett. har du, i motsetnng til meg plass til å dra et 4:3 lerett helt ut til 4:3 format må jo det være det klare valget. da kan du jo velge 16:9 eller 4:3 utfra hvor langt du drar ned lerettet. det er til og med billigere enn 16:9...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    det er til og med billigere enn 16:9...
    godt poeng Burre
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men AK?

Du har jo en 16:9 projektor. Svaret mitt var på et innlegg ang. 4:3 projektor og bruk av 16:9 duk
    Jeg er tydelig forvirret etter inbruddet i bilen.... ops:

Mvh

AK

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Har gratis kabel-TV riktig nok ikke like bra signal som satelitt noe støy er det, men det er gratis.

2. Bruker ikke PC mer en jeg må.

2. Spill, ingen problemer med å strekke bilde. (har testet)

3. Det er flere nyere konserter som er i 16:9 format, dessuten er nok 16:9 formatet for fremtiden her også. Jeg har ikke spesielt mange konserter, men de få som er i 4:3 pleier jeg å strekke til 16:9 (just).

Widescreen kommer også i cinemascope som er bredere en 16:9 og gir litt svart oppe og nede på 16:9 TV-er. Dette er det riktige kino formatet.

Man må ha større 4:3 lerret for å få f eks 100" i 16:9 mot rent 16:9 lerret. Hvordan blir prisen da? Spesielt med tanke på fast montering på ramme eller bakprojektor.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må ha større 4:3 lerret for å få f eks 100" i 16:9 mot rent 16:9 lerret.
    Ja men det er bare i høyden, og da får du det beste fra begge formater. Kan ikke skjønne at det å låse seg til 16:9 er særlig lurt. :roll:
    Dersom takhøyden i rommet er under 2 meter skulle jeg skjønt det men...?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må ha større 4:3 lerret for å få f eks 100" i 16:9 mot rent 16:9 lerret.
    Ja men det er bare i høyden, og da får du det beste fra begge formater. Kan ikke skjønne at det å låse seg til 16:9 er særlig lurt. :roll:
    Dersom takhøyden i rommet er under 2 meter skulle jeg skjønt det men...?
    ikke jeg.. 4:3 er fortsatt billigere..
    ja, man må ha et bredere lerret for å få like mange tommer, men det er jo bredden(totale størrelsen) som gjelder, er det ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Malcolm!
    Jeg håper at du er litt mindre forvirret, men som du har forstått finnes det to grener - og evig uenighet om hvilken vei som er best.

mvh
    naist

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Malcolm (igjen):

Jeg oppdaget plutselig til min gremmelse (jeg sitter med en 9600kb/s tilkobling der jeg jobber, så tålmodighet burde vært en dyd jeg verdsatte høyere) at du hadde fortsatt temaet i en ny tråd dagen etter denne ble kreert. Jeg håper virkelig ikke det er gjennomgående for deg, for da blir det veldig vanskelig å følge med samtidig som forumet blir fylt av tråder på samme temaet.

Her er en linken jeg nevnte innenfor temaet. Jeg synes den er velskrevet og belyser en god del interessante punkter :

http://www.projectorcentral.com/formats.htm

mvh
    naist

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •