kvalitet kontra pris

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kvalitet kontra pris

Hva er det som gjør at prisforskjellen på lerret er så drastisk stor. Er kvalitetsforskjellen så stor at det er verdt pengene.

skal man ha seg et relativt greit ramme lerret på 240cm så må man ut med 6-7tusen kroner, men hvis man skal kjøpe liknende størrelse av f.eks et stewart lerret så blir prisen gjerne 2-3 ganger så høy.

Jeg skjønner at det er sammensetningen av materialet i duken som gjør utfallet, men om det er verdt pengene spør jeg meg selv litt om.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei tor jeg syntes det bare er tull og kjøpe lerret til 25.000kr. jeg har lest litt på tester av lerret og der pleier det å stå at en vanlig rullgardin er like bra. Men det går jo litt på rammer gain betraktningsvinkel og masse sånn pjus, men de med øyner som er skapt for dette ser forskjell. Jeg bruker bare en vanlig rullgardin funker helt topp.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har lest litt på tester av lerret og der pleier det å stå at en vanlig rullgardin er like bra.
    Rullegardin kan fungere helt greit, for all del. Men det kommer ikke opp mot et skikkelig lerret, særlig ikke Stewart. Om Stewart er verdt prisen er vanskelig å si, men jeg ville aldri betalt så mye for et lerret. Har men derimot alt for mye penger kan det være et godt valg, for man finner neppe noe som er bedre.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet en del lerreter, da jeg er importør av da-lite til norge. OG JO det er forksjell på lerretene. det er ikke bare bildet det kommer an på, men kvaliteten på duken. audiovision duken som vi har i kinoen vår feks koster 20 000 pga den er veldig spesielt perforert så man kan montere høyttalere bak lerretet uten å ødlegge bilde. Videre så kommer faktisk ting som hva overflaten tåler og hva den er laget av. Hva den er laget av gir da forskjellige gain og synsvinkler. Jeg har en bok på over 200 sider som Da-Lite har skrevet om hvordan velge riktig lerret. (det har jo da veldig med at mange kinoer og store komferanse sentre bruker Da-Lite)
    På da-lite sine hjemme sider ligger det en guide på hvordan velge riktig lerret. For å finne optimalt lerret så skal man ta utgangpunkt i hvor mange tommer^2 iforhold til lysstyrken til projektoren. itillegg skal man legge inn hvordan projektoren skal stå i forhold til de som sitter i salen og masse masse annet....

Det er som lyd anlegg. ikke alle hører forskjell på et rimi anlegg og noen martin logan høyttalere.

Hvor mange tommers lerret er du ute etter?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjell er det sikkert men er et stewart lerret vert pengene??? Jeg syntes rullgardin er helt toppen, men hvis du setter en rullgardin ved siden av et stawert lerret så ser du jo klart forskjell Har du nok penger så kjøper du et stewart lerret og hvis du bare skal ha et greit bilde kjøper du en rullgardin

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjell er det sikkert men er et stewart lerret vert pengene???
    Selv om forbedringen ikke er veldig stor kontra et annet lerret til 5k, er det verdt det om man har overflod av penger og vil ha det beste. Har man derimot et strammt budsjett, og det står mellom Stewart og en bedre projektor, er det ikke verdt det (gitt at man har budsjettert med lerret til 5k). En projektor oppgradering vil gi mer for pengene. (Eksempel)

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris og kvalitet ja. Jeg har en teori om dette.

Kvalitet er noe vi opplever (invers) logaritmisk. Kommer man over et vist nivå, er kvalitetspreget der. Steilheten på å komme opp til dette kvalitetspreget er i likningen gitt av Kf (komfort faktor).

Pris, altså kroner, er noe de fleste ser på som lineart.

Subjektivt utrykk for kvalitet/pris: (kp) = k * (Kf ^ S) / ( p * Kf ^ 10)

Hvor
    k er en konstant som angir høyeste pris for produktet (cutting-edge pris)
    Kf = subjektiv komfort faktor (tenk på et tall fra 1 og oppover, f eks Pi)
    S = subjektiv kvalitetsinntrykk (skala 0-10)
    P = produktpris.

Konklusjon:
    Likningen viser at når du har kommet opp til et gitt nivå, koster det ofte mer enn det smaker og komme videre.

(det skulle bare mangle når man ser på premissene :wink: )

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jane: Er dette en egenutviklet formel ? Ser for meg ut som dette er det samme som kurven for fallende nytteverdi. :wink: Den 10ende pølsa smaker ikke like godt som den første :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg en infocus 4800 i fjor på hi fi centerkjeden, bestilte og et euroscreen lerret som skulle være veldig bra. fikk pj en uke før lerrete kom og i den forbindelsen lånte jeg et lerret på hotellet, dette var et helt vanlig lerret, ble litt skuffet over pj, etter en uke kom lerrete og fikk montert det, ble nesten en ny verden, fargene ble vesentlig forbedret, bildet ble vesentlig bedre, vet ikke om det var det nye lerrete som er bra eller om det er det lånte som er dårlig. lerrete har en ny pris på ca 8500 mener og huske det skule ha "pixler" hull det blir ikke noen lysende flekker på lerrete det kunne jeg se på det lånte lerretevis jeg så etter.

men hode er en merkelig ting, betaler du nok ser man sikker det meste. :P

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    genial formel Jane :lol:
    Men for å si det sånn, hadde jeg hatt råd til en Cine9, så hadde jeg nok ikke kjøpt ikea rullgardin... Se det litt i sammenheng med kvaliteten på pj kontra pris. Det bør jo stå litt i stil...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •