Montering av Adeo-lerrett.....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Montering av Adeo-lerrett.....

Har fått mitt mye etterlengtede Adeo Greyvision, og tiden var i går kommet for å montere dette. Men italienere har tydeligvis ikke helt skjønt dette med monteringsanvisninger, for i den pakken var det "nothing".... :?

Anser meg for å være passe nevenytting, men for sikkerhets skyld spør jeg dere der ute hvordan dere løste dette med strikk, metallstenger og hvordan dere har montert dette på veggen (gjerne uten bruk av de "henge"-festene" som følger med...... :wink:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bruker veiledningen her:

1) pakk ut :wink:
    2) sett inn små vinkler i hjørnene (sporet bak) på de som har hjørneforsterkning, rette plater skal du ikke bruke.
    3) sett sammen de 4 alu biter
    5) skru inn skruer igjennom de små vinklene, låser hjørnene
    6) rammen er ferdig
    7) legg ut duken med matt side mot pj
    8) tre inn stenger
    9) trekk strikk over tappen og igjennom lerretet og over tapp, ene langsiden først og deretter andre langside. Kortsidene tilslutt, du får strikker tilovers.
    10) dra litt i lerretet så det sentrerer seg
    11) skru på opphengsbøyler hvis du ønsker å bruke dem.

FERDIG 8)

Legg merke til at det tar en uke eller så før lukt og "streker" er borte.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "streker" kan man vel minimere med en hårføner eller?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen foreslo lett bruk av over beskrevet verktøy, men det går seg til ved litt tålmodighet. :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende formulert, Bidda.. 8) Og vips så var det gjort. Burde vel ikke vært for mye forlangt at det fulgte med en slik veiledning, vel.....?

Ellers, har alle dere andre som har Adeo rammelerret brukt de medfølgende festene for å få "vegghengt" lerretet??

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg var ikke alene om å få Adeo greyvision i hus denne helga. Gratulerer til oss Anfield!

Store forventninger ble dempet av litt småpirk. Monteringen er grei nok når en har gjennomgått mange år med IKEA selvbygger-tegninger. De er også ofte lite verd, men der følger det i alle fall med en innvendig-sekskant-nøkkel (også kjent under merkevarenavnet Unbrako).

Første positive opplevelse var leveringstiden. Her klarte Lygren å piske opp Posten før jeg hadde summet meg og der var det sannelig et lerret på Kiwibutikken på torsdag.

Deretter kom det et par småknirk.

Pakken som lå på Kiwi var noe herpa. Virkelig kjip innpakning. Trestykketi det ene endestykket var delvis løsnet, så jeg var ikke sikker på om alt var kommet frem eller om noe var blitt herpa i postbilen. Heldigvis var alt godt polstret og tapet (evig varer kun det tape'et). Tips til gutta som pakker på Adeo: Stifter skal treffe treverket, ikke bare pappen!

Misset i punkt to fra Bidda's liste så min ramme er uten vinklene. Men den er stabil uten dem også. Kommer kanskje til å sette dem inn en gang i fremtiden når jeg skal skifte til strammere strikker (for strikkene gir seg garrantert over tid og kommer til å bli slakkere). Her var det dog et positivt trekk. Enten har de stappet feil delepose i embalasjen eller så sender dem med 'full pakke'. Det var overskudd av vinkler, koblingsstykker for lange rammer og en drøss med ekstra strikker. Sehr Gut.

Passformen på rammen var som sagt god nok til å brukes uten vinklene, men kappingen var slett arbeid. Et av hjørnene var 'lenger' enn motstykket slik at det er en 2-3 mm kant som stikker ut, skarp som fy. (Skal utdype den litt senere). I tillegg var det noen punkter i overflatebehandlingen (elokseringen) jeg ikke likte. Tydeligvis har det vært noen forhøyninger i aluminiumen slik at det har blitt 'perler'. Disse er slipt vekk etter at overflatebehandlingen og er således blanke. Heldigvis er de på sidekantene og usynlige til daglig bruk.

Men jeg ble noe skuffa av pakking av duken. Hadde forventet at den kom i rull i stedet for i brettet tilstand. Etter tre døgn er det fremdeles litt tegn til brettestriper i lerretet, men heldigvis usynlige på film. Kanskje de forsvinner etter en uke eller så.

Selve bøylene for opphengsbruk var grei nok, men passer egentlig ikke. Hadde de nå engang vært sorte og matchet rammen, men noen krombøyler? tsk tsk...

Disse bølene er også nokså glatte, og sammen med en viss skarp kant (som nevnt over), da ble to coaxkabler kuttet rett over da rammen gled av det ene festet og ned i gulvet. Det ble et stygt hull i gulvbelegget også, men DET er ikke SÅ irriterende...

Men nå er lerretet oppe på veggen og klar for en runde med DVE. Det får bli i morgen da jeg ikke stoler på mine kalibreringsevner etter ørlite rødvin.

Scnakkes!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Selve bøylene for opphengsbruk var grei nok, men passer egentlig ikke. Hadde de nå engang vært sorte og matchet rammen, men noen krombøyler? tsk tsk...

Disse bølene er også nokså glatte, og sammen med en viss skarp kant (som nevnt over), da ble to coaxkabler kuttet rett over da rammen gled av det ene festet og ned i gulvet.
    Her er forøvrig bilde av bøyle og 'skarp kant' pluss et blankt felt etter bortslipt 'perle' Synes at disse bøylene ikke er helt som forventet, med skruer som ikke helt passet (er forsenket, burde vært flatt skruehode) og forboret hull som var litt i offset i forhold til bøylehullene.

Men bildekvaliteten skal jeg ikke rakke ned på og den teller mest!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du utført pkt 2 så hadde du kanskje minimert hjørnekanten, har selv ca 0,5 mm kant med hjørnebeslagene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det. Prøvde å skyve og vrikke på montasjen for å få vinkelen helt på plass, men den innvendige "monterings-profilen/skinnen" som går inn i den andre profilen er for thight.

Det vil jeg forøvrig finne ut av når jeg skifter strikker en vakker dag...

Bidda: Tolker det slik at du ikke har brukt bøylene. Hvordan har du gjort opphenget?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min ramme hadde også antydninger til "skjevheter". Men ikke så mye som Kokken her antyder. Jeg brukte vinkeljernene, just in case. Vet at flere ikke har gjort det.

Oppheng på veggen var jo neste triks, og de medfølgende jernene/festene synes jeg var svært så "tacky" og ønsket ikke å bruke disse, da de blir veldig synlige.

Derimot hadde Hi-Fil et tips som var så enkelt at det var irriterende å ikke komme på det selv: Vatre opp to skruer med ikke altfor lang avstand i mellom som hadde et hode som akkurat gikk inn i sporet bak på rammen. Fordelen som han sa var at han kunne justere rammen sideveis også dersom det skulle være ønskelig....... :wink:

Takk til Hi-Fil for den....

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monterte mitt uten vinkeljern, og mitt er perfekt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Derimot hadde Hi-Fil et tips som var så enkelt at det var irriterende å ikke komme på det selv: Vatre opp to skruer med ikke altfor lang avstand i mellom som hadde et hode som akkurat gikk inn i sporet bak på rammen. Fordelen som han sa var at han kunne justere rammen sideveis også dersom det skulle være ønskelig....... :wink:

Takk til Hi-Fil for den....
    Tenkte på samme løsning selv. Godt å få bekreftet at hodet fremdeles kan fungere selv etter reboot'en i går. :wink: Trenger å finne frem stenderene som er bak gipsveggen, og et par solide skruer. Første er greit da jeg har elektronisk stender-finner. Store nok skruer må jeg nok ut og shop'e.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....Bidda: Tolker det slik at du ikke har brukt bøylene. Hvordan har du gjort opphenget?
    Bruker bøyleopphenget til at skinnesystemet er tatt i bruk. Har tydeligvis valgt verdens tregeste leverandør Maxbo/Trioving har nå tatt 24 dager fra bestilling og har ennå ikke motett skinner trass i 2 purringer. :evil:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på samme løsning selv. Godt å få bekreftet at hodet fremdeles kan fungere selv etter reboot'en i går. :wink: Trenger å finne frem stenderene som er bak gipsveggen, og et par solide skruer. Første er greit da jeg har elektronisk stender-finner. Store nok skruer må jeg nok ut og shop'e.
    Du trenger ikke nødvendigvis å finne stenderne. Bruk en gipsplateplugg, og skru skruer i etterpå. Funker som en mf her hos meg..... :wink:

Active cocazulu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off topic kanskje, men hvor tunge er Adeo-lerretene? (Særlig 185-utgaven, da det blir dette jeg nok ender opp med..)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cocazulu
    Litt off topic kanskje, men hvor tunge er Adeo-lerretene? (Særlig 185-utgaven, da det blir dette jeg nok ender opp med..)
    ca 7 kg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Du trenger ikke nødvendigvis å finne stenderne. Bruk en gipsplateplugg, og skru skruer i etterpå. Funker som en mf her hos meg..... :wink:
    Been there, done that...! Nå har jeg store hull i gipsplatene :cry: Mao sparklejobb og malejobb på trappene. Tror gipsplatene her i kåken ikke er av superb kvalitet (bygget på anbud på 80 tallet). Noen plasser er det ikke så veldig mye hold i gipsanker, andre plasser er det OK. På AVrommet er det lite hold!

Active cocazulu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Been there, done that...! Nå har jeg store hull i gipsplatene :cry: Mao sparklejobb og malejobb på trappene. Tror gipsplatene her i kåken ikke er av superb kvalitet (bygget på anbud på 80 tallet). Noen plasser er det ikke så veldig mye hold i gipsanker, andre plasser er det OK. På AVrommet er det lite hold!
    Sliter en del med dette selv, men jeg tror 7 kg skal gå greit... hvis ikke får jeg bare borre videre og inn i muren fra 1890 på baksiden..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg har store hull har nok endel med moment å gjøre. Ettersom jeg brukte bøylen i første runde, da ble det mer krefter på gipsskruen fordi kroken måtte endel lenger ut (enn om en bruker Hi-Fil-metoden). Ref: kraft ganger arm. Med en skrue som stikker kortere ut blir det mindre moment og bedre forhold. Så da vil det nok kunne være nok med et par gipsskruer, men undertegnede kommer til å søke stendere allikevel!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •