IKEA Lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31

Tråd: IKEA Lerret

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

IKEA Lerret

Hei.

Er det mulig å bruke noen av de andre typene av IKEA-rullegardinene, eller vil dette bare være å kaste pengene ut av vinduet?

Eller er det fordi disse kun finnes i hvit, og hvorfor kan bør man ikke bruke hvit? Er d pga. svart ikke blir svart fra prosjektoren?

Og funker beige bra på IKEA tupplur?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker beige tupplur og det funker fint det. kan ikke se at fargene blir corny med det?
    grått lerret skal vel gjøre svart svartere, ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker det hvite.
    Det er fryktelig mye bølger i det og kan ikke anbefales.

Bildemessig er det ok, men så har jeg ikke noe å sammenlikne med, da jeg kun har prøvd dette.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har den beige varianten av Tupplur. Fargene ser helt greie ut, men jeg klarer ikke å få glattet ut bølgene :x

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også den beige varianten, men bytta den ut med en malt plate. Fargene ble en del bedre, men man ser det egentlig ikke før man har prøvd. Nå kunne jeg ikke tenke meg å bytte tilbake. Og plata er jo fri for bølger

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så beige funker bra altså?

Hvordan funker malt plate da? Og hvilke farger bruker man på platen? (må vel bruke matt/grå maling for å unngå reflekser og dårlig lys?
    Og hvilke typer plater bruker man?

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snill-elg

Hvordan funker malt plate da? Og hvilke farger bruker man på platen? (må vel bruke matt/grå maling for å unngå reflekser og dårlig lys?
    Beige Tupplur funker, men det er ikke optimalt. Tar man prisen i betraktning er det vel en grei løsning til å begynne med.

Hvis du skal male, skal du ha en matt maling. Jeg har brukt fargekode S2000 (til høyre på bildet) og glans 02. Det er flere her på forumet som har brukt MDF-plater til å male på. Gipsplater funker også.

Jeg fikk tak i en PVC plast som de bruker spesiellt i reklamebyråer. Den er 10mm og fungerer helt ypperlig til formålet. Den er heller ikke særlig tung, så å få den opp på veggen er rimelig enkelt.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Huntonittplater er enkle å male, da den ene siden er helt blank. Maling fra Goo Systems funker også bra, men koster litt mer enn vanlig maling.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En advarsel når det gjelder huntonitt:

Jeg har "huntonittlerret", malt med Baronessen (tilsvarende Lady) matt takmaling, glansgrad 02 og fargekode ca S1500. Denne malingen er en vannbasert akrylmaling, akkurat som Lady takmaling er det. Goo også, såvidt jeg vet.

Jeg spurte eksplisitt i butikken om jeg kunne male dette rett på glattsiden av huntonitten uten å grunne først, og fikk klar beskjed om det var problemfritt.

Jeg fulgte rådet, og kan i ettertid fortelle at det var et dårlig råd. Jeg la på 5-6 strøk, men fremdeles kan man se enkelte felter hvor malingen ikke har full dekningsgrad. Det viser ikke i bruk med projektoren, men sett på skrå og med lys fra siden, så vises det godt.

Jeg fikk i ettertid høre fra min far at det var tvingende nødvendig å grunne, for ellers kunne man male uendelig, og fremdeles ikke få 100% dekning. Vet ikke hvorfor, men i mitt tilfelle var det ihvertfall slik.

Moralen er: Bruk hvit heftgrunning før maling. I en mail fra Goo Systems fikk jeg også vite at Goo burde males på en helt hvit bakgrunn.

Ergo, skulle jeg gjort dette på nytt ville det blitt heftgrunning først, og deretter maling. Det samme gjelder om jeg skulle brukt Goo. Jeg anser det som sannsynlig at jeg kommer til å male over med Goo, men jeg vet ikke om jeg da skal ha på et lag med grunning over den eksisterende malingen eller om jeg skal gå direkte på med Goo.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunning er nok å anbefale ja. Selv brukte jeg en matt hvit takmaling. Den var oljebasert. Jeg la 1 strøk grunning, som gav ca 90-95% dekningsgrad. Jeg har ikke hatt noen andre problemer.

Jeg regner med å måtte lage nytt lerret dersom jeg skal flytte for jeg mistenker at malingen kan sprekke dersom huntonitt platen flyttes. Den er litt bøyelig nemlig. Vil derfor også anbefale å henge platen opp før den males!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvit rullegardin er altså ikke å anbefale?

da er beige mye bedre? Forstår jeg det riktig?

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kommer nok litt an på hvilken prosjektor du har,

og hvor viktig godt sortnivå er for deg,

samt hvor viktig korrekte farger er for deg. Med beige vil du få et ørlite gulstikk i lyse farger. Med hvit vil du få dårligere sortnivå. På den andre siden er ikke sortnivået helt konge på den beige heller, så jeg ville gått for hvit hvis du skal ha rullegardin.

:wink:

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så mange duplikatmeldinger tror jeg du må bytte nick til slem-elg.. :lol:

Det beste rådet jeg kan gi er at du får kjøpe en og prøve selv. IKEAs rullegardiner er jo ikke akkurat svinedyre...

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde mitt gamle Tupplur (beige) stående i rommet ved siden av, så jeg satte det opp ved siden av mitt nye. Midt imellom satte jeg opp et hvitt A3 ark som referanse. Det blir ikke helt rettferdig å sammenligne sånn, for min projektor er selvfølgelig kalibrert ut ifra det går som jeg bruker nå. En del av forskjellene kunne nok vært justert bort med en mer korrekt innstilling til hvitt eller beige lerret. Du ser sikkert at sortnivået er en god del dårligere på det hvite arket enn begge de to andre. Det er vanskelig å vise skikkelig på bildene, men alle lyse farger lider med den beige varianten. Det blir noe skittengult som ikke skal være der.

Min mening er at sterke farger og mørke partier er greit nok på beige Tupplur. I scener med dagslys og mye lyse fargevarianter er hvitt å foretrekke. Sortnivå er viktig, men det er selvfølgelig så naturlige farger som mulig også.

U see?

OK, da tenker jeg du vet hva du skal gå for :wink:

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det to lerreter her ? Med hvitt A4 ark over det beige ?
    Hva er lengst til høyre ?

Ahhh..... ops: Ser det nå !

FA

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Er det to lerreter her ? Med hvitt A4 ark over det beige ?
    Hva er lengst til høyre ?

FA

Grått lerret er til venstre, beige Tupplur til høyre. Det hvite arket er øverst på det grå lerretet helt inn mot Tuppluren.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste bildet var litt av en vekker :shock:

Får se å pelle meg ut herfra for å kjøpe treplate og maling. Hva slags maskering bruker du rundt bildeflaten? Stoff eller malt treverk? Skulle hatt noe som absorberte lys bra, har lest om noe slikt her på forumet tidligere men har ikke klart å finne igjen tråden.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Det siste bildet var litt av en vekker :shock:

Får se å pelle meg ut herfra for å kjøpe treplate og maling. Hva slags maskering bruker du rundt bildeflaten? Stoff eller malt treverk? Skulle hatt noe som absorberte lys bra, har lest om noe slikt her på forumet tidligere men har ikke klart å finne igjen tråden.
    Jeg har 70mm glatte trelister trukket med svart stoff. Fløyel er visstnok det optimale, men det fant jeg ikke så det ble vanlig stoff på meg. Aner ikke hvilken type stoff det er, men det fungerer rimelig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AA prosjektere rett paa en hvit vegg,er det liksom det laveste man kan komme,under tupplur med bolger ogsaa ?? jeg gjor det for tiden,og synes bildet er helt okei,men en svart ramme rundt bildet kunne nok definert det litt bedre,noe som hadde vaert fint.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stiigen
    AA prosjektere rett paa en hvit vegg,er det liksom det laveste man kan komme,under tupplur med bolger ogsaa ?? jeg gjor det for tiden,og synes bildet er helt okei,men en svart ramme rundt bildet kunne nok definert det litt bedre,noe som hadde vaert fint.
    Laveste man kan komme kan vel diskuteres Men bølger i lerretet er i alle fall skikkelig irriterende til tider. Svart ramme rundt vil gjøre susen. Men jeg vil påstå at om du først skal ha en svart ramme på veggen, kan du like godt male deg en plate også i "rett" farge.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •