Hva betyr 2,35:1?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva betyr 2,35:1?

Skal lage meg lerret og ser at det står 2,35:1 på veldig mange dvd'er, er dette det reelle forholdet mellom høyde og bredde på film bildet? Med andre ord, ikke helt 16:9?

Ser for meg 160 cm bredt lerret, hvilken høyde vil da være fordelaktig til det?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hva betyr 2,35:1?

Sitat Opprinnelig postet av AxMataz
    Skal lage meg lerret og ser at det står 2,35:1 på veldig mange dvd'er, er dette det reelle forholdet mellom høyde og bredde på film bildet? Med andre ord, ikke helt 16:9?
    Det er korrekt. Det er det reelle forholdet mellom høyde og bredde, altså er bildet 2.35 ganger så bredt som høyt. Det er 1.85:1 og 2.35:1 som er de mest brukte bildeformatene i film i dag, og 1.85:1 dekker hele bildet på en widescreen-tv (16:9). Egentlig er en slik tv konstruert i formatet 1.77:1, men på grunn av overskanning dekker altså 1.85:1 hele skjermen. 1.33:1 tilsvarer en vanlig fullskjerm-tv (4:3)

Det finnes også mange mindre brukte bildeformater, som 1.66:1 som er mye brukt i disney- og animasjonsfilmer, 2.20:1 og 2.55:1 (mange eldre historiske dramaer), 2.40:1 (i en del nyere action og science-fiction-filmer), mens det bredeste bildeformatet som noen gang er brukt i en kjent spillefilm er 2.76:1 i "Ben Hur". Her vil widescreen-tv'en se ut som en vanlig fullskjerm-tv med fete svarte striper oppe og nede

2.35:1 er forøvrig det som opprinnelig fikk navnet 'cinemascope' på midten av 50-tallet, da filmbransjen måtte finne på noe nytt i kampen mot fjernsynet Widescreen er altså intet nytt fenomen!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder prosjektor og lerret er jeg ingen ekspert på området, så her må du nesten rådføre deg med andre. Jeg vil imidlertid tro at det vanligste er et lerret som er konstruert i samme format som en widescreen-tv, altså der et bilde i 1.85:1 dekker hele lerretet

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se forresten http://www.hjemmekino.no/guide/format.asp for en grei guide til dette med bildeformater!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Når det gjelder prosjektor og lerret er jeg ingen ekspert på området, så her må du nesten rådføre deg med andre. Jeg vil imidlertid tro at det vanligste er et lerret som er konstruert i samme format som en widescreen-tv, altså der et bilde i 1.85:1 dekker hele lerretet
    Takk for svar! Men er det ingen filmer som vises i 16:9?
    Er det enten 1,85:1 eller 2,35:1? For hvis jeg da går for 1,85:1 så er jeg jo dekket uansett?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Men er det ingen filmer som vises i 16:9?
    Er det enten 1,85:1 eller 2,35:1? For hvis jeg da går for 1,85:1 så er jeg jo dekket uansett?
    16:9 er bare fellesbetegnelsen på widescreen generelt, og inkluderer egentlig både 1.85:1 og 2.35:1, selvom det i teorien ikke er helt 16:9. Alt som er bredere enn 1.77:1 regnes som widescreen. Sånn sett er alle filmer som har dette bildeformatet eller bredere, widescreen-filmer.

Du kan vel få ferdige lerretter i både 1.77:1 og 2.35, men du kan jo også skreddersy ditt eget, skulle jeg tro.

Du er imidlertid ikke fullstendig dekket om du går for 1.77:1, ettersom en del materiale også vises i fullscreen (1.33:1). Så om du bruker pj'en mye til tv, gamle filmer i fullformat og ekstramateriale osv, kan du også vurdere et fullformat-lerret. Er det film generelt det går i ville jeg ikke vært i tvil, 1.77:1 (eller 1.85:1 om du vil) er formatet å satse på

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16:9 er bare fellesbetegnelsen på widescreen generelt, og inkluderer egentlig både 1.85:1 og 2.35:1, selvom det i teorien ikke er helt 16:9. Alt som er bredere enn 1.77:1 regnes som widescreen. Sånn sett er alle filmer som har dette bildeformatet eller bredere, widescreen-filmer.

Du kan vel få ferdige lerretter i både 1.77:1 og 2.35, men du kan jo også skreddersy ditt eget, skulle jeg tro.

Du er imidlertid ikke fullstendig dekket om du går for 1.77:1, ettersom en del materiale også vises i fullscreen (1.33:1). Så om du bruker pj'en mye til tv, gamle filmer i fullformat og ekstramateriale osv, kan du også vurdere et fullformat-lerret. Er det film generelt det går i ville jeg ikke vært i tvil, 1.77:1 (eller 1.85:1 om du vil) er formatet å satse på
    Ja, jeg skal lage mitt eget lerret, og det blir i widescreen format.
    Men er det noen filmer i det hele tatt som vises i 1,77:1? Eller er de enten i 1,85:1 eller 2,35:1? Altså majoriteten av dagens hollywoodfilmer?

Gidder ikke å lage lerretet i 1,77:1 hvis nesten ingen filmer vises i det formatet, da lager jeg heller i 1,85:1, så får heller filmene som vises i 2,35:1 ha et "ubrukt" felt over og under bildet, på skjermen.

Skjønner du?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skal lage mitt eget lerret, og det blir i widescreen format.
    Men er det noen filmer i det hele tatt som vises i 1,77:1? Eller er de enten i 1,85:1 eller 2,35:1? Altså majoriteten av dagens hollywoodfilmer?

Gidder ikke å lage lerretet i 1,77:1 hvis nesten ingen filmer vises i det formatet, da lager jeg heller i 1,85:1, så får heller filmene som vises i 2,35:1 ha et "ubrukt" felt over og under bildet, på skjermen.

Skjønner du?
    Jeg skjønner. Det er en god del filmer som er spilt inn i 1.77:1 format. Saving Private Ryan, for eksempel. Mange tv-serier også, som for eksempel Sopranos. Det er dette som er det ORIGINALE widescreen-formatet, og tilsvarer 16:9. Derfor er alle widescreen-tv'er konstruert etter dette formatet.

90% av alle filmer er spilt inn i 1.85:1 eller 2.35:1, men du skal allikevel lage deg et lerrett i 1.77:1 hvis du skal ha et widescreen-lerret. Årsaken er at filmer i 1.85:1 fyller hele dette lerretet, pga en bitteliten overscanning i tv'er og pj'er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mkay, så hvis jeg vil ha fullt utbytte av en film spilt inn i 1,85:1 så må jeg ha et lerret i 1,77:1?

Eller missforstod jeg?

Uansett, så kommer jeg kanskje best ut av det om jeg lager et lerret i orginal 16:9 da? Altså 1,77:1?

Vil bare si tusen takk for all hjelp! Du kan ta mye cred i min nye kino a|ex!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mkay, så hvis jeg vil ha fullt utbytte av en film spilt inn i 1,85:1 så må jeg ha et lerret i 1,77:1?
    Korrekt!

Uansett, så kommer jeg kanskje best ut av det om jeg lager et lerret i orginal 16:9 da? Altså 1,77:1?
    Det vil jeg påstå, ja Skulle du vise noe materiale i fullformat (1.33:1), vil du bare oppleve noen svarte striper på sidene av lerretet, istedenfor over og under.

Vil bare si tusen takk for all hjelp! Du kan ta mye cred i min nye kino a|ex!
    Bare hyggelig :wink: Du får slenge opp noen bilder på 'minHjemmekino' etter hvert

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke heng deg så mye opp i om det er 1,77 eller 1,85. Det er så lite forskjell at du ikke vil se det, i tillegg vil overscan fikse dette.

Når det gjelder 4:3, så har jeg ikke 1 eneste film i dette formatet. Det er nesten ingen nye filmer som kommer i dette formatet. Filmene skal være gamle dersom dette formatet er det eneste. I noen utgivelser kan en velge (se f.eks DVDSoon og sone 1 filmer).

Det som er viktig når du tenker lerret er maskering. Den opplevde kontrasten vil bli mye bedre med maskering enn uten.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Når det gjelder 4:3, så har jeg ikke 1 eneste film i dette formatet. Det er nesten ingen nye filmer som kommer i dette formatet. Filmene skal være gamle dersom dette formatet er det eneste. I noen utgivelser kan en velge (se f.eks DVDSoon og sone 1 filmer).
    Men det er da unektelig mange eldre filmer som er spilt inn i fullformat, og absolutt alle filmer før midten av 50-tallet. Disse kommer heldigvis også på DVD i fullformat, så om man har mange klassikere på DVD samtidig som man ser mye tv, spiller tv-spill o.l kan det være et argument for 4:3 lerret

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i dette, men dersom en skal tenke litt fremover er 16:9 å foretrekke. Ikke mange som ser på 50-tallsfilmer. Uansett bør en velge et lerret som er tilpasset den størrelsen en bruker mest, og da er 16:9 å foretrekke, spør du meg.

Ser en på 50-tallsfilmer, er disse av så middels kvalitet at sorte striper på siden er det minste en irriterer seg over :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det kommer veldig an på restaureringprossess osv, men jeg også foretrekker selvsagt et 16:9 lerret fremfor et 4:3. Som jeg nevnte lenger oppi her, forresten

Men standard 16:9 lerret er vel også konstruert etter samme bildeformat som widescreen-tv'er, 1.77:1? Om man lager det selv står man jo fritt, men..

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til dette med formater !

Nå har jeg sittet og sett serien Revelation, som skal være i 1:78 (Widescreen)
    Men det ser ut som et vanlig 4:3 format som er strukket til å passe skjermen.
    Hva er årsaken til dette ? (kORTE OG BREDE MENNESKER :sad: )

REVELATION

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold deg til 16:9 da dekker du alle widescreen formater... Mye lettere det. Så får du bare passe på og kjøpe/leie 1.85:1 så får de andre formatene 2.35:1 1.77:1 osv få noen sorte striper oppe og nede er ikke verdens undergang...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HFfredd
    Hold deg til 16:9 da dekker du alle widescreen formater... Mye lettere det. Så får du bare passe på og kjøpe/leie 1.85:1 så får de andre formatene 2.35:1 1.77:1 osv få noen sorte striper oppe og nede er ikke verdens undergang...
    Ja, jeg benytter bare 16:9, men serien påstås å være i widescreen format, trekkes bare ut, og ser ut som en "strukket" 4:3 sending.
    Sorte striper oppe og nede er ikke noe problem for meg, men når menneskene blir korte og tykke ;-) så blir det litt feil.
    Når jeg setter pj til å vise 4:3 format blir proposjonene riktige, men da fylles jo heller ikke hele lerretet.
    Jeg trodde at widescreen, også 1:78 skulle fylle hele lerretet som en vanlig widescreen film, med da sorte striper oppe og nede.

Nå ser det ut som om jeg ser på en 4:3 sending strukket ut til å passe et 16:9 lerret :?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være at det står feil på cover slik at det faktisk er 16:9 letterbox isteden for 16:9 anamorfic. Da må du bruke zoom funksjonen for at det skal bli rett. Titanic er et eksempel på en film som er i et slikt format. (iallfall den første sone 2 utgivelsen, vet ikke om det er kommet ny)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Kan det være at det står feil på cover slik at det faktisk er 16:9 letterbox isteden for 16:9 anamorfic. Da må du bruke zoom funksjonen for at det skal bli rett. Titanic er et eksempel på en film som er i et slikt format. (iallfall den første sone 2 utgivelsen, vet ikke om det er kommet ny)

Joda, det kan nok hende at det står feil på cover, men det er irriterende allikevel :x

Når jeg zoomer forsvinner jo bye av filmen, så det er nok ikke aktuellt nei!
    Går an å se den i strukket utgave, men det er irriterende når det står at det skal være 1:78 widescreen!
    Det hadde vært aritg å hørt om andre hadde sett denne og kunne svare på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde helt klart bygget lerret i 16:9.

Alle smalere formater er pakket inn i 16:9 og det er jo for dumt å ha ett lerret som er for smalt når du putter i en 16:9 film.

Edit.
    Bredde og høyde.

16/9= 1.777777777
    Har du høyden kan du bruke faktor 1.777777 til å finne bredden.

Kan jo i teorien sette lerret på høykant og få 9:16
    9/16= 0,5625

Har du breddem kan du bruke faktor 0.5625 til å finne høyden.

Eks.
    Høyden= 1.5 meter Bredden = 2,66666

Finne bredde:
    1.5 * 1.7777777 = 2,666666 meter

Finne høyden
    2,666666 * 0.5625 = 1.49999 meter.

Rett meg viss dette er feil men tror denne er grei.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •