Sandnes kino, krummet lerret? (Samt info om omvisning i kino) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 82
    Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Guidet tur ja d hadde vært artigt...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Krumning på lerret ?

Noen som vet formel for dette.

Har Panasonic AE 500 og lerret på ca 2,3 x 1,3 (kan jo lett endre størrelse siden det er snakk om et nytt lerret) men det gamle er den størrelsen.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt litt på det, men har ikke noen løsning.

Lerretet kan ikke være mer en noen cm dypere på midten enn på sidene. jeg tenkte noe sånt som 2 cm. Med såpass lite krumming skulle det ikke være noe problem å male i hvert fall.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

krumt lerret

Har tenkt at det går å bruke en huntonitt plate. Den skulle gå lett å bøye til ønsket krumning.
    Hvis en da fester (limer) en vertikal stender midt på og fester denne til veggen så vil en kunne dra sidekantene ut like langt ved hjelp av lister eller lign. Dette vil gi krumning om bør være lik hele veien. Dette vil også gi muligheten til å teste forskjellige krumminger.

Noen som har prøvd ?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kino 1 kom gjerne med mere info. Jeg tror jeg kan snakke for alle når jeg sier at vi nerdene her inne finner slik informasjon nytting og interessant.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det er kan være lurt å teste om den projektoren man benytter, har dybdeskarphet nok til å fokuserer skarpt over hele flaten på det buede lerretet hvis man har planer om å bruke det.

Dette fordi vanlige LCD og DLP obtikk, jo hovedsakelig er laget for å projisere bilder på plane flater og ikke har noe egen hjørnefokusering som CRT projektorer gjerne har.

Det er jo forholdsvis enkelt å teste dette hvis man har projektoren satt opp til og projisere et skarpt bilde på det flate lerretet, da er det bare å finne frem et hvitt ark, og sjekke hvor langt man kan bevege det lenger vekk, eller nermere projektoren, før ting blir uskarpt, forskjellig steder på på midten og på sidene oppe og nede på lerrertet.

En annen ting man bør tenke på med litt buet lerret, er hvis man benytter projektoren ganske nerme lerretet og har litt vidvinklet instilling på objektivet, da vil man få litt puteformet bildet, hvor bildet blir littegrann høyere på midten, enn lenger ut på sidene oppe og nede. Hvor mye det blir på 2 cm krumming, er sikker ikke så mye, men man har vel liten mulighet for å korrigere dette på LCD og DLP projektorer.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende beskrivelse fra Teknisk sjef, Kino1 forresten , det var ikke søvndyssende , men meget informativt og interessant

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Tror nok det er kan være lurt å teste om den projektoren man benytter, har dybdeskarphet nok til å fokuserer skarpt over hele flaten på det buede lerretet hvis man har planer om å bruke det.

Dette fordi vanlige LCD og DLP obtikk, jo hovedsakelig er laget for å projisere bilder på plane flater og ikke har noe egen hjørnefokusering som CRT projektorer gjerne har.
    Er helt enig at det er lurt å teste. Godt forlag med å bruke et ark eller lignende.
    Argumentasjone er vel at ALLE prosjektorer er tenkt å projisere på plan flate. Men det betyr vel ikke at det ikke kan bli bedre med en krumning. Kan ikke nok til å vite noe om hjørnefokusering. Men det virker på meg som om Kino 1 har kommet på noe lurt. Min teori foreløpig er at linsen sin krumning bør reflekteres i lerretet. Siden linsen er rund og skjermen er firkantet vil det kanskje være en ide å bøye inn hjørnene ?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom dybdeforskjellen er liten, vil problemene med fokus og krumming ikke være spesielt store. Jeg ser selvfølgelig at det kan være et problem. Maskering tar seg av krummingensproblemet. Fokus bør være satt til midten av bildet. Det skjer sjeldent noe som er viktig på kantene, selv om uskarphet sikkert kan være meget irriterende ved for eksempel panorering av landskapsbilder. Tror likevel ikke dette blir synlig dersom dybdeforkjellen er liten.

Hvor mye dybdeforskjell tror dere det kan være da? Lerret og avstand til projektor på Sandnes Kino er mye større enn det vi noensinne kommer til å ha hjemme. Jeg tror dybdeforskjellen på kinoen er ca. 10-15 cm, men det er bare antagelser...

Jeg støtter dette med huntonitt. Eneste problem er kanskje at platen ikke holder skikkelig fast dersom du ikke får satt skruer gjennom den. Den er tross alt ganske tynn og tåler ikke alt for mye. Det er nok ikke noe særlig andre materialer som er bedre egnet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg støtter dette med huntonitt. Eneste problem er kanskje at platen ikke holder skikkelig fast dersom du ikke får satt skruer gjennom den. Den er tross alt ganske tynn og tåler ikke alt for mye. Det er nok ikke noe særlig andre materialer som er bedre egnet.
    Jeg vil tro at ved å lime lister på bakside vil en kunne få festet platen sikkelig. Lim er i de fleste tilfeller sterkere enn skruer bare en bruker rett produkt. Dette vil de kunne hjelpe med i byggvareforetning.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og vi er fortsatt interessert i en guidet tur tror jeg Så om du er i området (AVforum), må du gjerne svare Kino1.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Og vi er fortsatt interessert i en guidet tur tror jeg Så om du er i området (AVforum), må du gjerne svare Kino1.
    Personlig skulle jeg gjerne vært med på en guidet tur, men jeg er bare i Sandnes av og til. Kanskje vi skal lage en egen tråd om dette og se om vi klarer å få til noe?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vi godt, men det forutsetter at Kino1 viser seg igjen

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guidet tur

Nå bor jeg langt unna Sandnes. Og tror ikke jeg kommer til å kjøre femti mil for å se en kino (eller er jeg så gal :shock: ?? hvem vet.....)
    Ville bare si til dere som virker interesert i dette, at det finnes noe som heter telefon......
    På meg , ut fra innlegget Kino 1 skrev, er jeg helt sikker på at det ville være helt greit.

Bare et forslag fra min side.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den der beskrivelsen fra Kino1 sandnes var slettes ikke noe å sovne over nei.
    kjempeimponert over bra info. Etter sandnes kino kom opp har stavanger kinoen aldri vært besøkt.
    Kun det beste er godt nok c",)
    det er kun en ting å sette pekefingeren på.............
    enkelte av de vaktene kunne godt tatt seg et smilekurs ass...
    merk: bare enkelte. kanskje muligens bare en.
    de fleste jeg har møtt der har vært veldig service innstilde så "thumbsup"

Newcomer -moviefreak- sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Omvisning Kino 1 Sandnes

Hei!

Er på jobb akkurat nå!!
    Kom innom...

Hvis det passer bedre i morgen kveld eller søndag kveld er det bare å komme.
    Spør en av vaktene etter skiftleder, så fixer vi en omvisning.

Kjekt at mange liker kinoen vår!

DTS, Kino 1

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Omvisning Kino 1 Sandnes

Sitat Opprinnelig postet av -moviefreak-
    Kjekt at mange liker kinoen vår! DTS, Kino 1
    Kunne du si litt om hvor mye lerettene deres er krummet ? Vet det er flere som tenker å lage krumt lerret hjemme og det hadde vært fint å vite hva det optimale hadde vært. Gjerne en henvisning til hvor en kan finne mer om dette emnet også. Det er mange som er skeptiske til dette, og har gode argumenter, men jeg synes det høres ut som en god ide og vil gjerne vite mer.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Omvisning Kino 1 Sandnes

Sitat Opprinnelig postet av -moviefreak-
    Hvis det passer bedre i morgen kveld eller søndag kveld er det bare å komme.
    Spør en av vaktene etter skiftleder, så fixer vi en omvisning.
    Fint tilbud. Kanskje det er mulighet for en organisert omvisning for en gjeng fra forumet. Det krever kanskje litt mer planlegging?

Jeg er vanligvis i Bergen, men er innom Sandnes av og til. Dersom et eventuelt besøk passer med en av disse turene kommer jeg i hvert fall. Sandnes kino er absolutt den beste kinoen jeg har vært i.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er med, når som helst!

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hiver meg med jeg også, når vi drar en gjeng sammlet!

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •