Hva slags plate til goo maling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva slags plate til goo maling?

Hei,

jula er vel overstått, og det er fortsatt endel penger på kontoen. - Det betyr at det snart kommer en prosjektor i kåken, pluss at htpc'n skal få seg en liten oppussing. Lurer på å kjøpe meg en Panasonic PT-AE700 og som lerret synes jeg det hørtes bra ut med en form for malt plate, kanskje med en aldri så liten svart ramme eller noe. 180 cm bredde @ 16:9 tror jeg burde passe bra i stua mi.

Hva slags materiale anbefaler folk å bruke til slikt? Har hørt at noen har prøvd med gips, huntonitt etc. Jeg er ikke noe særlig til snekker, så hvis noen kan gi meg noe pros og cons på plater hadde det vært fett. Uansett blir det nok en tuplur i første omgang.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte en huntonitt-plate, etter anbefaling her på forumet. Tykkelse 6mm. Den har to fordeler;

1. Den ene siden er helt glatt, dersom du får et eksemplar uten skader. Da kan du male rett på uten å bearbeide den først.

2. Den er lett å arbeide med. Ikke spesielt tung.

Jeg fikk et meget bra resultat! Bruker den med en AE700. Størrelse 189*107. Har en 4 cm ramme på. Hvis du venter en ukes tid så har jeg bilder som jeg kan laste opp. Tenkte å lage en lite worklog under DIY.

Det er et punkt som bekymrer meg med huntonitt platen. Den er litt bøyelig. Dersom jeg skal flytte lerretet er det mulig at malingen sprekker eller lignende... Kanskje jeg da må lage et nytt?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ikke bare å legge en profil i bakkant av plata, slik at den ikke kan bøyes ene veien, hvertfall?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="LL"]
    Jeg fikk et meget bra resultat! Bruker den med en AE700. Størrelse 189*107. Har en 4 cm ramme på. Hvis du venter en ukes tid så har jeg bilder som jeg kan laste opp. Tenkte å lage en lite worklog under DIY.
    quote]

Hvordan malte du platen?
    Jeg kan ikke forstå hvordan en kan klare å male en plate jevnt nok til at en ikke ser streker av noe slag. Hvordan er din erfaring med dette?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grimstad
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Hvordan malte du platen?
    Jeg kan ikke forstå hvordan en kan klare å male en plate jevnt nok til at en ikke ser streker av noe slag. Hvordan er din erfaring med dette?
    Jeg brukte rulle. Det var ikke så vanskelig. Jeg kjøpte noen dyre korthårete ruller til top- og basecoat. Tror de kostet rundt 60 kroner stykket. Jeg spurte i en malerforretning. Fikk hjelp til å velge det jeg trengte. Tror de var 20 cm brede eller noe slikt. Han anbefalte ikke de største, da disse var mindre økonomiske og dessuten vanskeligere å male jevnt med.

Under basecoat'en brukte jeg et strøk vanlig matt hvit veggmaling. Til benne brukte jeg en enklere rulle.

Les mine kommentarer i denne tråden: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15104

Du bør også ta deg tid til å se den 10 minutters videosnutten som ligger på Goo sine hjemmesider. Den forklarer mye.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    er det ikke bare å legge en profil i bakkant av plata, slik at den ikke kan bøyes ene veien, hvertfall?
    Det hadde vært en mulighet. Hadde nok gjort dette, dersom jeg skulle laget en ny en. Da hadde jeg også laget mulighet for litt lys på baksiden. Bare fordi det ser tøft ut, vet ikke om jeg haddde brukt det... http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15450

Husk å bruke små skuer, etc. Du vil ikke at disse skal komme i nærheten av overflaten på platen (kan gi synlige ujevheter).

Nå er det for seint for min del, da platen ble malt da en var festet til veggen. Jeg tør ikke ta den ned igjen før jeg skal flytte...og det kan bli en studn til.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet tips. Vær litt mer nøyaktig enn meg når du lager størrelsen på lerretet. Mitt ble ikke 16:9. Bommet med noen cm.... Litt kjedelig. Det gjør heldigvis ikke noe, da nesten ingen filmer er 16:9. De fleste er 2.35:1

Jeg fatter fremdeles ikke hvordan jeg fikk det til.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LL: Har du sammenlignet resultatet med et godt gammeldags lerret? F.eks. et Adeo eller noe?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fudun
    LL: Har du sammenlignet resultatet med et godt gammeldags lerret? F.eks. et Adeo eller noe?
    Nei, det har jeg ikke. Eneste jeg har sammelignet med er et hvitt Stewart Screen lerret. Har ikke tatt noen direkte sammenligning, men jeg synes Goo'en er bedre. Den en mer "filmaktig" følelse og mye bedre dybde i bildet. Av og til glinser det svakt i lerretet, noe som gir en magisk effekt. Tror det bl.a. er noe metall i malingen som gjør dette. Alt i alt synes jeg det ble veldig bra.

Jeg har kun sett to filmer med dette, før jeg måtte reise til juleferie. Da hadde malingen kun tørket i en dag. Lurer på om den har forandret seg mye når jeg er tilbake i januar...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hva synest du nå om Goomalingen, etter lengre tørkeperiode?
    Fant selv at etter den første uken tørking, ble det mulig å se hvor bra kvalitet dette er...etter 4uker var jeg målløs :shock:

Det er ikke problem med "bøyelig" underlag. Ken hos Goosystems har behandlet lerretsduker også med Screengoo. Han har til og med testet at malingen ikke reduserer lydgjennomtrengning på perforerte lerret som han har behandlet med Goo :?

Mitt nåværende (mitt andre) Goo lerret er også malt på 6mm huntonitt. Synest dette er bedre å bruke enn mitt tidligere som var laget i gips.

Neste lerret vil jeg bruke en 240cm huntonittplate, og da denne er så grei bøyelig, også lage den buet.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også i gang med å bygge meg hjemmekino, og har laget lerret av en huntonittplate. Jeg brukte en standard veggplate, disse er 12 mm tykke. Jeg kappet platen slik at den er 213 x 120.

Jeg fant på et opphengssystem som jeg selv syntes var smart:

Jeg kjøpte noen meter med 1.5"x3", som jeg kappet i fire biter. To på 1 meter, og to på 1.5 meter. Disse limte jeg bak på huntonittplaten (med bredsiden mot platen) med Casco Superfix, og la diverse tunge objekter oppå for å holde det i press. Når limet var tørt satte jeg i tillegg skruer i denne rammen i hvert hjørne. Årsaken til at jeg ikke skrudde rammen sammen først var faren for at det ikke skulle bli 100% rett. Enklere å lime først og skru etterpå.

Resultatet er altså en ramme som kun henger fast til platen med lim, og som er en hel del mindre enn selve platen. På denne måten kommer platen 1.5" ut fra veggen, men rammen bak sitter så langt inne at den ikke vises. Dette gir illusjonen av at platen henger i løse luften utenpå veggen. Det ble ganske tøft, synes jeg.

For å henge platen på veggen tok jeg enda en 1.5"x3" kappet til 1.3 meter, slik at denne passer inni den pålimte rammen bak på platen. Jeg satte to treskruer (ikke helgjengede) i denne, og kappet hodene av. Deretter borret jeg passende hull på innsiden av rammen, som passer til skruenes plassering. Så skrudde jeg denne lekta opp på veggen, og passet på å treffe alle tre spikerslagene i veggen.

Nå var det bare å løfte plata opp på veggen og senke den ned på lekta, og der henger den.

Plata har jeg foreløpig malt med matt takmaling, ca S1500 i farge. Ser i grunnen hvit ut.

Jeg er ikke helt fornøyd med finishen, så det blir sikkert Screen Goo nokså snart...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget godt fornøyd. Lerret har tørket i en måned nå. Synes den gir ypperlig bilde. På enkelte klipp får bildet en nesten magisk dybde. Kan ikke forestille meg at det blir så mye bedre...nesten med hvilket som helst lerret. Jeg har, som nevnt over, ikke allverdens referansgrunnlag. Dette er derfor en veldig subjektiv mening. Det hadde vært spennende om et blad som DVD&Hjemmekino hadde testet Goo opp mot andre lerret... Denne løsningen er tross alt en god del billigere enn Greyline og andre vanlige lerret.

Nå venter jeg bare på den nye DVD-spilleren min, så skal det hele bli perfekt!

Neste gang jeg trenger nytt lerret blir det helt sikkert Goo det også. Har allerede begynt å tenke på det...selv om det blir noen år til. Skal da bruke svakt buet huntonitt og belysning bak (bare fordi det ser lekkert ut). Etter at jeg var på Sandnes Kino sist, er jeg overbevist om at buet lerret kan fungere! Jeg tror det er en veldig god løsning...

Oyvindk; Du har ikke noe bilder du har lyst til å dele med oss?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ikke ferdig, og lydanlegget er supersimpelt i forhold til hva de andre her på forumet stort sett har, men du kan gjerne få se hvordan det ser ut i dag. Det kommer også et gardinsystem for å skjule lerretet når det ikke er i bruk. Det nederste bildet viser at lerretet står litt ut fra veggen.

Det kan også hende at jeg lager maskering på lerretet på bekostning av bildestørrelse, men i utgangspunktet vil jeg se hvordan det blir.

TV'en på bildet er en steingammel og sliten Panasonic, og jeg vurderer å skifte den ut med et annet, gjerne et billig brukt 4:3. Det er foreløpig ingen TV-møbler der, men jeg skal ha to enkle (og veldig lave) IKEA-bord der. Da kommer også TV'en så langt ned at senterhøyttaleren ikke kommer i veien for lerretet slik den gjør nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo skikkelig bra laget til!
    Et lite tips bare: Kle veggen bak lerret med en lysabsorberende sort filt o.l. Dette gjør underverker på kontrastinntrykk samt også en stor fordel m.t.p lydressonanser.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er fornøyd med selve opphenget av platen. Det med å kle med filt på veggen bak kan være et godt tips. Må få testet først.

Forøvrig fikk jeg projektoren for en liten time siden, og måtte selvfølgelig sette den opp for å ta en ultrakjapp test. Jeg er imponert, bildet var helt kurant selv uten blending av vinduene. Jeg brukte en hjemmelaget komponentkabel av CAT5 (12.5 meter lang), og kunne ikke se noe spesielt galt heller. Til helgen kommer min bror Ak på besøk, så da blir nok alt nådeløst avslørt... :-)

Det eneste jeg har å sette fingeren på er at det ser ut til å være ørlite konvergensfeil på projektoren, samt at den ser ut til å være ørlite uskarp i venstre bildekant. Det vil neppe vise på film, men testbildet fra DVD-spilleren er nådeløst.

Gleder meg sinnsykt til i kveld når jeg skal teste skikkelig, samt leke meg litt med DVE.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Det eneste jeg har å sette fingeren på er at det ser ut til å være ørlite konvergensfeil på projektoren, samt at den ser ut til å være ørlite uskarp i venstre bildekant. Det vil neppe vise på film, men testbildet fra DVD-spilleren er nådeløst.

Gleder meg sinnsykt til i kveld når jeg skal teste skikkelig, samt leke meg litt med DVE.
    Er det CRT projektor du har...hvilken type?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig konvergens blir feil uttrykk, men som gammel TV-reparatør (kun hobby) var det det beste uttrykket jeg kom på.

Projektoren er en PT-AE700, så fenomenet er vel mest korrekt betegnet som feiljustering av panelene slik at de ikke overlapper 100%.

Dette var ikke plagsomt på film, så jeg lar det bli med det.

Jeg har nå sett den første filmen sammen med ungene, og valget falt på Istid. Bildet er svært bra etter min oppfatning, men dessverre er jeg nok litt overfølsom for screendoor. Jeg ser det ikke hele tiden, men det kommer og går. Bortsett fra det syntes jeg bildet er MEGET bra. Jeg ble litt sliten i hodet, og vet ikke helt hva det kom av. Skal teste med "vanlig" film litt senere i kveld.

Jeg har ikke kalibrert noe, men selv med lampen i øko-modus var bildet mer enn lyst nok i de lyse partiene. Muligens litt i overkant, faktisk.

Sortnivået var bra, og plaget meg ikke. Jeg ser selvfølgelig at sort ikke er sort, men det var ikke på noen måte plagsomt. Enda, ihvertfall... :-)

Jeg kunne se en veldig svak stripe i lerretet mitt, så det blir nok til at jeg maler på ny med Screen Goo heller.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det meninga basecoat skal være mye tykkere enn topcoat? Jeg fikk akkurat Goo'en min i posten nå (Digital Grey Lite) og basecoat'en har en mye tykkere konsistens. Bør jeg tynne den ut?

En ting til: Bør jeg pusse ned den glatte sida av huntonittplata littegrann før jeg maler den, eller er ikke det nødvendig?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

noen ?

noen som har en film eller bilder hvordan man lager et lerret med ramme ???

har bestilt proskjektor og jeg tengte jeg skulle laga lerretet selv... noen som har tips ???

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •