SMS Aero Frame vs. Greyline vs. Adeo Greyvision på PT-AE700 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ja tommy, bare å vende duken :wink: hoh, takk og pris for at jeg slapp det :lol:

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er den glatte siden som skal brukes.
    F..n. :roll: ops:
    Seriøst, synes det så ut som på sømmen at det var den andre jeg... :?:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F..n. Rolling Eyes Embarassed
    Seriøst, synes det så ut som på sømmen at det var den andre jeg... Question
    Merkelig.. Har ikke studert ADEO så nøye jeg heller, men jeg vet at utsiden skal være glatt. Så om ikke begge sidene er glatte skulle det være enkelt å velgde den riktige.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flere som bør sjekke lerettet sitt nå!! det virker som at det er lett og ta feil side da..funderte en god stund når jeg monterte lerret ja..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig.. Har ikke studert ADEO så nøye jeg heller, men jeg vet at utsiden skal være glatt. Så om ikke begge sidene er glatte skulle det være enkelt å velgde den riktige.
    Er litt ruglete den siden som er ut hos meg så får bare bytte etterpå jeg da. ops:
    Blir vel litt bedre bilde da.
    synes jeg hadde bra fra før jeg. ops:

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får beskrive forskjellene da borabora :!:

Newcomer Junior74 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er i så fall duken sydd feil :!:
    Eller så har jeg misforstått hvordan en søm skal være, så får vel bare sette i gang og vrenge alle klærne mine så sømmen kommer ut... :?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Siden med litt struktur skal være frem, ja... Adeo er dermed fritatt for kjipe 80-talls vrengevibber. Husker fattern dukket opp med en "gusje"-grønn genser på vranga, kunne ikke holde meg, så jo helt tullete ut. Fattern bruker for øvrig fremdeles denne, men det er en annen sak... :?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Siden med litt struktur skal være frem, ja... Adeo er dermed fritatt for kjipe 80-talls vrengevibber. Husker fattern dukket opp med en "gusje"-grønn genser på vranga, kunne ikke holde meg, så jo helt tullete ut. Fattern bruker for øvrig fremdeles denne, men det er en annen sak... :?
    Da får noen andre si om det er noen forskjell.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DOH :twisted: men i helv.... er det ikke det glatte siden alikevell nei, burde stå i manual: den minst glatte siden skal vende framover... :roll:

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått snudd duken og kjørt test, en positiv overaskelse for meg som fikk merkbart bedre bilde :lol: ikke store forskjeller da men..

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, glad jeg valgt riktig side frem jeg (den med litt struktur...) :lol:

Hvis du ser på "sømmene" så burde det jo også være sånn at bretten og plastsveisen skal være "bak"..men kan være enig i at det er fort gjort å ta feil..
    Holdt på å snu mitt til den glatte siden..men slapp heldigvis det..Syntes den glatte siden også virket litt for blank..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ser ut som jeg hadde feil her. Beklager til de som evt. snudde duken sin unødvendig på bakgrunn av hva jeg sa.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ser ut som jeg hadde feil her. Beklager til de som evt. snudde duken sin unødvendig på bakgrunn av hva jeg sa.
    Flause ! ops: ops: ops:

Newcomer Radey sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker den tiden (1-2 uker siden) da jeg trodde et lerret var et lerret.
    Nå er jeg totalt forvirret. Folk sier motsatt av hverandre, og prisene varierer fra gateligger til røkke klasse.

Har beskrevet mine lysforhold i et par andre tråder...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Radey
    Husker den tiden (1-2 uker siden) da jeg trodde et lerret var et lerret.
    Nå er jeg totalt forvirret. Folk sier motsatt av hverandre, og prisene varierer fra gateligger til røkke klasse.

Har beskrevet mine lysforhold i et par andre tråder...
    Det er ikke lett dette. Jeg har ikke sett et grått lerret i aksjon enda, ettersom jeg selv har hvitt og alle butikker i Bergen har hvite lerreter. Men, jeg har merket meg følgende:

1) En får bedre sortnivå på grått lerret, fordi en skyver hele "skalaen". Best sortnivå får en på 100% svart lerret, men da blir ikke hvitnivået særlig bra :wink: . Mange mener at det er bedre at det sorte er sort (og ikke grått) enn at det hvite er 100% hvitt. Altså et kompromiss

2) Dersom en har en projektor med vanvittig høy kontrast, 100% lyskontroll, ingen gjenskinn fra vegger etc, vil vel hvitt lerret være å foretrekke, ettersom det blir mer sprut i fargene, samt at sort blir sort (dvs sort nok).

3) Det sorte blir aldri mørkere (på et hvitt lerret) enn det rommet er. Dvs slår du av projektoren og slukker en del lys og ser på lerretet, vil dette bli maksimalt sort du kan få. Egentlig blir det lysere, pga at de fleste projektorer sender ut litt strølys. Dette ser du lett dersom du slår av alt lys og har 100% ltskontroll. Hos meg blir det da bekmørkt, og jeg ser ikke lerretet. Deretter slår jeg på projektoren og trykker på "blank". En ser da fort at det kommer lys ut av projektoren.

4) De fleste kresne personer på Forumet foretrekker grått, deriblant HI FIL og JFinnerud. Før jeg kjøpte projektor, fnøs jeg bare av det HI FIL sa, og nikket da han sa han var sykelig opptatt av sortnivå. Dessverre har jeg blitt nesten like "syk" selv. Jeg vurderer å kjøpe ny projektor (f.eks AE 700), men er redd for at det sorte ikke er sort nok !

5) Grå lerreter "stjeler" mer lys enn hvite. Dette er en fordel dersom en har lyse vegger som reflekterer lys tilbake til lerretet og vasker ut bildet. Sortnivået blir dårlig, og en får gråskjær.

Det skal legges til at jeg ikke har kjøpt meg grått lerret ennå. Jeg avventer til jeg har fått sett forskjellen med egne øyne. Dersom sortnivået blir vesentlig bedre og dette mer enn kompenserer for blassere farger, kjøper jeg meg grått lerret. I tillegg venter jeg til Adeo kommer med manuelt nedtrekk (jeg har ikke plass til rammelerret).

Dersom dette gjorde deg mer forvirret, så glem at du har lest denne posten ! :shock:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig takk for et meget godt svar!!! Utfyldende og bra.

1. Det er vel lettere å identifisere "ikke-sort" enn ikke helt hvitt. Da jeg aldri har hatt pj, er jeg litt usikker, men jeg liker at sort er bekkmørkt.

2. Litt usikker på hva du legger i vannvittig høy kontrast, men siden jeg vurderer ptae700, så er den 2000:1. Jeg har vel 60-70% lyskontroll, og kan ved noen få "kjøp" sikkert få den opp i litt over 80%.

4. Mulig grått er tingen for meg. Men har hørt at det er dlp grått lerret er viktigst for. Men hva vet jeg

Tror jeg slår fra meg motor lerret drømmen, og muligens går for et grått lerret.

Det skumle er at alt dette, selv pj, blir kjøpt i blinde. Da jeg ikke har noen mulighet å teste det ut.... men skal avvente litt da jeg vet om en butikk som kanskje... kommer til å stille den ut etterhvert.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det er vel lettere å identifisere "ikke-sort" enn ikke helt hvitt. Da jeg aldri har hatt pj, er jeg litt usikker, men jeg liker at sort er bekkmørkt.
    Helt riktig, det at sort ikke er sort legger man veldig godt merke til (trust me), at det hvite ikke er helt hvitt betyr lite da øyet opfatter det lyseste på lerretet som hvitt. (Mer eller mindre)

2. Litt usikker på hva du legger i vannvittig høy kontrast, men siden jeg vurderer ptae700, så er den 2000:1. Jeg har vel 60-70% lyskontroll, og kan ved noen få "kjøp" sikkert få den opp i litt over 80%.
    Vanvittig høy kontrast er mye høyere enn 2000:1. Men med grå duk, grey lyskontroll og grått lerret vil sortnivået være tilfredstillende for de fleste.

4. Mulig grått er tingen for meg. Men har hørt at det er dlp grått lerret er viktigst for. Men hva vet jeg
    Det er ikke riktig. LCD projektorer har tradisjonelt sett (og har forsåvidt enda med unntak av HS50) hatt mye dårligere sortnivå, og har derfor dradd enda mere nytte av grå duk. Pr. idag nyter alle digitale projektorer godt å grå duk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formulerte meg dårlig når jeg sa "vanvittig høy" kontrast, men det er som AK skriver mye høyere enn 2000:1. Jeg har som sagt sett HS50 som er oppgitt til 6000:1 (spørs om jeg tror på dette). En skulle tro at det svarte her var beksvart, men det var det ikke. Det bemerkes at testen var på et hvitt lerret og at det ikke var 100% mørkt i rommet.

Jeg anbefaler deg derfor å gjøre alt som er mulig for å få et 100% mørkt rom. I tillegg bør du gjøre det som er mulig for at gjenskinn fra lyse vegger er minst mulig (jeg har hengt opp et mørkt teppe på den ene veggen, samt grå gardiner på den andre veggen).

Jeg håper å få testet AE700 i løpet av denne måneden på et grått lerret. Dersom sortnivået er akeptabelt, kjøper jeg muligens denne. Men ser at HS50 har falt kr 1000 i pris bare i løpet av januar. Prisen vil vel falle ytterligere i løpet av året. Hmm.. ikke lett dette.

Det er merkelig at det ikke er noen som kan gi deg en test. Du bor da i nærheten av Tigerstaden ??

Her er et par tips på hvordan du blir sykelig opptatt av sortnivå:
    1) Sett på "Underworld". Er sortnivået dårlig får du ikke med deg store deler av filmen. Andre mørke filmer er U-571 (alt foregår ned i en ubåt), Van Helsing.
    2) Sett på noen filmer i bredt format 2,35:1. Her vil du få "sorte" striper over og under bildet selv om du har 16:9 lerret. Sammenlikn dette sorte med den sorte maskeringen på lerretet. Jeg garanterer at du blir deprimert
    3) Sammenlikn projektorbildet med en ordinær/bra TV

Lykke til med sykdommen :twisted:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Formulerte meg dårlig når jeg sa "vanvittig høy" kontrast, men det er som AK skriver mye høyere enn 2000:1. Jeg har som sagt sett HS50 som er oppgitt til 6000:1 (spørs om jeg tror på dette). En skulle tro at det svarte her var beksvart, men det var det ikke. Det bemerkes at testen var på et hvitt lerret og at det ikke var 100% mørkt i rommet.
    Mener å huske å ha lest at øyet ikke klarer å oppfatte mere enn rundt 4000-5000 grånøyanser, slik at kontrast over dette blir umulig å se forskjellen på. Slik at det hele av henger av hva utgangspunktet er. Er det fra grått og lysere, eller fra 100% sort og lysere...

Jeg anbefaler deg derfor å gjøre alt som er mulig for å få et 100% mørkt rom. I tillegg bør du gjøre det som er mulig for at gjenskinn fra lyse vegger er minst mulig (jeg har hengt opp et mørkt teppe på den ene veggen, samt grå gardiner på den andre veggen).
    Siden det er stua mi til vanlig, selv om jeg bor aleine og står sånn sett fritt til å gjøre hva jeg vil,tror jeg det blir litt dumt om stua er permanent kino. Og det tar nok litt vel lang tid å rigge opp med ørten tepper og gardiner rundt om hver gang film skal sees. Men vet om et vindu som ikke er godt nok dekket til som kan få litt "mere" dekkning. Drømmer om kino rom.... blir i fremtiden når økonomien og plassen er romsligere.
    Jeg håper å få testet AE700 i løpet av denne måneden på et grått lerret. Dersom sortnivået er akeptabelt, kjøper jeg muligens denne. Men ser at HS50 har falt kr 1000 i pris bare i løpet av januar. Prisen vil vel falle ytterligere i løpet av året. Hmm.. ikke lett dette.
    Klør meg litt i hodet på hvorfor du er villig til å gå fra HS50 til ae700. Hva gjelder sortnivår, og sikkert mye annet må vel HS50 være bedre...???
    Lønner deg seg ikke for deg å bare kjøpe grått lerret?

Det er merkelig at det ikke er noen som kan gi deg en test. Du bor da i nærheten av Tigerstaden ??
    Gjør jo det, men det er vel ikke bare bare å innvitere en vilt fremmed inn i stua si. Er jo litt sjenert selv også.... sånn sett foretrekker jeg en butikk uten andre kunder enn meg Vet noen om noe steder i Oslo området der det kjøres demo av prosjektorer under 20000, deriblandt pt-ae700e?
    Vet foreløpig bare om LEFDAL Alnabru. Det er like ved der kjæresten bor, så ditt skal jeg tilbake når de har fått inn ae700. De har bestilt den nemlig...

Her er et par tips på hvordan du blir sykelig opptatt av sortnivå:
    1) Sett på "Underworld". Er sortnivået dårlig får du ikke med deg store deler av filmen. Andre mørke filmer er U-571 (alt foregår ned i en ubåt), Van Helsing.
    2) Sett på noen filmer i bredt format 2,35:1. Her vil du få "sorte" striper over og under bildet selv om du har 16:9 lerret. Sammenlikn dette sorte med den sorte maskeringen på lerretet. Jeg garanterer at du blir deprimert
    3) Sammenlikn projektorbildet med en ordinær/bra TV

Lykke til med sykdommen :twisted:
    Ingenting er perfekt. Selv ikke på kino. All teknologi har sine begrensninger. Men jo mere audiofil... videofil osv man er jo mere penger bruker man på å oppnå AV nirvana 8)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •