Tips til bakgrunnsbelysning for å styrke opplevd sortnivå

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til bakgrunnsbelysning for å styrke opplevd sortnivå

Har lurt litt på denne idéen. Vurderer å realisere dette i egen hjemmekino. Ser Philips har såkalt "Ambiligight" på de nye flat-TV apparatene. Prinsippet er det samme, men her var tanken projektor og lerret:

Hva med å montere lerretet på en utforing fra veggen. Bak lerretet monterer man enkelt en lysslynge på 6-8 meter (billig i disse juletider). Dimmer monteres mellom kontakten og lysslyngen. Pris er 200,- for lysslygen og 200,- for dimmeren til kontakten. Lysutbyttet som er indikert på veggen bak lerret er overdrevet på skissen for å illustrere hva jeg mener.

Og for de som lurer: Ja, det sorte ytterst på lerretveggen er like sort som det sorte i THX-bildet, men sistnevnte oppleves sortere.

Er det noen som har prøvd dette i egen hjemmekino?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange som anbefaler "bakgrunnsbelysning". KalibreringsDVD'n fra DVE bl.a., for å redusere "synsbelastning" på øynene.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Har bakgrunnsbelysning i min kino selv om den er montert på siden, lerretet er trekt fram slik at lyse ikke treffer lerretet. Kan bekrefte at dette forsterker intrykket av et godt sortnivå. Tror jeg også ville ha valgt en slik løsning som du beskriver hvis jeg da ikke hadde hatt nedtrekkbart lerret.

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lysslynge bak mitt lerret med ditto dimmer fra IKEA. Fungerer helt utmerket + at det gjør lerretet til en pynteting til vanlig også. Mange som har kommentert at det var stilig med lys bak selv om det ikke var filmvisning. Anbefales. Det kom ikke fram på tegningen at slyngen går helt rundt lerretet, men det er vel en selvfølge

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddk
    Jeg har lysslynge bak mitt lerret med ditto dimmer fra IKEA. ...Det kom ikke fram på tegningen at slyngen går helt rundt lerretet, men det er vel en selvfølge
    Jupp. Har du et bilde av din løsning slik at vi andre kan få litt inspirasjon?

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et litt dårlig bilde men...

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv kjøpt inn lyslynge akkurat med tanke på dette da jeg så de på salg, men jeg har ikke kommet så langt som til å lage et nytt rammelerret, ennå. :wink:

Her er et eksempel på hvordan det kan gjøres (eksemplet er et svensk hjemmekinoanlegg):

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ambi-light

det blir bare såååå bra da!!! imorgen skal jeg jaggu bestille rammespent lerret på jobben og så skal jeg gå for et prosjekt med en lys-slynge rundt.
    skal poste bilder i ny post

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut, men man må da ha et lerret som er 100 % lystett (ikke Adeo f.eks.)

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Ser jo bra ut, men man må da ha et lerret som er 100 % lystett (ikke Adeo f.eks.)
    Det bildet som Atano postet der så ikke bra ut :shock: Ser jo at lyset går rett igjennom lerettet. på det første bildet.
    Må nesten ha plate bak el... Eller som du sier. Noe som er 100% lystett.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller som du sier. Noe som er 100% lystett.
    Jeg tror f.eks Greyline er nesten 100% lystett. Det er typisk for rammelerret og tab-tension duker at de ikke er lystette siden de skal være fri for bølger og derfor vanligvis er laget av en tynn elastisk duk.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok at opplevt sortnivå blir bedre, men går det ikke på bekostning av evnen til å skille detaljer i svært mørke scener ? Siden pupillene vil trekke seg mer sammen pga. lys bak lerretet vil jeg tro at det sorte og nesten sorte på lerretet lettere flyter sammen.

Personlig vil jeg heller se detaljene enn å øke oppfattet (ikke reelt) sortnivå...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kino skal være mørkt. Tror DVE videoen snakker om CRT tver og ikke prosjektorer. Man merker ikke særlig belastning på øyet når man går på kino :shock:

Er enig med jkirkebo at jeg vil heller se mer detaljer enn øket oppfattet sortnivå.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Eller som du sier. Noe som er 100% lystett.
    Jeg tror f.eks Greyline er nesten 100% lystett. Det er typisk for rammelerret og tab-tension duker at de ikke er lystette siden de skal være fri for bølger og derfor vanligvis er laget av en tynn elastisk duk.
    I spec'en på AVshop så "skrytes" det av at Greyline er HELT lystett :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I spec'en på AVshop så "skrytes" det av at Greyline er HELT lystett
    Da er den nok det Mitt greyline står intil veggen, så jeg har ikke mulighet til å kikke bak.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Greit nok at opplevt sortnivå blir bedre, men går det ikke på bekostning av evnen til å skille detaljer i svært mørke scener ? Siden pupillene vil trekke seg mer sammen pga. lys bak lerretet vil jeg tro at det sorte og nesten sorte på lerretet lettere flyter sammen.

Personlig vil jeg heller se detaljene enn å øke oppfattet (ikke reelt) sortnivå...
    Nei sortest og "nest sortest" vil begge påvirkes, og dermed ikke "vike fra hverandre" eller komme nærmere på gråskalaen.
    Reélt sortnivå, det vil du kun se hvis du i et mørkt rom har dynamisk bakgrunnslys bak lerret som gir mer lys ettersom bildet blir mørkere, slik at pupillene får lik lysmengde hele tiden, og holder seg i "midtposisjon".(Har sett en TV som har denne funksjonen) Siden det sannsynligvis er ganske forstyrrende med uregelmessig dimming bak lerretet, blir det nest beste(for riktig gråskala) å ha et konstant lys som tilsvarer 6500K, som ganske klaffende er nesten samme farge som regnes som gjennomsnittslysstyrke for film. Det jeg kan tenke meg man taper på denne løsningen må være fokus på det som skjer på lerretet, da man ser veggen like klart og tydelig som filmen. En god mellomløsning kan kanskje være en lys gråfarge på veggen bak lerret, man bør i alle tilfeller unngå sort, da det gjør pupillene vidåpne i mørke scener, og sort blir lyst grått, uansett hva lumenmeteret sier.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ut fra du bildene som ble vist syntes jeg egentlig det var litt forstyrrende med bakgrunnslys. Nesten som en glorie rundt filmen Vil nok ha det helt mørk jeg 8)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    I spec'en på AVshop så "skrytes" det av at Greyline er HELT lystett :wink:
    Men så er heller ikke duken på gryline elastisk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer cstromme sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [img=http://www.avforum.no/forum/download.php?id=4761]

Det der så bare råtøft ut. Har et greyline ramme-lerret selv, og dette tror jeg bare jeg må prøve. Hvor får jeg tak i typen lys som er bak dette lerretet? (lys-slynge??)

Vet ikke helt om dette er noe jeg vil bruke når jeg ser film, det må vel prøves ut, men dette gjorde jo ramme-lerretet skikkelig lekkert i stuen når det ikke er i bruk![/img]

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysslynge har de f.eks. på Ikea. Koster mellom 2-300:- tror jeg. (Nb! Den står ikke oppført i katalogen eller på internet)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •