Tips til bakgrunnsbelysning for å styrke opplevd sortnivå - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Får man denne "sort-opplevd-sortere-med-bakgrunnslys" også hvis man har en stor ramme rundt skjermen?

Pga min prosjektors 4:3 format kommer jeg til å lage en ca 20 cm bred ramme rundt hele skjermen og trekke i sort filt, for å absorbere ubrukt lys fra prosjektoren.
    Med tanke på at rammen blir såpass bred, vil jeg miste den "sort-opplevd-sortere-med-bakgrunnslys" effekten??

Eller vil den fortsatt være tilstedet, men kanskje ikke så fremtredende?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok få samme effekten allikevel. meningen med lyset bak lerrettet er at pupillen ikke skal åpne seg for mye i mørke scener, jeg vil tro det vil ha samme virkning selv om lyset er litt lengre ut mot sidene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som forresten vet hvor i h*****e man kan få kjøpt sånn lyskabel nå som det ikke er jul?

Skeidar hadde bare i rød, vært i andre lampebutikker som også bare har rød.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IKEA....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    IKEA....
    Eh, vel, ikke den jeg tenker på i hvert fall.
    Trenger en sånn:

HAr nå ringt alle j***a butikkene i hele oslo og omegn, og ALLE har i rødt og blått, men INGEN har i hvit.....

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hiver meg med i diskusjonen, da jeg har opplevd det Burre nevner om at sortnivået blir forringet av å ha en helt sort bakgrunn.

Jeg kjøpte min første projektor for et par måneder siden, og da bestemte jeg meg for å kjøpe 4805 og Adeo-lerret. Hele veggen bak lerretet er dekt med sorte velur-gardiner, og det funker veldig bra i scener med både lyse og mørke partier, men i mørke scener blir sort mer grått enn sort, så jeg vurderer å kjøpe nye, lyse gardiner, eller kanskje satse på bakgrunnsbelysning som enkelte her inne skal gjøre.

Noen tips?

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neivel. De hadde store mengder slike til en billig penge når jeg var der på tirsdag.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg funnet ut at scenemolton som Norsk Sceneteknikk selger på sine nettsider, er det beste alternativet siden jeg trenger et lystett stoff. Fargene jeg vurderer er lyse grått og rødt. Rødt ser utvilsomt flottest ut, lyse grått er liksom ikke helt kino i mine øyer, men jeg er redd for at den røde fargen blir for mørk, og at jeg ikke vil får den økte sortopplevelsen jeg er ute etter. Hva tror dere vil fungere best?

Her er fargene:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    neivel. De hadde store mengder slike til en billig penge når jeg var der på tirsdag.
    Ikea på furuset?

Jaja, fikk tak i på lampehuset på kolbotn, var litt dyr, 250,- men jeg går vel ikke under av det..

Dessuten ble det jæ****g bra med bakgrunssbelysning!!
    Anbefales!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Nå har jeg funnet ut at scenemolton som Norsk Sceneteknikk selger på sine nettsider, er det beste alternativet siden jeg trenger et lystett stoff. Fargene jeg vurderer er lyse grått og rødt. Rødt ser utvilsomt flottest ut, lyse grått er liksom ikke helt kino i mine øyer, men jeg er redd for at den røde fargen blir for mørk, og at jeg ikke vil får den økte sortopplevelsen jeg er ute etter. Hva tror dere vil fungere best?
    Hmm, rødt er vel penere synes jeg, men vet ikke om det vil hjelpe så mye. Altså, sort blir jo uansett ikke sortere, det bare oppleves sortere med lys bakgrunn.
    Personlig vil jeg anbefale bakgrunnslys, i hvert fall hvis du har lerretet fremme hele tiden.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke helt sikker på om jeg oppfattet sort som sortere, syns bare at det var forstyrrende, så jeg tror jeg flytter slynga opp i himlingen min 8)

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AxMataz
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Hmm, rødt er vel penere synes jeg, men vet ikke om det vil hjelpe så mye. Altså, sort blir jo uansett ikke sortere, det bare oppleves sortere med lys bakgrunn.
    Personlig vil jeg anbefale bakgrunnslys, i hvert fall hvis du har lerretet fremme hele tiden.
    Takk for svaret!
    Vel, problemet er bare at jeg har et Adeo-lerret som ikke er lystett. Bakgrunnsbelysning blir derfor vanskelig. Jeg ringte til Norsk Sceneteknikk og forklarte situasjonen, og da fikk jeg til svar at en lysere bakgrunn ikke nødvendigvis betyr bedre opplevd sortnivå. Den hjelpsomme mannen anbefalte derfor at jeg måtte eksperimentere med et lyst laken eller noe lignende før jeg evnt. bestilte scenemolton. Godt at det fortsatt finnes ærlige forretningmennesker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    er ikke helt sikker på om jeg oppfattet sort som sortere, syns bare at det var forstyrrende, så jeg tror jeg flytter slynga opp i himlingen min 8)
    Kommer vel an på prosjektoren osv. Jeg digget det hjemme hos meg!
    SYnes rommet ble hyggeligere å være i også når man ser film, i motsetning til helt mørkt.

Men smaken er jo som baken!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •