Gråfilter alternativ til grått lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer cheltic sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gråfilter alternativ til grått lerret?

Hei!

Har et hvitt rullegardinlerret og AE300 pj. "Alle" mener det er en fordel med grått lerret for å gi bedre sortnivå med denne pj.en. Logisk nok, også at det hviteste i bildet da blir noe mørkere, men det vender jo øyet seg til.
    Har prøvd å bruke nøytralt gråfilter foran linsen for å se om dette kan gi noe av samme effekten, og joda, det sorte blir sortere, og det hvite blir mindre hvitt, som ventet. Men fargene blir selvfølgelig også noe mattere, er dette også tilfelle med grått lerret kontra hvitt - noen som har sammenlignet?

I så fall er min teori at det er unødvendig å kave med grått lerret kontra hvitt, bare heng et gråfilter på linsen!

Noen som har prøvd det samme?

Helge

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrerte du pj-en på nytt etter at du monterte på grå-filteret?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du glemmer det faktum at et grått lerret reflekterer mindre ambient light en et hvitt. den fordelen vil du ikke få ved kun å benytte et filter.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så fall er min teori at det er unødvendig å kave med grått lerret kontra hvitt, bare heng et gråfilter på linsen!
    Grått lerret gjør mye mer enn bare et nøytralt filter. Allikevel kan filter hjelpe for å senke lysutbyttet.

Newcomer cheltic sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Nei, jeg kalibrerte ikke på nytt. Faktisk har jeg trivst så godt med hjemmekinoen at jeg nærmest har glemt sånne detaljer. Men jeg kunne tenkt meg å økt fargemetningen som et forsøk på å få tilbake 'klarheten' som gikk tapt i filteret.

At grått lerret reflekterer mindre ambient lys tenkte jeg på, men til gjengjeld blir det jo mindre ambient lys i rommet å reflektere når lysstyrken går ned, så hva netto effekten blir er ikke godt å si. Rommet er forøvrig uten vinduer, så det er kun lys fra lerretet som blir reflektert fra rommet.

Litt av årsaken til at jeg lurer på dette er jo det faktum at gråskalaen fra pj'en er den samme uansett om den projiseres på et grått lerret eller på et hvitt med gråfilter filter (altså avstanden fra sort til hvitt). Noe av grunnen til at grått lerret tilsynelatende gir bedre kontrast tror jeg er at de mørke partier kommer nærmere eller under 'syns'-terskelen og at dette øker den opplevde dynamikken. Ut ifra det tipper jeg at å senke lysnivået på den ene eller andre måten skulle gi samme resultat.

Men kanskje jeg er helt på jordet her. Uten erfaring med de mer profesjonelle lerretene er det vanskelig å konkludere sikkert. Dette med 'gain' i lerretet kommer sikkert også inn her.

Foreløpig kjører jeg videre uten filter, men skal gi tilbakemelding hvis jeg finner innstillinger som faktisk gir en virkelig 'opplevd' forbedring.

Helge

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig kjører jeg videre uten filter, men skal gi tilbakemelding hvis jeg finner innstillinger som faktisk gir en virkelig 'opplevd' forbedring.
    Det er sikkert noen som har testet dette på www.avsforum.com , ta deg en kikk der.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •