Maskering av Tupplur

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Maskering av Tupplur

Har store planer om å kjøpe meg en projektor i januar (AE700). Jeg kommer ikke til å ha råd til å bruke flerfoldige tusen på et "ordentlig" lerret, derfor vurderer jeg IKEA's tupplur.

Jeg har ikke sjekket enda, så jeg vet ikke om IKEA her i Trondheim har den grå utgaven, men jeg vet at de har den beige. Mener å ha lest at den beige har en brukbar grå bakside.

Mitt egentlige spørsmål er om det går an å spraye på sort maskering over og/eller rundt der hvor jeg skal ha bildet. Vil dette bli brukbart ? Noen tips ? :?

Jeg vil ha en bildebredde på 140cm på grunn av kort sitteavstand (2,7m).

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masker og spray. Høres ut som en rimelig løsning, som sikkert kan fungerer greit. Forutsatt at det gjøres nøyaktig selvfølgelig.

Eventuelt kan du gjøre som jeg planla, men aldri gjprde; Lag en filtkledd ramme som du spenner rullegardinen fast på. Tror også det skulle være en rimelig løsning (men noe mer arbeid kanskje)...

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spray kan du vel glemme.
    Det vil trekke seg inn og flukte i alle retninger der du ikke vil ha det.
    Samt at spraylakk herder. Så hver gang du ruller opp gardinen så vil lakken sprekke opp, noe som fører til at det vil begynne å flasse.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Spray kan du vel glemme.
    Det vil trekke seg inn og flukte i alle retninger der du ikke vil ha det.
    Samt at spraylakk herder. Så hver gang du ruller opp gardinen så vil lakken sprekke opp, noe som fører til at det vil begynne å flasse.
    Var det jeg fryktet. Regner med at spray beregnet for polykarbonat (brukt til radiostyrte biler f.eks) heller ikke vil sitte godt..? Denne spraytypen er rimelig fleksibel i herdet tilstand. Alternativt lime på en tynn sort film av noe slag (helst så matt som mulig selvfølgelig)...hmm...hvem kan ha noe slikt?

LL: Jeg har ikke noe sted å putte et rammelerret, derfor må det bli pulldown for nå. Ellers hadde jeg helt klart gått for rammespent.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjukk svart penn av den typen det skrives reklameplakater med kan også brukes til maskering, med fare for søl og ødelagt lerret.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verdt et forsøk, Tupplur koster tross alt ikke mer enn 240kr Da skal jeg begi meg ut på jakt etter Trondheims største sprittusj.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp med deg litt maskeringstape når du er på farten :wink:

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida neida, jeg har selv sett et eksemplar av Tupplur gardina som er spraylakkert her i Sverige. Det så schyst ut! Men det er viktig at man velger rett type maling som ikke "sprekker" (jeg aner ikke hvilken, men ikke kjøp den på Biltema slik jeg gjorde), og den ene siden av gardina er glatt og har en litt plastikaktig overflate. Gjør litt research først med en som har litt erfaring med maling på tekstil så får du det garantert til.
    Jeg vurderer selv denne metoden, evt. å lage rammespent. Alt kommer an på plassen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atano
    Neida neida, jeg har selv sett et eksemplar av Tupplur gardina som er spraylakkert her i Sverige. Det så schyst ut! Men det er viktig at man velger rett type maling som ikke "sprekker" (jeg aner ikke hvilken, men ikke kjøp den på Biltema slik jeg gjorde), og den ene siden av gardina er glatt og har en litt plastikaktig overflate. Gjør litt research først med en som har litt erfaring med maling på tekstil så får du det garantert til.
    Jeg vurderer selv denne metoden, evt. å lage rammespent. Alt kommer an på plassen.
    Godt å høre at det er muligheter - skal forhøre meg litt med noen malingsbutikker i staden her.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg den stolte eier av ett stykk 160cm bred beige Tupplur. Studerte baksiden endel da jeg var på IKEA og den er definitivt ikke bare grå. Er lys beige også på baksiden. Forhåpentligvis kan man kalibrere bort eventuelle fargefeil (går dette på AE700?) ved hjelp av DVE og litt tid.

Har ikke hatt tid til å stikke innom noen fargehandel ennå, har eksamen på mandag som må prioriteres akkurat nå. Hvis det er noen som har en fargehandel å anbefale i Trondheim er jeg åpen for forslag

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke hva han heter.
    Men på Heimdal. Om du kommer fra byen så kjører du rett igjennom heimdal sentrum retning klett. Like etter krysset felini/ Politistasjonen så ligger det en fargehandel på Venstre side.
    De har god peiling på maling!

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Nå er jeg den stolte eier av ett stykk 160cm bred beige Tupplur. Studerte baksiden endel da jeg var på IKEA og den er definitivt ikke bare grå. Er lys beige også på baksiden. Forhåpentligvis kan man kalibrere bort eventuelle fargefeil (går dette på AE700?) ved hjelp av DVE og litt tid.
    Dette kan nesten helt sikkert kalibreres noenlunde vekk, men du mister fordelen med økt sortnivå som du ville fått med et grått lerret.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    geiri : takk for tipset, skal sjekke hos dem

LL: Jeg trodde feil fargetemperatur kunne korrigeres uten at sortnivået skulle lide...? Har liten erfaring med slikt :?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp av, du vil få forbedret sortnivå, da den beige fargen er mørkere enn hvit, og dermed skaper en negativ gain. Det eneste problemet du vil få er at bildet får en varm glød, tviler på at du vil klare å justere fargene helt 100%. Dette trenger jo ikke nødvendigvis være et stort problem, da mange foretrekker litt varmere farger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men har flere hatt problemer med IKEAs patent for nedtrekk på Tupplur? De jeg har hengt opp bak persiennene i vinduene for å få skikkelig mørkt rom låser seg ikke alltid i nedre stilling, men ruller seg helt ut?!?! Vet at man ikke kan forvente seg hva som helst til den prisen, men allikevel.....?!?!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    polkalizer : var det jeg regna med. Skal overleve litt varmere farger, det er bedre enn å ha for kjølige farger i mine øyne.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med sånn "iron on" merker, finnes ikke det på rull kanskje? Du kan jo sjekke på Jysk, Jens Hoff Garn på troindheim torg eller hos den sy butikken som ligger på krysset av dronningensgate og den gata trrikken går fra (husker ikke hva den heter).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel tekstilfarger, vel? Tipper du kan få tak i slikt i velassorterte stoffbutikker, fargehandler eller kanskje hos Panduro? Samme typer greier som man bruker for trykk på tekstil.
    Søsteren min hadde et år på folkehøyskole på midten av 90-tallet og malte da en flott flerfarget Tommy og Tigern T-skjorte til meg med slike farger. Ikke noe problem. Vet ikke hvor mye slik maling koster, men den hverken sprekker eller flyter ut.

Maskering ved å lime på filt vil vel både bli dyrt, samt at jeg tipper det tuller til opprullingsmekanismen på gunn av den økte tykkelsen.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville dratt innom fargehandelen i Søndre gate (v/Burger King), om du ikke finner rett maling der så vet de ihvertfall hva slags maling du kan bruke da de selger maling og leretter til kunstnere osv. Evt. kan du stikke innom kunstakademiet(?) på Møllenberg, studentene der maler en hel masse på store lerret og tøystykker.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atano
    Jeg ville dratt innom fargehandelen i Søndre gate (v/Burger King), om du ikke finner rett maling der så vet de ihvertfall hva slags maling du kan bruke da de selger maling og leretter til kunstnere osv. Evt. kan du stikke innom kunstakademiet(?) på Møllenberg, studentene der maler en hel masse på store lerret og tøystykker.
    For å bo i Stockholm kan du mye om bartebyen :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •