DreamScreen V5 UltraFrame D65 100" og større kjekt å vite før du tar ditt valg.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DreamScreen V5 UltraFrame D65 100" og større kjekt å vite før du tar ditt valg.

Har nå fått tested denne V5 duken både Bright White og DynaGrey.

Resultat kommer snart.

Generell beskrivelse

Kravet til lerretet øker i takt med kvaliteten på kilden. DreamScreens nye V5-serie av rammelerreter er spesialutviklet med tanke på maksimal utnyttelse av høykvalitets HD, 4K og lydtransparente løsninger!

Rammen
    Rammen på våre nye V5-lerreter er et kapittel for seg. Rammen har en elegant avrundet form som gir et eksklusivt inntrykk, og med hele 12cm tykkelse maksimeres innrammingseffekten. I tillegg er nå rammen dekket i en helt ny type flockingvelour som både absorberer lys bedre, er mer slitesterk samt har bedre dekning i hjørner og kanter.
    Rammen leveres som våre øvrige rammelerreter flatpakket, og er meget enkel å montere.

Lerretsmaterialet
    Medfølgende i pakken leveres både DynaGrey lys grå duk med gain 0.9 samt BrightWhite matt hvit med gain på 1.0. Lerretenes gain og generelle oppbygning sikrer en bildegjengivelse fri for spackles (glinsing fra lerretsduken i lyse områder), samt sikrer at du ikke ser polariseringsrester fra 3D-bildet.
    Lerretene har begge en ultrafin strukturoppbygning, og vil ikke gjengi noe synlig struktur selv på kort sitteavstand.
    Når du får begge lerretsduker inkludert kan du selv vurdere hvilken duk som passer ditt oppsett, der selvsagt også dine behov han endre seg etterhvert. Maksimal fleksibilitet!

D65 tunet
    D65 er betegnelsen for hvitpunktet som alle Blu-ray-plater og øvrig videoinnhold mastres mot, og for at bildet skal gjengis korrekt hjemme hos deg er det svært viktig at også projektoren og lerretet ditt er tunet for å treffe nettopp dette punktet best mulig.

Til tross for at kalibrering av projektoren stort sett klarer å eliminere eller i redusere utslaget av upresis fargerefleksjon fra ulike lerretsduker er det utvilsomt allikevel en stor fordel å holde refleksjonen så tett opp mot D65-hvitpunktet som mulig. Dette blant annet fordi korrigeringer vil redusere lysutbyttet fra projektoren. Vi gjør oppmerksom på at en D65-duk fremdeles krever kalibrering av projektoren.

DreamScreens lerreter merket med D65 har blitt spesialtunet for å treffe nettopp dette hvitpunktet best mulig ved å benchmarke dukrefleksjonen opp mot industrireferansene.
    Sist endret av didrik nilsen; 02-11-2016 kl 17:23

2. Liker saar har likt denne posten
    Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snust på et slikt eller elunevision, så blir greit å lese hva du kommer fram til.
    Får desverre ikke inn v5 i rett størrelse før til sommeren.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Montering helt ok, bare passe på at man setter hvit duk rett vei, dette er ikke merket noe sted. Bare pass på at man får den matte siden ut.
    Klipssystemet også helt ok, svart backing noe klønete å få tredd inn stengene, men lettere en selve duken å sette på plass med fjærspenn.
    Helt klart enklest å montere duken på med stående ramme.

Dekkplater fra 16/9-235:1 noe klønete å sette på anbefaler å være 2 stk, MÅ monteres før man setter på duken, dette står ikke noen steder. Noen raslelyder etter sponrester der festene var monterte, samt noen skjønnhets skavanker som man ikke ser hvis man ikke studerer. Samt liten forklaring på plassering av vinkler som følger med.

Selve duken:
    DynaGrey lys grå duk med gain 0.9 Denne duken var bra, fin struktur hadde ingen feil og så bra ut. Heller ingen synlig sparkling som ikke kan aksepteres, etter min preference. Det er viktig å få den svarte backingen helt inn til duken, så pass på at ikke stengene går ovenpå hverandre. Da kan du få gjennomskinn som går direkte tilbake og du ser at noe ikke stemmer, dette blir på samme måte som sparkling, bare oppleves annerledes. Her mulig at man må trikse litt men ok.
    Jeg var helt klar mest fornøyd med den grå duken. Etter min oppfattning har man en projektor med høy native kontrast og lys kontrollert rom brukes Hvit duk, projektor med lav kontrast brukes grå.
    Men selvfølgelig etter egen preferanse der også.
    Sist endret av didrik nilsen; 02-16-2016 kl 18:01

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt et DIY DreamScreen UltraHD V5 lerret som skal monteres etter hvert. Det er med 7 grå plastskinner som duken skal festes i. Men hvordan dette best gjøres, og hvordan man best bygger ramme og fester skinnene til denne er uklart for meg. Noen tips og linker som dere kan dele? gjerne med bilder.

Henning på AVshop kan antakelig selge en løs ramme som kappes ned fra 16:9 til 2.35:1, men jeg har ikke fått peis på denne.

Og med det samme: Hva slags effekt har lerretet på lyden fra høyttalerne bak? Jeg har ikke anskaffet noe her enda, men skal enten bygge selv eller kjøpe noe. Men vil jeg måtte 'kompensere' for lerretet i noen retning, rent lydmessig?

Takker for svar

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Festeskinnene kan enkelt limes, men du bør kanskje frese et spor du kan lime dem fast i? Duken presses enkelt inn i skinnene med en sparkel. Kan være lurt å slipe hjørnene på sparkelbladet, slik at det ikke stikker hull/revner duken.

UltraHD v5 påvirker lyden i svært liten grad (maks rundt 2db på høyere frekvenser mener jeg å huske). Ikke mer enn det du enkelt kan kompensere via EQ i receiveren. Perforerte vinyl-duker er mye verre, for da snakker vi fort 10db tap.
    Når dette er sagt, så er UltraHD v5 en helt annen type duk enn den vinyl-duken tråden omhandler (der er det rammen som er "v5", og den leveres med hvit og grå vinyl-duk)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, takk for svar Gorm. Jeg trodde det var samme duken. Tror BEF her på forumet har samme duk, jeg sender han en PM så linker han kanskje til aktuelle sider i tråen sin, den er kjempelang. Jeg skal ha rundt 3 meters bredde på rammen så jeg er usikker på om det fungerer best med kjøpte alurammer eller om selvbygd i tre blir for spinkelt, selv med avstivere. Det er jo penset med en ikke alt for klumpete ramme.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2015
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt DreamScreen V5 Basic DynaGrey D65 16:9 265cm/120"

veggen den skal stå på er 285 bred, for å dobbelsjekke.. Går dette greit med tanke på ramme rundt osv?..

Lignende tråder

1. Dreamscreen Ultraframe V5 montering
    By raw77 in forum Lerret
    Svar: 3
    Siste melding: 04-04-2015, 10:31
  2. Svar: 7
    Siste melding: 04-04-2015, 09:37
  3. For dere som vil vite litt om "Superman Returns"
    By Thlian in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 4
    Siste melding: 12-02-2004, 17:31
  4. Lite og enkelt "kinorom". Tips hadde vært kjekt...
    By nordvest in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 09-23-2004, 18:52
  5. Kjekt å ha
    By robertaas in forum Generell chitchat
    Svar: 14
    Siste melding: 04-11-2004, 14:10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg