Maskere et kurvet 16:9 lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Maskere et kurvet 16:9 lerret

Jeg ønsker å maskere mitt kurvede 16:9 lerret horisontalt slik at jeg får helsvart ramme på 2:35 format.

noen som har erfaring eller oppskrift på hvordan jeg kan gjøre dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jag har faktiskt gjort det för några år sedan och det fungerade helt toppen till dreamscreen v3 curved 16/9. det jobbiga var att man var tvungen att lyfta dom upp och ned hela tiden och skulle jag gjort om det så skulle jag gjort det annorlunda idag. skall se om jag hittar några bilder, bytte lerret för något år sedan och då följde "maskbarsen" med. Jag hade dock bara 106" och menar att jag läste att du hade 120". då tror jag inte du kan göra på samma sätt som jag gjorde men du skulle ju alltid kunna testa.

Vad har du för projektor, har du en med linsminne så är halva jobbet redan gjort då det svåra var den nedre delen och du kan då bara använda linsminnet föra ned bilden i botten på lerret när det är 2:35 film och bara maskera den övre delen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hittade några bilder men får inte till det när jag skall lägga in dom?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Maskere et kurvet 16:9 lerret-20140308_212131-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah.. bilden kom visst med. på den bilden så är det 16/9 sendning men maskeringen fungerade ändå ganska bra, åt upp det mesta av ljuset och är det en 2:35 film med bara sort uppe och nede så syns det ingenting.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bilder
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Maskere et kurvet 16:9 lerret-20140302_185450-jpg   Maskere et kurvet 16:9 lerret-20140302_185743-jpg   Maskere et kurvet 16:9 lerret-20140306_170652-jpg   Maskere et kurvet 16:9 lerret-20140306_170708-jpg   Maskere et kurvet 16:9 lerret-20140306_213605-jpg  

Maskere et kurvet 16:9 lerret-20140308_200023-jpg   Maskere et kurvet 16:9 lerret-20140309_151903-jpg   Maskere et kurvet 16:9 lerret-20140309_152013-jpg   Maskere et kurvet 16:9 lerret-bild-2-jpg   Maskere et kurvet 16:9 lerret-img_0967-jpg  

Maskere et kurvet 16:9 lerret-img_0970-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vissa bilder är med ljus i rummet och några när det är mörkt i rummet.

Jag använde en board från byggmax och ett sort tyg som jag hittade på stoff og stil i oslo

https://www.byggmax.no/platemateriel...et-plate-p1007

Om du har linsminne på projektorn så behöver du bara gör den övre delen och så använder den nedre delen på lerret som botten.

satte 2 st fästen i toppen på boarden ca 50 cm mellanrum, fästena var som ett U fast upp och ner vänt, sen var det bara att haka på den när man skulle se 2:35 film.

Boarden gick ut på kanten på bägge sider av lerret och följde med lerret fint även fast det var curved, fästena i mitten höll in den mot lerret i mitten och ramen på lerret höll ut den på sidorna.

börja med fästen och såga av boarden så du har lite extra, häng upp, starta en smal film och måla med tuschpenna vart du skall såga och ta sedan bort det överflödiga.

Att få fast stoffet var dock inte helt lätt, här hade jag lite tur och tjejen tog hem dubbelsidig tejp från jobbet som vi använde och då satt det som bara fan. Provade att stifta men det gick inte.

har du mer frågor så bara fråga på så skall jag se om jag kan minnas, lite svårt att få ner i text så det är förståligt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så veldig bra ut!
    Takk for info og tips. jeg tror jeg skal prøve meg på dette.

tror jeg skjønte sånn nogenlunde hvordan du har gjort det, men hvordan fikk du riktig bøy på boarden?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så länge boarden går ut på själva ramen på lerret och du sätter fästena ganska nära mitten så följer den lerret automatiskt eftersom boarden är böjbar, curven på ramen gör jobbet åt dig så länge den är intryckt mot mitten. Själva fästen som är dom ett upp och ner vänt U måste vara ganska tight. tog typ en pappkartong som jag tejpade med eltejp runt själva fästet för att inte skada velouren på ramen varje gång jag skulle lyfta av och på.

nere byggde jag två träbitar som satt fast i tvbänken, sågade ur två spår och så satte jag den nedre boarden i spåren och tryckte in bänken någon cm så borden kom in mot lerret i mitten, låter lite knepigt men var inte speciellt avancerat.

Problemet var att dom tog en jävla massa plats i lägenheten och det hade såklart räckt med att sänka bilden vid 2:35 film ned till botten på lerret och bara maskera uppe, då hade jag bara kunnat haft ett fack bakom tv bänken och satt skivan där när den inte användes. Här underlättar såklart ett linsminne så slipper man pilla med lens shift varje gång.

Bor du i oslo så kan jag säkert hjälpa dig om du vill eller bara sänd nummer på pm när det är dax så kan jag säkert förklara bättre över telefon.

Det var iallafall ett ganska kul prosjekt och tog inte mer än en kväll, vi var dock två när vi skulle ha dit tyget för att få det stramt men det var inga problem att få dit boarden på lerret ensam och resultatet blev över all förväntan.

Största problemet är att boarden inte är längre än 244cm vilket räcker till ett lerret som är 106" skall du ha längre får du nog försöka hitta en längre board eller något annat. möjligt att det skulle gå att skarva och en massa silvertejp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har linseminne og testet litt i kveld, det så ut til å kunne fungere med å la bildet gå kant i kant i bunn med 2,35:1 slik at jeg kan klare meg med maskering oppe. Jeg vil da kunne ha maskeringsplata under lærrettet når jeg ser 16:9.

lærretet mitt er 265 cm så jeg må evt skjøte platene du linket til, men det regner jeg med at jeg finner en løsning på.

regner med å komme igang med dette prosjektet i vinterferien, takk for gode tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lycka till, detta blir nog toppen