anbefalt høyde på lerret i forhold til sitte/titteposisjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Bullet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

anbefalt høyde på lerret i forhold til sitte/titteposisjon?

Jeg driver å installerer lerret, og kom til å tenke på hvilken høyde jeg vil ha på lerretet.

Personlig ville jeg tro at i sitteposisjon så bør øynene være i omtrent samme høyde som midten av lerretet eller litt under? Det er jo ca. tilsvarende om man sitter midt i en kino?

Problemet er om man har et stort lerret som går langt ned mot gulvet, og man gjerne ikke har en kinosal som går ned lavere enn nivået du sitter i.
    I tillegg skal der være plass til senter høyttaleren under lerretet (Da kommer selvfølgelig tilleggsspørsmål om det er greit å ha senterhøyttaleren nede på gulvet omtrent?).

Alle innspill settes pris på!

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senterhøyttaleren bør som du er inne på ikke være alt for lav. Jeg har stort lerret og må ha den veldig lavt og da har jeg vinklet den på skrå oppover. Det syns jeg hjelper veldig og jeg får ikke inntrykk av at den er under lerrtet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    Senterhøyttaleren bør som du er inne på ikke være alt for lav. Jeg har stort lerret og må ha den veldig lavt og da har jeg vinklet den på skrå oppover. Det syns jeg hjelper veldig og jeg får ikke inntrykk av at den er under lerrtet.
    Ja, det blir nok noe slikt hos oss også. Hva med høyde på midten av lerret i forhold til sitte posisjon hos deg?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bestemmer deg for høyden på lerretet er det en god ide å se for seg sitteposisjon også. Sitter du "rett opp og ned", så plasser lerretet så lavt som mulig. Sitter du derimot tilbakelent i en recliner, så blir det masete om lerretet er montert for lavt. Jeg måtte heve lerretet mitt litt pga at det ble ubehagelig lavt når jeg lente kinostolene ned i "kosestilling".

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Sitter du derimot tilbakelent i en recliner, så blir det masete om lerretet er montert for lavt. Jeg måtte heve lerretet mitt litt pga at det ble ubehagelig lavt når jeg lente kinostolene ned i "kosestilling".
    Veldig bra innspill Gorm. Dette er det endel som ikke tenker på. De fleste reclinere har ikke solide nakkestøtter, og da må nok lerretet litt høyere ja, iallfall om det er personer over 1.85 som er brukere

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Når du bestemmer deg for høyden på lerretet er det en god ide å se for seg sitteposisjon også. Sitter du "rett opp og ned", så plasser lerretet så lavt som mulig. Sitter du derimot tilbakelent i en recliner, så blir det masete om lerretet er montert for lavt. Jeg måtte heve lerretet mitt litt pga at det ble ubehagelig lavt når jeg lente kinostolene ned i "kosestilling".
    Veldig godt påeng det der...Takk!
    Heldigvis ikke det mest vanskelige å skifte høyde på lerret, men bør jo helst unngås.

Lignende tråder

1. Sitte stilling i forhold til 3d.
    By Tore Andre in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 08-23-2012, 18:39
  2. Svar: 10
    Siste melding: 11-12-2008, 10:29
  3. Anbefalt Høyde. Bakrundshøytalere.
    By Kooyo in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 2
    Siste melding: 11-03-2007, 10:56
  4. Høyde på projektor i forhold til lerret ?
    By ViewMaster in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 02-20-2006, 13:57
  5. Anbefalt høyde
    By D-BlooD in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 12-27-2003, 04:32

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg