Vertikalmasking av cinescope lydtransparent lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vertikalmasking av cinescope lydtransparent lerret

Jeg lurer på om dere som har lydtransparent lerret i cinescope (2.35:1) maskerer sidene når dere ser video i 16:9? I så fall må vel L/R høyttalerne være plassert enten på utsiden av lerretet eller tettere sammen innenfor det feltet som viser 16:9? Er vel ikke spesielt greit å la høyttalerne komme bak maskeringen.

Hvis dere ikke maskerer sidene: Oppleves det distraherende med hvite felt på hver side?

Er det noen som har tanker eller meninger rundt dette?
    Sist endret av MicroHT; 11-18-2014 kl 14:11

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Selv dropper jeg maskering i 16:9 på mitt 142" 2.35:1-lerret, men optimalt sett skulle en selvsagt hatt maskering på sidene... Skal du lage noe selv med lemmer eller tilsvarende bruker du bare sort høyttalerduk, for plassering av høyttalere såpass tett mot midten ville jeg personlig selv ikke foretatt meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg maskerer ikke på mitt 2.35:1 lerret når jeg kjører 16:9. Det er så sinnsykt mørkt inne ved thx baffle der allikevel, at jeg ikke ser noen grunn. Jeg måtte jo i tilfelle ha gått på kompromiss med L og R plassering, og det kan man jo ikke.
    Er så mye film nå som er scope allikevel, at det er ikke mye å bry seg med synes jeg.

Er det derimot litt dårlig lyskontroll i rommet og/eller rundt lerret, så kan det være nødvendig.

Pål

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker manuell maskering og mener dette er alfa og omega selv med dnp Supernova duk og Sony VW1100 som projektor og batcave med 100% lyskontroll, da dette gir mye bedre opplevd bildedynamikk når man ser 16x9 filmer. Jeg har ikke lydtransparent duk og har løst dette med plater trukket med fidelio velvet, hadde jeg hatt lydtransparent duk hadde leg laget rammer og trukket de med høyttalerstoff slik at jeg fortsatt kunne hatt frontene ut på siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lydtransparent sidemaskering på et 2.35:1 lerret. Enig med Andreas i at dette gir en gevinst for dynamikken i bildet. Høyttalerne er plassert bak lerretet, så langt ut mot sidene som mulig. Da går de klar av maskeringa ved 2.35:1, og helt bak maskeringa ved 16:9. Ved enkelte obskure filmformater vil nok forkanten på maskeringa komme foran diskanten på høyttalerne. Har ikke testet dette foreløpig.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med siste taler; maskeringen gjør mye for opplevd bildedynamikk. Selv har jeg motorisert maskering på mitt cinemascope-lerret, hvor maskene er laget av lydtransparent materiale. Det gjør det uproblematisk å ha høyttalerne bak lerretet, som jeg har.

Lignende tråder

1. Lydtransparent lerret
    By bobnes in forum Lerret
    Svar: 4
    Siste melding: 03-22-2014, 17:35
  2. Lydtransparent lerret
    By Tom Arne SH in forum Lerret
    Svar: 2
    Siste melding: 08-20-2013, 17:53
  3. Svar: 14
    Siste melding: 06-24-2013, 12:21
  4. Lydtransparent lerret og 3D ?