Hjelp til valg av lydtransparent rammelerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av lydtransparent rammelerret

Hei

Holder på å bygge, og sliter litt med å finne løsning på lerretet.

Planen er at jeg skal ha ca 130" 2:35:1 lerret, som jeg så skal maskere ned til 16:9. Maskeringsopplegget tenkte jeg å lage selv.

Jeg sliter med å skjønne hva jeg trenger å kjøpe. Tar utgangspunkt i avshop, men andre norske forhandlere er også interessante - men vet ikke om noen?
    Pris er en avgjørende faktor her - mer interessert i å få bildet enn det beste bildet for å si det slik

Hadde i utgangspunktet sett for meg å kjøpe en rett ramme.

F.eks denne duken:

DREAMSCREEN ACOUSTIC HD 2.35:1 300CM / 129" (KUN DUK) FOR V2 (735/ 835-5-129)
    http://www.avshop.no/Acoustic-HD-2e3...0502/p10507255

men her finner jeg ikke passende ramme.

De andre dukene som jeg finner ramme til, koster ei kvart månedslønn og ser ut til å følge med duker jeg ikke trenger alikevel.

Er det beste alternativet dette?
    DREAMSCREEN ULTRAHD DIY FESTESKINNE 10M (PASSER ULTRAHD V1, V2, V3 OG V4)

http://www.avshop.no/ultraHD-DIY-Festeskinne-10m-(passer-ultraHD-V1e-V2e-V3-og-V4)-DreamScreen/cat-p/c100502/p10514453

Lage en ramme av treverk, f.eks 2x2" feste festeskinnene på innsiden og kjøpe en DIY duk fra avshop?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Lage en ramme av treverk, f.eks 2x2" feste festeskinnene på innsiden og kjøpe en DIY duk fra avshop?
    Jeg lagde ramme av 24x48mm lekt og det fungerte fint hos meg, passe stivt. Opphenget går i hele bredden for at rammen ikke skal "sagge" med tiden. Opphenget består bare av samme lekt med skråkant, en montert på veggen og en i selve lerretsrammen
    (Bildet viser rammen når det hang for å tørke)

Kjøpte en 4x3m DIY-duk fra AVShop (Dreamscreen Acustic HD) - hele greia kom på under tusenlappen
    Lerretet er hos meg stiftet fast til rammen forøvrig.
    Nå kunne jeg fint brukt et tett lerret men i og med rommet mitt trengte demping er det 4 plater med 7cm Rockwool inne i rammen.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjelp til valg av lydtransparent rammelerret-lerretsramme-007-jpg  

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert! Takk for tips - dette virker som en grei løsning å få til uten å vrenge lommeboka

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super timing også, fikk mail fra avshop i dag at det var lagersalg på litt av hvert, bl.a lydtransparente lerretsduker.. Så jeg bestilte meg nettopp en 300cm 2,35:1 V2 duk som var satt ned fra 5499 til 299kr

Var masse forskjellig på tilbud der, så vil tipse deg om å kikke gjennom en gang til i dag. Akkurat det lerretet du linker til var ikke satt ned, men mange andre som var det.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekkes! Takker.

Ser ut som det er kurvede duker det går mest i nå - spiller det noe rolle om de er beregned for kurvede rammer når jeg har tenkt til å lage rett ramme selv - så lenge rammen er noe mindre enn duken?

Edit:

Tok sjansen på at det er OK med kurvet lerret i rett ramme.

Litt for stort, men det gjør vel ikke noe når jeg skal lage ramme selv.

DreamScreen Acoustic ultraHD 2.35:1 330cm / 142" (i 16:9 = 249cm bredde)(kun duk) FOR V4 KURVET (895-5-0-142) -B-VARE FØR 5499.-!- (945-0-142)
    Sist endret av sirant; 09-29-2014 kl 17:25

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Skal sjekkes! Takker.

Ser ut som det er kurvede duker det går mest i nå - spiller det noe rolle om de er beregned for kurvede rammer når jeg har tenkt til å lage rett ramme selv - så lenge rammen er noe mindre enn duken?
    Skal du ha transparent duk fra Dreamscreen er det kun V5 som gjelder! Og det har ingen betydning om du lager rett eller kurvet ramme.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv v2 og den er ikke god nok,mye skavanker i lyse scener.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - er vel antageligivis ikke den beste - men til den prisen er det greit. Første prioritet her er å få bilde & lyd, så oppgradere etterhvert. Går prosjektet i dass, har det ikke kostet så mye

Har kikket litt på disse falcon screens også så får se etterhvert.

Finner ingen lydtransparen duk på V5 bortsett fra en duk på 4x1,6M til 10995 - noe som er litt over budsjett.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme tenker jeg. Isolert sett (uten tanke på pris/kvalitet, men kun kvalitet) så er nok V5 overlegen. Men har man et totalbudsjett å forholde seg til, så kan de nesten 11k i forskjell utgjøre mye ellers. Det er f.eks forskjellen på en Sony HW40 og en BenQ W1300. Da blir heller spørsmålet hva som er best kombo, HW40/V2-V3 eller W1300/V5?

Begge oppsett havner rundt 20k.

Om man har 4k projektorer i prisklassen 80-150k så ser jeg helt klart den at det ikke er SÅ stor del av kaka som går til en høykvalitets lerret selv om det koster 10k. Og projektorene stiller nok et høyere krav for å yte det de er gode for.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da hadde jeg gått for W1300 og V5. Projektor bytter man jo rett som det er.
    Sist endret av Gorm; 10-01-2014 kl 07:08

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Gorm som allitds. Jeg kan sammenlignelerretet med en forsterker, og som en god forsterker får mer ut av en billig høyttaler gjør et godt lerret det samme med et projektor bilde.

Det er jo også veldig spennende om hva som skjer rundt led eller laser baserte projektorer neste årene, er jo litt lettere og forsvare innkjøp av projektor til 30k-40k om den har tilsvarende leve tid som en plasma tv, men disse vil også selvsagt trenge gode lerret.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler at når lerretet koster 199 er det ok å kaste etter en stund. 10 000 for lerrett er mye penger, og for meg som har en gammel projektor er det jo noen måneder med bilde for 199 til jeg kan kjøpe dyrt lerret.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for all del - jeg har null erfaring på området. Har sett to lydtransparente duker så langt i mitt liv.

Saken er mest at når rommet er ferdig bygget er lommeboka relativt slank - lydmessig blir det da ett lappeteppe av det jeg har liggende samt min gamle hc 3800 projektor. Alternativet da er kun musikk en god stund eller ett billig lerret

men er de virkelig så dårlige? Avshop skal jo i utgangspunktet ha 5000 for de - da må det jo være lureri?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som nevnt DS AcousticHD v1 duk - og opp lot en grå gipsplate var det ikke mye forskjell men gips er ikke AT
    Selv om jeg er noe kresen på bilde og ønsker enda bedre bilde etter hvert så kjenner jeg ikke mye misnøye når jeg ser film
    alt er relativt mao og et billig lerret er bedre enn ikke noe... Bruker Sony VPL50VW på 3,5m / 115" 16:9
    Sist endret av Halair; 10-01-2014 kl 19:43

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke begynne å krangle på noe jeg aldri har sett selv, men det er nesten snodig hvor mye disse blir "slaktet" nå i forhold til da de først kom ut for noen år siden. Er det SÅ rivende utvikling på lerretsfronten også altså?

Som denne uttalelsen fra 2009:
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Det er ikke noe problem med LCD på disse dukene, Eivind. Vi testet jo siste versjon av Acoustic HD på AVtreffet nå nylig, og resultatet var veldig bra på både LCD, DLP, SXRD og D-ILA!
    Langt fra "tilsvarende en grå gipsplate", regner med at gipsplater er mer eller mindre like nå som i 2009

Som sagt så vet jeg ikke selv, men bare lurer på hvor brått et lerret blir akterutseilt i forhold til en projektor for eksempel.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O Vis post
    Skal ikke begynne å krangle på noe jeg aldri har sett selv, men det er nesten snodig hvor mye disse blir "slaktet" nå i forhold til da de først kom ut for noen år siden. Er det SÅ rivende utvikling på lerretsfronten også altså?

Som denne uttalelsen fra 2009:

Langt fra "tilsvarende en grå gipsplate", regner med at gipsplater er mer eller mindre like nå som i 2009

Som sagt så vet jeg ikke selv, men bare lurer på hvor brått et lerret blir akterutseilt i forhold til en projektor for eksempel.
    Jeg kan ikke svare på alt når det gjelder Dreamscreen lydtransparente duker, men jeg vet at det brukt mye tid og penger på å utvikle disse dukene og med V5 har de endelig kommet i mål. Ikke at det ikke kan bli bedre, men denne duken er veldig bra på både lyd og bilde. De eldre dukene er en god del dårligere på lyd og bilde, V4 er ok, men kan ikke måle seg med V5 da de gjorde et stort steg med V5. V5 er den eneste av de jeg kunne brukt selv, selv om jeg aldri kommer til å bruke lydtransparent duk. Jeg har sett nøye på V4 og V5 og har faktisk en stor prøve av V5 her hjemme som jeg har testet en del, men da med tanke på bildekvalitet. Lydkvaliteten har jeg ikke testet, men dette er greit dokumentert av andre brukere her på forumet som BEF og Tralltrall.

At det er mye å spare på å kjøpe de eldre modellene er helt klart og har man begrenset budsjett er det ingen som vil hindre dere i å kjøpe.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe Formuleringen min må tas med en klype salt fordi eneste to lerretene jeg har erfaring med er et nedtrekkslerret (hvitt) og DS acousticHD v1. PJ jeg bruker hadde 1100t på lampen på dette tidspunktet samt jeg projiserer til et stort lerret , 115" (ifht lysstyrke på PJ). Tak hvitt, alle vegger grå.
    Alt dette påvirker.
    Når jeg hang opp en testflik at DS på ubehandlet gips ble jeg overrasket på hvor lite forskjell det ble ifht oppfattet lysstyrke på lyse bilder. DS hadde mer detaljer i bunn. Jeg hadde sikkert fått en aha-opplevelse hvis jeg hadde byttet pære
    Har brukt oppsettet as-is i to år og trives godt foran det så klager ikke, rimelig var det også da det kostet ca 800kr (4x3m) hvis jeg husker rett.
    V5 hadde sikkert vært et ytterligere kvantesprang som ny pære men jeg er ikke der enda

Lignende tråder

1. Svar: 14
    Siste melding: 06-24-2013, 12:21
  2. Svar: 0
    Siste melding: 02-04-2012, 19:09
  3. Valg av lydtransparent lerret
    By sorzy in forum Lerret
    Svar: 4
    Siste melding: 06-01-2011, 16:18
  4. Høyttaler-valg til lydtransparent lerret?
    By Symbiose in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 10-16-2009, 17:14
  5. Valg av rammelerret
    By Chasong in forum Lerret
    Svar: 1
    Siste melding: 01-22-2008, 23:06

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg