Må jeg ha tab tensioned for at lerretet skal bli jevnt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Må jeg ha tab tensioned for at lerretet skal bli jevnt?

Da fortsetter vi på serien "Mastiff forberede framtiden etter ungene". Jeg selger huset om halvannet år når den siste flytter ut, med hjemmekino, og da blir det å leie der vi har lyst. Men jeg har funnet ut at jeg må ha en ordentlig hjemmekino med lerret, så jeg skal sette opp det i stua på hytta. Lyden er allerede på plass (11.4, som forhåpentligvis skal bli til 11.4.4 når Atmos kommer i andre generasjon til Yamaha), og jeg vet hvordan jeg skal plassere både prosjektør og lerret, til vanlig skjult. Men så er det lerretstypen. Jeg har et Draper tab-tensioned lerret hjemme. Jeg hadde prøvd et par ulike vanlige lerreter først, et manuelt og så et elektrisk, begge med "fattigmanns" tab tension ved å trekke lerretstangen nedover mot fester i gulvet. Men jeg ble aldri fornøyd med det. Først da jeg fikk tab-tensioned ble jeg fornøyd. Det er ganske grusomt å se en panorering med bølger i lerretet!

Men nå er det jo noen år siden jeg kjøpte lerret sist, så nå lurer jeg på om dukene som brukes nå kanskje er blitt så gode at det ikke er nødvendig med tab tension? Saken er jo at det vil være noe temperaturvariasjoner der ute (godt og varmt på dagene på sommeren, og ned mellom 5 og 10 grader når vi ikke er der om vinteren. Og så kommer vi ut en tur om vinteren og skrur temperaturen rett opp til 20 grader igjen. Så jeg lurer på om temperaturforandringene kan ha noe så si for sånt. Og det at lerretet sikkert kan være snurret opp i et par måneder av gangen iblant, hvis vi er langt borte.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare verdt borti et meget billig nedtrekks lerret, og det ble så ille med v bølger at det ble et kompromiss og stille fokus..
    Vet ikke om de har fått det til noe bedre nå, men opprulling vil alltid skape spenninger og en ujevn strekning i duken så tror nok tab er veien og gå.

Opgraderte selv til dreamscreen tab v3, og dette er heller langt fra perfekt, men er bare noen små skrukker ute i kantene så hadde jeg ikke trengt tv'en til avlastning for projektoren hadde jeg gått for ramme lerret uten og nøle, tror nesten man må det for og få et helt flatt lerret.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrisk ville det vært uansett. Spørsmålet er bare tab eller ikke. Men greit, det lukter tab, da. Hos meg er det snakk om at det skal se ut som en noenlunde vanlig hytte når vi ikke ser film (om enn veldig velutstyrt med høyttalere). Må vel si at et rammelerret funker dårlig da.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over tid så er det kun tab-tensioned lerret som vil holde duken jevn og fin. Enkelt spørsmål og enkelt svar

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, enkelt svar, som egentlig var det jeg ventet. Takk! Så da blir det vel å jakte på noe pent og lite brukt Da-Lite, Stewart eller annet høykvalitetslerret. De har en tendens til å halvere prisen så snart de er tatt ut av butikken, akkurat som en del biler! Det Draper-lerretet jeg har nå, er helt greit. Men det er nok for mye gain til en digital prosjektør, det er beregnet på et CRT-monster.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et Kingpin tabtension 240 lerret selv, og er veldig fornøyd med dette. kan anbefales

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Det var jo direkte grisebillig! Hva slags prosjektør bruker du, og hvilken gain har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en optoma HD25, men en Optoma HD36 er på vei med posten Jobber som av-montør, og vi bruker kun kingpin sine grunnet høy kvalitet på duken og ekstra kraftig motor, som gjør levetiden lengre. har gain på 1.0.

Relèboksen som sitter på lerretet er også veldig go, da den har inngang for 12Vtrigger, NO/NC kontakter og IR inngang

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tydelig at de må ha forandret seg en del, da. Jeg søkte på dem og fant en del dritt om dem på forum rundt forbi. Men ingenting er jo bedre enn å spare litt penger og få mye for dem! Ser den Optomaen får god omtale, så lykke til! Jeg klarer ikke DLP av samme grunn som jeg ikke klarer aktiv 3D: Jeg er litt for følsom for flimring og kan få migrene av det.

Lignende tråder

1. Hvor høyt skal lerretet henge?
    By Espen84 in forum Lerret
    Svar: 17
    Siste melding: 02-18-2013, 17:21
  2. Svar: 0
    Siste melding: 10-11-2009, 13:23
  3. Svar: 2
    Siste melding: 11-03-2005, 12:15
  4. Hvilken side av lerretet skal brukes?
    By Tordenskjold in forum Lerret
    Svar: 7
    Siste melding: 09-14-2005, 12:57
  5. Hvordan skal lerretet henge?
    By oyvindherman in forum Lerret
    Svar: 5
    Siste melding: 04-10-2003, 23:35

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg