Størrelse på lerret - bygger helt nytt hus, med hjemmekino rom.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse på lerret - bygger helt nytt hus, med hjemmekino rom.

Heisann!

Helt rykende fersk bruker av dette forumet, og håper at noen her inne kan hjelpe meg litt..

Jeg er av den oppfatning, at mest mulig informasjon og forklaring, vil gjøre det lettere å få noen gode svar Så..

Bygger helt ny enebolig fra bunnen av, og gjør alt selv. Jeg kommer til å få 3 ledige soverom i underetasjen (skråtomt), og er rimelig interessert i
    film og underholdning. Ønsker da å benytte meg av det ene soverommet, og gjøre det om til hjemmekino.
    Hjemmekinorommet blir da mot bakre vegg, på ene hjørnet av huset. (nord/øst)

Størrelse på rom: Bredde = 320 cm (ferdig vegg)
    Lengde = 375 cm (ferdig vegg)
    Høyde = 239 cm (ferdig tak)

Legger ved en enkel skisse over hvordan jeg har planlagt rommet. Vegger og tak i gips, og har planer om å male med mørke farger.
    Det lille vinduet tar ikke inn så veldig mye lys, men skal også blendes helt igjen, så gå utifra at rommet blir helt bekmørkt.

Det jeg nå trenger hjelp til, er hovedsaklig størrelse på lerret, og ikke minst, hvilken type anbefaler dere.
    Prosjektor er ennå ikke kjøpt inn, så gjerne kom med tips til gode kombinasjoner av både lerret og prosjektor

Motorisert lerret er ikke et must, ønsker meg egentlig et rammelerret. Har også hørt at kvaliteten er større på rammelerret, siden duken kan være av mye høyere
    kvalitet siden den ikke skal måtte rulles sammen?
    Kan se for meg 120" lerret, men jeg må også kanskje sette av ca. 50 cm plass på hver side for høytalere, og da har jeg ca. 220 cm bredde å gå på.
    Så kanskje dette blir for stort??

Når det kommer til pris, så har jeg i grunn sett for meg omtrent 15-20 tusen totalt, for lerret og prosjektor.
    Hjemmekinoanlegg har jeg, 5.2 system, og er meget fornøyd med det enn så lenge

Håper dette er tilstrekkelig med info, og at det finnes noen kloke sjeler der ute som vil hjelpe til! Takk

Bertil
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -hjemmekino-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelse på lerret er vel litt smak & behag. Noen liker veldig stort andre litt mindre. Jeg sitter ca 2 meter fra mitt 84" lerret, men etter en stund kjente jeg at det kunne gjerne vært større...

Rammelerret er vel å foretrekke om man har mulighet til det.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til avforum :-)

Akkurat størrelse kommer også mye ann på selve projektoren du velger, og kaste lengde beregnes fra linsen så man må trekke fra lengden av projektoren (og eventuelt avstand den trenger til bakvegg) fra total lengden av rommet.

Sånn i grove trekk virker det for min del at med ca 3.3-3.5m kaste lengde skal man kunne satse på lerret (i 16:9 format) på ca 100"-106" for større bildet enn dette vil man fort måtte lete opp projektorer med litt spessiell optikk.

Jeg ville også anbefalt og ikke fokusert for mye på hva slags projektor eller lerret enda før rommet nærmer seg ferdig, utviklingen skjer fort i denne bransjen og det kan vel skje uforutsette ting under konstruksjon, vil jo bli meget surt og kjøpe projektor nå, finne ut at rommet kanskje blir 15cm kortere og må enten kjøpe mindre lerret eller ny projektor.

Som du også er inne på så er motoriserte lerret et kompromiss, rammelerret er og blir bedre, jeg har selv motorisert men det er fordi jeg også kun har mulighet og ha kinoen i stua og har tven på veggen så lerret kommer ned foran denne.

Angående faktiske modeller om du ønsker og google litt nå, for stort sett alle projektor produsenter lar deg laste ned manualer fra nettet eller man kan leke litt med diverse kastelengde kalkulatorer.

Du kan jo f.eks kikke på sortimentet hos avshop.no, men de aller billigste projektorene som f.eks optoma og benq sørges også av elkjøp eller komplett.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Velkommen til avforum :-)

Akkurat størrelse kommer også mye ann på selve projektoren du velger, og kaste lengde beregnes fra linsen så man må trekke fra lengden av projektoren (og eventuelt avstand den trenger til bakvegg) fra total lengden av rommet.

Sånn i grove trekk virker det for min del at med ca 3.3-3.5m kaste lengde skal man kunne satse på lerret (i 16:9 format) på ca 100"-106" for større bildet enn dette vil man fort måtte lete opp projektorer med litt spessiell optikk.

Jeg ville også anbefalt og ikke fokusert for mye på hva slags projektor eller lerret enda før rommet nærmer seg ferdig, utviklingen skjer fort i denne bransjen og det kan vel skje uforutsette ting under konstruksjon, vil jo bli meget surt og kjøpe projektor nå, finne ut at rommet kanskje blir 15cm kortere og må enten kjøpe mindre lerret eller ny projektor.

Som du også er inne på så er motoriserte lerret et kompromiss, rammelerret er og blir bedre, jeg har selv motorisert men det er fordi jeg også kun har mulighet og ha kinoen i stua og har tven på veggen så lerret kommer ned foran denne.

Angående faktiske modeller om du ønsker og google litt nå, for stort sett alle projektor produsenter lar deg laste ned manualer fra nettet eller man kan leke litt med diverse kastelengde kalkulatorer.

Du kan jo f.eks kikke på sortimentet hos avshop.no, men de aller billigste projektorene som f.eks optoma og benq sørges også av elkjøp eller komplett.

Tusen takk for fyldig svar, TorTorden! Har fått mange gode tips her nå, så gleder meg til å komme hjem fra jobbreise, å fortsette byggingen! Det blir nok postet noen bilder underveis når ting begynner å bli ferdig Men da under en annen post selvfølgelig.. Thanks!

Lignende tråder

1. TEK bygger nytt hus m/hjemmekino - trenger hjelp til blending av vindu
    By TEK in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 42
    Siste melding: 01-18-2015, 22:57
  2. Bygger hus - Hvor stor hjemmekino til 108 tommers lerret?
    By gunnberg in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 14
    Siste melding: 03-31-2013, 18:28
  3. Bygger nytt hus - Et smarthus
    By kvelland in forum AV-automatisering og distribusjon i hjemmet
    Svar: 37
    Siste melding: 03-01-2013, 00:15
  4. Bygger nytt - ønsker tips og råd til liten hjemmekino
    By htide in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 03-15-2011, 09:47
  5. Hvordan flytte IR sender hvis en bygger projektor helt inn ?
    By Quiksilver in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 02-29-2004, 10:38

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •