BenQ W1300 - Valg av lerret, lite rom og mye 4:3-film

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ W1300 - Valg av lerret, lite rom og mye 4:3-film

Hei. Sitter som kjent på et mindre rom i kjelleren hvor jeg har planer om å få inn en BenQ W1300. Rommet er kun 3,10 meter langt, og minus 45 cm på prosjektstørrelse (riktig), så står jeg igjen med 2,65 kastelengde. Ifølge (http://www.hjemmekino.no/Productinfo...benq-w1300-254) vil det si at jeg kan vente et 86" tommer bilde.

1. Da det ikke kommer lerret i den størrelsen, velger jeg da det nærmeste større eller mindre?

2. Har full lyskontroll, og mørke vegger, velger jeg da et grått lerret grunnet dårligere sortnivå på billigprojektoren? Hvilket lerret skal jeg velge? Jeg har aldri gjort dette før, og det er jo hundrevis å velge mellom. Jeg betaler ikke ekstra for noe elektrisk motor eller noe slikt, min kan henge permanent, så jeg vil gjerne at pengene ligger i selve lerretet. Hva er best for meg?

3. Ser veldig mye eldre film i 4:3. Velger jeg da et lerret som er 4:3 og ser 16:9 filmer på den, eller omvendt, 16:9-lerret og ser 4:3 da i mindre størrelse på lerretet?

4. Hva slags takfeste anbefaler dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Tromsø
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme pj og ville uten tvil gått for 16:9 lerret. Er mer irriterende med store sorte felter under bildet enn på siden når jeg ser film. Har du mørkt rom så er det jo greit å gå med et med riktig gain. Rammelerret av god kvalitet får du på blant annet avshop.
    Bilde: Benq w1300 + 108" motorisert lerret. Samsung 7705 63" 3d Plasma| LYD: Onkyo TX-NR3009B, Klipsch RF82 mk1 + Def. tech 2500 center, Sw: XTZ Cinema 3, SVS SB13 Ultra, Earthquake cl-8, 1x Tactile Transducer, Svs SSS-01 surround| Annet: Samsung 6900 bluray spiller.
    Anlegg på kontoret: Audio Pro Black Pearl + Def. Technology SC Reference, + Denon 1908.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnejo Vis post
    Har samme pj og ville uten tvil gått for 16:9 lerret. Er mer irriterende med store sorte felter under bildet enn på siden når jeg ser film. Har du mørkt rom så er det jo greit å gå med et med riktig gain. Rammelerret av god kvalitet får du på blant annet avshop.
    Takk for svar! Men hvordan velger jeg riktig gain? Kan du gi et konkret eksempel på et lerret?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som kan bidra med noe her?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sort ikke reflekterende stoff på vegger, gulv og tak eller er veggene malt mørke? Hvis veggene har mørk panel, er malt eller lignende vil de reflektere lys og jeg vil da anbefale grått lerret. Har du ingen refleksjoner kan hvitt lerret vurderes. Jeg tror de fleste grå lerret har en gain på rundt 0.8- 0.9

Adeo og Dreamscreen er vel helt ok lerret. f.eks: http://www.avshop.no/V4-xWideFrame-B...0557/p10514428

Jeg har dreamscreen ramme lerret og der fulgte det med både grå og hvit duk. Da kan man teste selv hva man liker best. Usikker på om det gjelder alle dreamscreen lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    Har du sort ikke reflekterende stoff på vegger, gulv og tak eller er veggene malt mørke? Hvis veggene har mørk panel, er malt eller lignende vil de reflektere lys og jeg vil da anbefale grått lerret. Har du ingen refleksjoner kan hvitt lerret vurderes. Jeg tror de fleste grå lerret har en gain på rundt 0.8- 0.9

Adeo og Dreamscreen er vel helt ok lerret. f.eks: http://www.avshop.no/V4-xWideFrame-B...0557/p10514428

Jeg har dreamscreen ramme lerret og der fulgte det med både grå og hvit duk. Da kan man teste selv hva man liker best. Usikker på om det gjelder alle dreamscreen lerret.
    Hei. Takk for svaret. En ting jeg lurer på er om det lønner seg å vente til jeg har fått satt opp projektoren så jeg ser nøyaktig hvor stort bildet får blitt, evnt hvilken størrelse som er best iht avstand etc, før jeg kjøper lerret?

Når det gjelder veggene stemmer det at det blir mørkt panel. Det er hvitt og umalte vegger der nå (lyst tre) som jeg kommer til å male mørke. Tenkte i utangspunktet å ha noen store akustikkplater på veggene, men du har kanskje et annet råd til hvordan jeg bør ha veggene i rommet? Setter stor pris på alle råd!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en projektorpakke fra avshop noe å satse på?

Ser på en BenQ W1300 sammen med DREAMSCREEN V2 DYNAGREY BLACK AUTOMANUAL 203CM/92". Ser at de også kalibrerer den for deg.. er dette noe noen har erfaringer med?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kalibrering er absolutt å anbefale ja. Da henter du det beste ut av projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    overhalla
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pass på at du velger matt maling

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    En kalibrering er absolutt å anbefale ja. Da henter du det beste ut av projektoren.
    Takk for det. Skal gjøre det. Tenkte mer på efaringer med avshop som nettbutikk. Ser de fikk en del pepper for noen år tilbake. Er det bra der nå?

Skal også male i veldig matt farge.

Lurer på en ting vedrørende feste til projektoren. Det er lavt under taket, rundt 2 meter. Er det å foretrekke med et feste som går ut av veggen slik at jeg får projektoren høyest mulig opp mot taket?

Newcomer Gigawattz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av retask Vis post
    Er en projektorpakke fra avshop noe å satse på?

Ser på en BenQ W1300 sammen med DREAMSCREEN V2 DYNAGREY BLACK AUTOMANUAL 203CM/92". Ser at de også kalibrerer den for deg.. er dette noe noen har erfaringer med?
    Nåja, er noen projektorer som er vanskeligere å kalibrere enn andre, kommer helt ann på hvilket merke, modell osv. Vet og har lest at BenQ W1300 er allerede bra innstilt fra fabrikk, så jeg har ikke tatt noe profesjonell kalibrering på min, men heller fulgt Lydogbilde sine anbefalinger, samt anbefalinger jeg har lest på nett, som er følgende:

BenQ W1300 Kalibrering
    Lysstyrke ned 2 knepp (-2)
    Kontrast opp 5 knepp (+5)
    Cinema modus + Økomodus
    Støyreduksjon steg 8 av 31 (+1)

Anbefaler også å sette opp Gamma fra 2.2 til 2.4 på W1300.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gigawattz Vis post
    Nåja, er noen projektorer som er vanskeligere å kalibrere enn andre, kommer helt ann på hvilket merke, modell osv. Vet og har lest at BenQ W1300 er allerede bra innstilt fra fabrikk, så jeg har ikke tatt noe profesjonell kalibrering på min, men heller fulgt Lydogbilde sine anbefalinger, samt anbefalinger jeg har lest på nett, som er følgende:

BenQ W1300 Kalibrering
    Cinema modus + Økomodus

Hei, og tusen takk for det. Du mener altså at det er overflødig å påkoste meg en kalibrering til flere tusen kroner når det gjelder denne projektoren?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gigawattz Vis post
    BenQ W1300 Kalibrering
    Cinema modus + Økomodus

Med lysstyrken 2 knepp ned, får du black crush, det vil si at du mangler de mørkeste skyggedetaljene
    Med kontrast 5 knepp opp, har du definitivt white crush, slik at høylys-detaljene brenner ut.
    Gamma på 2.4 fordrer også mørk-maskert rom, om du ikke ønsker at detaljene nær sort forsvinner.

Her er forøvrig gråskala fra en W1300 jeg kalibrerte i går, og det er liten tvil om at den har godt av gråskala kalibrering

BenQ W1300 - Valg av lerret, lite rom og mye 4:3-film-w1300-gr-skala-jpg

Forøvrig med kontrast på -1, og lysstyrke 0. Har til og med økt RGB offset for å hindre black-crush ved lysstyrke på 0. Gamma er også satt til 2.2, der W1300 faktisk måler rundt 2.3 rett ut av esken

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av terjeasgeirson Vis post
    pass på at du velger matt maling
    Jeg har brukt Jotun Pure i farge Storm i min kino og selv om denne er meget matt så reflekteres en del lys fremdeles. Men jeg har ikke hatt som mål å gjøre rommet dødt for lys heller Til sammenligning så vil nervøs fløyel i farge mørk blå / svart reflektere mindre lys enn de malte veggene - til tross for at de gir litt glans.

@retask - ifht lerretstørrelse så finner du den størrelsen som passer best ifht hva valgt projektor klarer fra mulig avstand. Det er enkelt å maskere ned (lage mørk kantramme) på en litt for stor duk enn motsatt

Lignende tråder

1. 3D problemer med BenQ w1300
    By Ra1zu in forum Generell video
    Svar: 6
    Siste melding: 07-25-2015, 23:06
  2. BenQ W1300 mot sin storebror BenQ W1500
    By DaButcher in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 11-28-2014, 10:27
  3. BenQ w1300 vs w7500
    By bassavhengig in forum Digitale projektorer
    Svar: 13