Størrelse på lerret, hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse på lerret, hjelp!

Bygger kinorom og er i ferd med å handle lerret. Noen parametere er fastsatt: Benq W1070, rombredde ca 4,5 m, lengde ca 7,0 m, takhøyde 2,4 m. Og det blir rammelerret. Lyset har jeg full kontroll på, svart tak, svart bakvegg og ingen vinduer, så det blir hvitt lerret i 16:9-format. Sitteavstand er ikke spikra, men jeg tenker i utgangspunktet ca 3,5 - 4 m.

Og jeg klarer ikke å bestemme meg for hvor stort lerret jeg vil ha!

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for 120" ettersom sitteavstanden er fleksibel, og det er det største det er plass til på veggen hvis jeg skal ha fronthøyttalere på sidene. Men: Fordi jeg må ha sub-en i front trenger jeg 60 cm klaring under lerretet. Da kommer et 120" ganske langt opp på veggen, blir vel igjen ca 20 cm til taket. Og jeg ser også at 120" kan bli ganske enormt hvis sitteavstanden blir 3,5 m.

Er ikke spesielt gira på å ha høyttalere, sub osv bak lerretet, det blir litt mer jobb enn jeg hadde tenkt meg.

Har også et 84" som jeg har prøvehengt opp for å sjekke litt, og det er i hvert fall alt for lite for meg. Så det hele koker vel ned til et sted mellom 100"-120".

Er fullt klar over at det er en del tråder om dette, og at det hele er ganske individuelt, hvor stort lerret man liker, sitteavstand osv, men jeg er helt i villrede her! Noen som har noen gode tanker og tips til hva jeg bør sjekke ut, måle opp, tenke over og vurdere for å klare å bestemme meg her?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn som jeg tenker på det så hadde jeg like godt gått for 120", og om nødvendig maskert vekk det du ikke får utnyttet med scenemolton eller sort filt, en slik maskerings løsning trenger ikke være permanent heller.

Ellers er jo ikke 100" skuffende heller, har 2.5m fra et 90" lerret selv og for enkelte blir dette noe nært, så om jeg hadde hatt bredden i rommet skulle gjerne hatt 100" og 3m sitte avstand.

Areals forskjellen mellom et 84" og 100" er praktiskt talt 42% kort sagt noe man legger godt merke til.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 120" med sitteavstand ca 3.2m. Hvis du liker å sitte langt fremme i kinosaler ala colloseum føles dette omtrent som det samme. Bare med bedre lyd! Du har 1 m lengre rom enn meg. Kunne du satt inn en baffelvegg og satt høytalerene bak den?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde det eneste fornuftige og satte opp projektor mot hvit vegg og merka av 100", 110" og 120" med elektrikerteip. Var mer enn god nok plass til 120", også med fronthøyttalere på sidene og sub under.

Da jeg først fyrte opp bildet på 100" tenkte jeg "neineinei, må ha mye større bilde enn det der!". Akkurat det samme som jeg tenkte da jeg målte opp på veggen. Og da jeg kjørte opp til 120" tenkte jeg "yes, der har vi det!".

Men da jeg begynte å se levende bilder ble det noe ganske annet!

Med 3,5 meter sitteavstand ble 120" altfor stort for øya mine, ble helt svimmel og klarte ikke å følge med på noenting. Liker å sitte type midt i eller 2/3 bak i salen på kino, så dette burde egentlig ikke være noen stor overraskelse. 110" fungerte greit på filmer i 2,35-letterbox, men i 16:9 ble det også litt for stort. Kanskje kunne 106" vært ok, men det blir flisespikkeri.

Så da blir det 100"! Så får jeg heller flytte sofaen litt nærmere hvis jeg føler meg gæern en gang i blant.

Veldig glad for at jeg gjorde det på denne måten, for nå vet jeg hva jeg får, og at jeg liker det. Hadde vært helt umulig å avgjøre dette uten å prøve meg fram med levende bilder i forskjellige størrelser.

Lignende tråder

1. Størrelse på lerret i cm?
    By garageman07 in forum Lerret
    Svar: 0
    Siste melding: 06-25-2012, 19:41
  2. Trenger hjelp, størrelse på lerret!
    By bendiksenm in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 08-12-2011, 09:42
  3. Ny dedikert kino – Trenger hjelp type/størrelse lerret - BILDER
    By FaceOff in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 12