Screen Excellence 4K settes opp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Screen Excellence 4K settes opp

Endelig er lerretet mitt på vei opp. Mitt første lerret og min første projektor. Dette blir nok andre boller enn en 50" plasma og se film på.
    Valgte et 98" Screen Excellence 4K rammelerret i 2.40:1 format som skal festes i et skråtak.

Foreløpig ser det slik ut, men her kommer det endringer også på festeordningen. Håper og finne en løsning hvor jeg unngår og sette opp bord og samtidig at lerretet/rammen holder seg uforandret over tid. Det er jo viktig. Tar imot tips og tanker. Planen er i alle å bruke kjetting festet oppe og nede og ha noe som holder nedre del ut og i vater. Krakken under senteren er muligens tilstrekkelig til sistnevnte.
    Screen Excellence 4K settes opp-frame-001-jpg

Kommer tilbake med mer og vil selvsagt måle senteren før og etter for å se forskjell. Ingenting er 100% lydtransparent. Regner med jeg må løfte diskanten litt. Eventuelle refleksjoner får jeg leve med.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lerretet ble monter før helgen. Så nå gjenstår finplassering av frontene, justeringer og fjerning av håndklær.....
    Screen Excellence 4K settes opp-mounted-001-jpg

Screen Excellence 4K settes opp-mounted-002-jpg

Men la oss se på måinger før og etter. Frontene har jeg ikke målt siden de står foran. Kun senter som er interessant. Plasseringen av senteren var tydeligvis ikke spesielt heldig da målingene var veldig ujevne. Men det får jeg leve med. Avstanden fra høyttaler elementer til lerret duk er ca. 12 cm.

Slik var frekvensresponsen før. Dette er med 1/48 glatting.
    Screen Excellence 4K settes opp-frequency-response-48-smoothing-jpg
    Og slik ser frekvensresponsen av senter etter montering av lerret:
    Screen Excellence 4K settes opp-frequency-response-48-smoothing-jpg

Som man ser er responsen fra ca. 500 Hz og utover redusert. Den reduseres jevnt, men over 7-8KHz ser vi en økning av kamfilter effekt. Det er nok trolig umulig å unngå da disse høye frekvensene lar seg påvirke av svært lite motstand.

Her er overlay med både 1/48 glatting og 1/12 glatting. Siste graf viser to målinger av hver. Jeg målte to ganger siden man av og til får litt avvik.
    Screen Excellence 4K settes opp-overlay-48-smoothing-jpg
    Screen Excellence 4K settes opp-overlay-12-smoothing-jpg
    Screen Excellence 4K settes opp-overlay-12-smoothing-jpg

Noe som også er viktig å se på er refleksjonene i tidsdomenet. Dette er målinger som jeg aldri sett noen publisere av sine lerreter og det er svakt. Vi har sett at kamfilter effekten økte over 7-8KHz og da vil også vi se en økning i utstikkende refleksjoner.
    Så en ETC måling før og etter:
    Screen Excellence 4K settes opp-etc-jpg
    Screen Excellence 4K settes opp-etc-jpg

Ser man nøye etter er det en liten heving helt i starten og utover, men det er relativt ubetydelig. Derimot er refleksjoner med høyere nivå ved ca. 0,6 og 0,8 ms som ligger nå ved -20 dB eller høyere og har steget en del. Og så ser vi en tydelig refleksjon med mye høyere nivå ved ca. 1.5 ms. Den har steget fra -30 dB til ca. -8 dB og vil være tydelig hørbar. Jeg vil tippe at det er rammen som skaper denne refleksjonen og det er mulig å bli kvitt den dersom høyttaleren plasseres nærmere og/eller annen vertikal posisjon. Det kommer jeg til å eksperimentere med siden denne refleksjonen ligger veldig høyt.

Uansett virker dette veldig godkjent ser vi vekk ifra refleksjonen ved 1.5 ms. Responsen fra 500 Hz og oppover kan høynes med EQ ved behov enkelt. Ingenting er 100% lydtransparent og noe tap må man leve med. Mulig jeg kan fjerne den svarte duken bak dersom jeg dekker rommet mer med svart. Den svarte "backing" duken bidrar nok en del og en fjerning av den vil gjøre det enda mer lydtransparent.

Lignende tråder

1. Kan Epson TW3000 settes på en hylle nær taket?
    By Haymaker in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 08-12-2009, 18:33
  2. Svar: 3
    Siste melding: 02-28-2009, 14:35
  3. Conax Kort...Hvilken vei skal den settes inn i tv'en ?
    By bpinnsvin in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 02-06-2009, 17:28
  4. Svar: 5
    Siste melding: 04-16-2007, 22:20
  5. Hvilken (Ohm) motstand skal min Yamaha 650 Reciever settes?
    By FallenA in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 01-28-2005, 15:25

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •