Vurderer nytt DIY lerret (vegg til vegg) - trenger tips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer nytt DIY lerret (vegg til vegg) - trenger tips

Jeg vurderer å bygge et nytt DIY lerret, men trenger noen innspill. Jeg ønsker å benytte hele rommets bredde for å få størst mulig bilde i rommet. Akustisk transparent duk er derfor nødvendig. For å få til dette tenker jeg å lage en enkel ramme i tre, trekke lerret rundt rammen og montere dette fast på baksiden. I utgangspunktet ikke noe komplisert. Rammen må sannsynligvis males med mørk matt maling.

Det som bekymrer meg er hvorvidt omrisset/avtrykket/konturen av rammen likevel vil være synlig når man får kastet lyset fra projektoren på lerret. Mitt spørsmål blir da om dere tror dette kan bli et problem? Kan man eventuelt unngå dette med et bedre design? Jeg ser at de fleste av dere som har laget lerret lager ramme som nevnt over, men så benytter en ekstra rammen utenpå som er maskert sort. Dette kan jeg også gjøre, men da har jeg ikke lenger utnyttet hele rommets bredde.

Noen som har erfaringer å dele rundt dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Howdy, sent svar, men :-)
    Det er jo noen DIY som er "zero edge", så jeg ser ikke hvorfor du ikke skal kunne gjøre det selv.

Les feks http://www.avsforum.com/forum/110-di...ire-3-0-a.html
    Der bruker de plater (tynne 5mm plater) og lakkerer de. Men du kan selvsagt male din egen vegg eller lime en "DIY D65" lerretsduk på noen plater, som du fester på veggen.
    Å kjøre dette vegg-vegg skal være mulig. Da ville jeg maskert i bunn og topp, samt jeg ville maskert eller malt sideveggene.

Hvis du ikke maskerer eller maler sideveggene og kjører vegg-vegg, vil du få veldig mye lys som spres rundt og derfor vil havne tilbake på prosjekteringsflaten din.
    Du trenger vel ikke å male 100% matt sort, men det fungerer jo bedre enn grå.. Men alt er vel bedre enn hvit med glans :-P

Hvis du feks skal ha rommet til mer enn projektor, kan jo et alternativ være å lage et lerret som er full bredde. Du kan strekke duken i full bredde.. Lime den fast på en plate eller noe.
    Alternativt male plater.. I så fall bør du finne noen plater som krever minimalt med finish-jobb.. Samt du bør ha dreisen på å spraye platene.

Deretter kan du jo male veggen (frontveggen, ekskludert prosjekteringflaten) i en mørkere og matt farge. Sideveggene bør også være mørkere og mattere.
    Hvis du vil "grovteste" det, kan du alltids prøve å male på veggen først. Feks morgendis lady som prosjekteringsflate og noe mørkere på resten :P
    Det blir jo langt unna et referanselerret, men du vil få litt feelingen av hvordan det blir, uten at du går mer drastisk til verks.. Hvis du da liker løsningen, men vil ha bedre kvalitet, kan du investere tid og penger. Hvis du angrer, maler du bare over.

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 05-14-2009, 02:05
  2. Svar: 4
    Siste melding: 08-21-2007, 23:49
  3. HJELP: 52" LCD på vegg, trenger tips
    By PushPull in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 01-31-2007, 11:54
  4. Svar: 4
    Siste melding: 11-22-2006, 17:48
  5. Trenger jeg virkelig lerret når jeg kan vise på hvit vegg ?
    By Quiksilver in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 3
    Siste melding: 02-28-2004, 17:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •