Lerret til 4K

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34

Tråd: Lerret til 4K

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret til 4K

Hei,

Skal snart flytte og da får jeg endelig anledning til å lage et dedikert hjemmekinorom fra bunn av. Regner med at rommet er ca. 30 m^2. Er på jakt etter et noe større lerret enn det jeg har i dag og lurer i den forbindelse på om jeg må se etter noe spesielt dersom lerretet skal være "4K ready". I dag har jeg et DreamScreen dynagrey (tror jeg det heter) lerret som er maskert i 2.35:1 med bredde på 2 meter. Jeg ønsker nå et lerret på rundt 2,4 - 3 meter i bredden (2.35:1), og da er jeg spesielt på jakt etter en duk som ikke har synlige teksturer og ikke ødelegger bildet ved en oppgradering til 4K projektor om et par år. Mitt nåværende lerret har i veldig lyse partier av bildet en tendens til å gi synlig tekstur eller "flekker" fra bestemte vinkler. Jeg ønsker å unngå dette.

Jeg kan i tillegg opplyse om at rommet skal være fullstendig lyskontrollert og ha mørke / sorte flater hele veien. Lydtransparent lerret er heller ikke nødvendig da jeg planlegger å ha utstyret stående fremme. I tillegg er jeg også åpen for å bare handle duken og trekke denne rundt en ramme dersom et slikt alternativ vil fungere.

Hva vil ekspertene her anbefale? Jeg har jo heller ikke et ubegrenset budsjett, men tenkte at jeg kunne avse inntil 15 000 eller deromkring.

På forhånd takk,

Mvh,
    Per

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg litt på denne, har samme type lerret og 4k prosjektor og tenker å oppgradere en gang i fremtiden til et bedre lerret.
    merker også dette med lyse scener.
    Så tenker nok at det er litt å gå på bildemessig med et bedre lerret,.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke struktur som først og fremt lager disse problemene for dere, men en dårlig løsning for å oppnå høy gain. Den rammespente V2 duken dere har, er rett og slett plaget med sparckle. Nyere versjoner har både glattere overflate, og null sparcle (og selvsagt litt lavere gain). Disse kan benyttes med 4K uten problemer. Har sett 4K på Adeo (både hvit og grå duk), samt alle D65 dukene til DreamScreen, og ingen av disse har noe problem med 4K

Det å bli kvitt sparcle er absolutt et stort bildemessig løft.

PS: man ser jo til og med sparcle i duken på bildene du har lagt ut av kinoen din saar. Forøvrig en flott hjemmekino!
    Sist endret av Gorm; 04-16-2014 kl 09:25

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Så vil f.eks. dette lerretet fungere tror du? http://www.avshop.no/Greyvision-Plan...0553/p10502882

Hva er det man får ved å investere i et dyrere lerret som f.eks. "Screen Excellence Reference 4K" som også selges samme sted. Dersom man ikke har behov for lydtransparent lerret er det da noe å hente på å kjøpe dyrere?

mvh
    Per
    Sist endret av HAL9000; 04-16-2014 kl 11:31

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det er ikke struktur som først og fremt lager disse problemene for dere, men en dårlig løsning for å oppnå høy gain. Den rammespente V2 duken dere har, er rett og slett plaget med sparckle. Nyere versjoner har både glattere overflate, og null sparcle (og selvsagt litt lavere gain). Disse kan benyttes med 4K uten problemer. Har sett 4K på Adeo (både hvit og grå duk), samt alle D65 dukene til DreamScreen, og ingen av disse har noe problem med 4K

Det å bli kvitt sparcle er absolutt et stort bildemessig løft.

PS: man ser jo til og med sparcle i duken på bildene du har lagt ut av kinoen din saar. Forøvrig en flott hjemmekino!
    takk for det Gorm.
    Ja jeg har innsett at neste oppgradering må bli et bedre lerret, merker det bra på filmer som eks.oblivion at det er en del forbedring bildemessig på bytte.
    Mener å ha lest at Andreas21 har en klar formening om at lerret som ikke er lydtransparent er best, men da sliter jeg litt med å finne noen som har samme størrelse som v2. Har ikke lyst på noe mindre, er bare så bra med stort lerret i 2.35 format til film.
    Må uansett drøye det litt så ikke kjerringe begynne å lure på om jeg har gått fra vettet hvis jeg bytter det nå.(til høsten kanskje)
    og så det store spørsmålet, byttes det lerret så bør vell kanskje prosjektoren kalibreres på nytt slik at den er tilpasset det nye?
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Hal9000
    Adeo lerretet vil fungere fint, men vær klar over at det er ca 20% "mørkere" enn f.eks DreamScreen. Når jeg målte gain på lerretene, med Stewart Studiotek 100 som referanse, hadde Adeo Greyvision ca 40% lavere gain. Altså en gain på ca 0,6.

@saar
    Det er riktig at akustisk transparent duk blir et kompromiss på bildesiden, men ofte oppleves det likevel som en kraftig forbedring å bli kvitt alle forstyrrende elementer foran i hjemmekinoen. Det finnes også duker som er mindre kompromiss enn andre, men "side-by-side" vil man oppleve et lite tap i lysstyrke og bildeskarphet. Dog er det et kompromiss jeg ville vært fortrolig med, for å oppnå et helt clean front i hjemmekinoen.
    Ser at det er vanskelig å finne store nok lerret ja. Men det må da være mulig å få bestilt i ønsket størrelse om man er villig til å vente på leveranse? Jeg ville tatt kontakt med de forskjellige produsentene og spurt.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at dreamscreen v5 som har D65 duk har den bredden jeg ønsker og i grå, men foreløpig er det bare i 16:9 format. Får maile litt rundt om det er mulig å få dette i bred format. Ikke så aller verst priset heller.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den duken har tilnærmet null struktur og sparkle, og bør således fungere fint til 4K-projektoren din

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    @Hal9000
    Adeo lerretet vil fungere fint, men vær klar over at det er ca 20% "mørkere" enn f.eks DreamScreen. Når jeg målte gain på lerretene, med Stewart Studiotek 100 som referanse, hadde Adeo Greyvision ca 40% lavere gain. Altså en gain på ca 0,6.
    Takk for svar. Jeg får se når jeg nærmer meg prosjektoppstart :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Ser at dreamscreen v5 som har D65 duk har den bredden jeg ønsker og i grå, men foreløpig er det bare i 16:9 format. Får maile litt rundt om det er mulig å få dette i bred format. Ikke så aller verst priset heller.
    Kan du ikke bare kjøpe disse? http://www.dreamscreen.no/products-detail.php?prod=122

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HAL9000 Vis post
    Nope, lerret og rammen må være i bredformat p.g.a skråtak, hadde jeg hatt ordinært tak så hadde det vært en mulighet.
    jeg firer ikke på bredden
    Har sendt mail så får en se hva de svarer etter påske, alternativt så har screen excellence lerret i rett size, men en hel del dyrere da de er lydtransparente.
    Blir nok ikke før etter sommeren så har ikke bråhast, i tillegg så bør vell prosjektoren en tur innom i "gamma verden" når lerret byttes og da dukker posten problematikken opp!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har lyst, kan du stikke innom en tur for å se på de forskjellige dukene som er nevnt her. Jeg bruker selv en Clearpix 4K, men har store samples av Dreamscreen V5 og SE Enlightor 4K.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det har jeg lyst til. Har innsett at det må til en oppgradering her, må bare drøye litt før jeg foretar den så det ikke blir bråk i heimen!kjerringe bryr seg ikke nevneverdig om problemer med sparckles!
    Sender du en pm om info om hvor,hvem osv... Så hadde det vært kjempebra.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det er greit at jeg hiver på et spørsmål her da jeg er i ferd med å kjøpe et lydtransparent 2.40 Screen Excellence 4K lerret.

Er det slik at man tolerer en god en del større lerret med 2.35/2.40 format? Jeg har en øyeavstand på ca. 2,8 m. Hva vil anbefalt lerret størrelse være her med 2.40?

Eneste referansen jeg har her er 16:9 lerret i 92" hos en kamerat. Han har en øyeavstand på 2,5 m og det er litt for kort for meg. Det skal sies at det henger litt høyt. Men hadde jeg kjøpt 16:9 lerret, så ville jeg ikke kjøpt større enn maks 92". I bredt format tilsvarer det 87", men virker som mange mener man fint kan ha en god del større med 2.35. Stemmer det?

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Håper det er greit at jeg hiver på et spørsmål her da jeg er i ferd med å kjøpe et lydtransparent 2.40 Screen Excellence 4K lerret.

Er det slik at man tolerer en god en del større lerret med 2.35/2.40 format? Jeg har en øyeavstand på ca. 2,8 m. Hva vil anbefalt lerret størrelse være her med 2.40?

Eneste referansen jeg har her er 16:9 lerret i 92" hos en kamerat. Han har en øyeavstand på 2,5 m og det er litt for kort for meg. Det skal sies at det henger litt høyt. Men hadde jeg kjøpt 16:9 lerret, så ville jeg ikke kjøpt større enn maks 92". I bredt format tilsvarer det 87", men virker som mange mener man fint kan ha en god del større med 2.35. Stemmer det?
    Det med lerretstørrelse er nok veldig individuelt hva en liker, klart en bør ha noe større vis en velger 2.35 lerret med tanke på 16:9 materiell hvor en da får striper på siden. Mitt henger ikke høyt på veggen. 2.35 lerret i bredde på 250 cm hadde jeg gått for på den avstanden du har

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte ikke på 16:9 materiale vist på et 2.35 lerret, men mer om man tolerer større lerret med bredt format vs 16:9 lerret. 16:9 lerret er større vertikalt og sånt sett trolig mer unaturlig for øynene. Av erfaring vet jeg at med 16:9 lerret er 92" maks hva jeg finner komfortabelt til seeravstand på 2,8 m. Det er ikke større enn 87" i 2.35. Men har ingen erfaring med 2.35 lerret og vet ikke hva jeg vil foretrekke der.
    Vurderer et 98" lerret (diagonalt) og det er ca. 2,28 m bredt. Det er nok det største jeg tar sjansen på. Har absolutt ikke lyst til å gå i fellen og kjøpe for stort.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok forstår, er usikker på hva som er rett så da kan kanskje noen andre hjelpe til

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man dedikert kino, så er det ikke noe som heter "for stort" lerret? , men det er klart at om det blir så stort at du må snu deg for å se fra den ene til andre enden i forhold til sitteavstand så blir det vel for stort ja. Jeg fikk spesiallaget et lerret til min egen kino og gikk fra 295cm bredt 2.35:1 lerret til et custom lerret som er 315 bredt og det ga et stort løft i forhold til "kinofølelse" å få et lerret som var litt større. Det positive med det er at 16/9 materiale ikke blir så lite lenger som det gjorde før. I tillegg blir det veldig tøft med 4k bilde på et så bredt 2.35:1 lerret.
    Jeg sitter ca 4meter fra bildet og har ingen problemer med at jeg må snu meg.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor Vis post
    Har man dedikert kino, så er det ikke noe som heter "for stort" lerret? , men det er klart at om det blir så stort at du må snu deg for å se fra den ene til andre enden i forhold til sitteavstand så blir det vel for stort ja. Jeg fikk spesiallaget et lerret til min egen kino og gikk fra 295cm bredt 2.35:1 lerret til et custom lerret som er 315 bredt og det ga et stort løft i forhold til "kinofølelse" å få et lerret som var litt større. Det positive med det er at 16/9 materiale ikke blir så lite lenger som det gjorde før. I tillegg blir det veldig tøft med 4k bilde på et så bredt 2.35:1 lerret.
    E så enig

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor Vis post
    Helt enig! Jeg har 3m bredt og sitter ca 3.7m fra og kunne godt hatt litt større, men rommet tillater det ikke...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 03-07-2012, 11:13
  2. Ramme lerret av nedtrekks lerret
    By ZamZ in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 12
    Siste melding: 07-27-2008, 21:56
  3. Trenger lerret: Portabelt lerret, bakbelyst
    By perandre in forum Lerret
    Svar: 0
    Siste melding: 06-20-2005, 13:04