BenQ W1300 - Tips til lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ W1300 - Tips til lerret?

Hei

Har gått til anskaffelse av en BenQ W1300. Fra før har jeg et hvitt nedtrekkslerret av ukjent merke som er 205 cm bredt. (ca 92"). Tanken er å investere i et nytt rammelerret. Har målt meg frem til at et 100" (220cm bredde) passer fint inn i rommet. Rommet i seg selv har mørke (men ikke sorte) vegger, og foreløpig hvitt tak. Taket er det planlagt å gjøre noe med, mens veggene blir som de er.

Har funnet frem til et lerret på avshop, som virker å passe mine behov: Dreamscreen V5 Basic Dynagrey 16:9 221cm/100"
    Muligheten for en eventuell anskaffelse av masking bars virker også spennende, men ikke avgjørende.

Er det noen som har erfaring med dette lerretet? Eller er det andre lerret i denne prisklassen som vil passe for meg? Og i hvilken grad vil valg av lerret påvirke opplevelsen av film i 3D kontra 2D ?
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaring med dette lerretet men har erfaring med grått lerret i samme størrelsesorden. Med 2000 ANSI lumens tror jeg du er trygg i 3D selv om grå lerret typisk har gain på rundt 0.8. Når det er sagt så nevner du tiltak for å redusere refleksjoner i rommet. Med er helt mørkt rom med mørke farger er ikke et grått lerret noen hensikt. Et hvitt lerret gir deg bedre lysutbytte som er en fordel for 3D men som sagt så har denne projektoren nok lysstyrke etter min mening til å klare jobben på nevnte lerret. Lykke til og god helg og ikke minst gratulerer med overstått.
    Sist endret av regnep; 04-04-2014 kl 07:22

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Er usikker på hvor raskt jeg kan få gjort noe med taket, og det er fremdeles noe lyslekkasje fra vinduene. Ser stort sett film sent på kvelden, men det kan fort blir et problem i tiden som kommer med lyse kvelder.
    Løsningen er kanskje å gå for Dreamscreen V4 Ultraframe i stedet? Det inneholder både DynaGrey og BrightWhite duk til samme prisen. Prisen man betaler er da V4 i stedet for V5, men forskjellen er kanskje ikke så stor?

Noen som har erfaring fra montering og bytte av duk på disse rammelerretene? Er jobben for stor for meg, så blir det vel ikke til at jeg prøver de forskjellige dukene for å finne ut hva som er optimalt.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har også noe spørsmål vedrørende denne projektoren. Skal gå til innkjøp av den, og skal ha den i kjelleren. Har ganske god lyskontroll der, kan stenge ut alt lys. Veggene er hvite foreløpig, men kan male dem mørkere.

Problemet er at rommet er ikke noe spesielt stort. Ca, 3,5 meter i lengden. Har regnet ut fra denne siden (http://www.hjemmekino.no/Productinfo/CalculateProjector/benq-w1300-254) at jeg kan få opptil 212 x 121 cm.

Spørsmålene er som følger:

1. Mtp på full lyskontroll er det rimelig å anta at jeg kan gå for et hvitt lerret?

2. Det finnes HAUGEVIS av forskjellige lerret. Hvilket merke skal jeg gå for? Hva er det jeg ser etter?

3. Hva er "optimal" sitteavstand iht de oppgitte målene?

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W1300 har OK sortnivå i sin prisklasse, men det betyr ikke at sortnivået er spesielt bra. Jeg valgte nettopp av den grunn å gå for et grått lerret, selv om jeg har god lyskontroll på rommet. Er stort sett fornøyd med det, men bildet kan bli noe mørkt i 3D. Vanligvis ikke noe problem, men i 3D-filmer med mye mørke scener (f.eks Immortals), så er det til tider plagsomt. I hvilken grad et hvitt lerret hadde gjort ting bedre kan jeg ikke uttale meg om.

Når det gjelder hvilket lerret du skal gå for, så må du si litt om budsjettet ditt. Med en projektor til under 8000 kroner, så tipper jeg at du ikke har planer om å bruke mye mer enn det på lerretet. Du må også avgjøre om du vil ha rammelerret eller nedtrekkslerret. Avshop har en del å velge i mellom.

Optimal sitteavstand er en personlig preferanse. Har selv hodet ca 3,20 fra et 100" (2,54) lerret. Dette gir et forhold på ca 1,26. Hører mange sier at et forhold på 1.15 er bra. Kunne gjerne sittet litt nærmere selv, så det kan virke som er ok avstand. Med en beregnet avstand på 212 cm bredde, så ender du for opp på et 92" lerret om du vil har maks størrelse. Med et 1.15 forhold, så ender du da ca 270 cm avstand. Dette er dog ikke en fasit. Du bør også ta hensyn til lyden før du bestemmer deg hvor du skal sitte.
    Min byggetråd

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willms Vis post
    W1300 har OK sortnivå i sin prisklasse, men det betyr ikke at sortnivået er spesielt bra. Jeg valgte nettopp av den grunn å gå for et grått lerret, selv om jeg har god lyskontroll på rommet. Er stort sett fornøyd med det, men bildet kan bli noe mørkt i 3D. Vanligvis ikke noe problem, men i 3D-filmer med mye mørke scener (f.eks Immortals), så er det til tider plagsomt. I hvilken grad et hvitt lerret hadde gjort ting bedre kan jeg ikke uttale meg om.

Når det gjelder hvilket lerret du skal gå for, så må du si litt om budsjettet ditt. Med en projektor til under 8000 kroner, så tipper jeg at du ikke har planer om å bruke mye mer enn det på lerretet. Du må også avgjøre om du vil ha rammelerret eller nedtrekkslerret. Avshop har en del å velge i mellom.

Optimal sitteavstand er en personlig preferanse. Har selv hodet ca 3,20 fra et 100" (2,54) lerret. Dette gir et forhold på ca 1,26. Hører mange sier at et forhold på 1.15 er bra. Kunne gjerne sittet litt nærmere selv, så det kan virke som er ok avstand. Med en beregnet avstand på 212 cm bredde, så ender du for opp på et 92" lerret om du vil har maks størrelse. Med et 1.15 forhold, så ender du da ca 270 cm avstand. Dette er dog ikke en fasit. Du bør også ta hensyn til lyden før du bestemmer deg hvor du skal sitte.
    Hei Willms, og takk for svar.

Ok, så da er grå fargen å gå for. Rammelerret er vel et permanent lerret, og nedtrekk er et som rulles opp? Jeg kan ha mitt stående permanent, så hvis det ikke er annet som skiller de to lerretene så blir det ramme. Men dette med gain, hvor mye bør jeg beregne? Hvilket lerret kjøpte du sammen med din W1300 feks?

Har målt rommet på nytt, og det viser seg at det ikke er lenger enn 3,10. Leste et sted at jeg må beregne 45cm på avstand fra vegg til prosjektorlinsa med HDMI-kabel bak. Da er vi nede på 265 cm kasteavstand (er det det det heter?). Ifølge utregneren vil jeg få et bilde på 86". Hvor stort lerret må jeg gå for da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er at jeg ser minst like mye film i 4:3 som jeg gjør widescreen-film. Er dette noe jeg bør tenke på?

Lignende tråder

1. BenQ w1300 vs w7500
    By bassavhengig in forum Digitale projektorer
    Svar: 13
    Siste melding: 11-09-2014, 12:51
  2. Svar: 21
    Siste melding: 07-08-2014, 09:22
  3. BenQ W1300 eller TW Epson 5200?!
    By Vebben in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 04-13-2014, 23:45
  4. Tips ved kjøp av benq w1070 og lerret