Supert enkelt hvitt folie "lerret"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Supert enkelt hvitt folie "lerret"

I utgangspunktet ikke et lerret men måtte prøves ettersom der var et stort potensiale for at folien kunne brukes som lerret. Hos forhandler er bredden på metervare 153 cm så jeg ba om et nøyaktig kutt på 272 cm lengde som ga et lerret på 123". Dette er folie tilegnet reklame på biler som tilsier meget god kvalitet. Folien er matt hvit og kommer på rull. For montering satt jeg opp laser vater som guide i toppen. Deretter tapet jeg folien opp med små biter maskeringstape slik at den ble rett i forhold til laseren. På baksiden av folien er det lim med avtagbart papir.

Så begynte selve festingen av folien til veggen hvor jeg løsnet folien på ene siden fra papiret og vrengte forlien tilbake ca 15 cm over seg selv med limsiden ut. Så brettet jeg papiret tilbake under folien mot veggen slik at denne kunne gripes når første del av folien ble limt til veggen. Videre ble de første 15 cm bøyd tilbake og limt omhyggelig med tilhørende folie sparkel slik at alle bobler ble tvunget ut.

Neste steg var å løsne resten av lerretet på motsatt side av hvor folien var blitt limt og rulle dette sammen mot limt kant. Det viste seg at å være to personer under hele prosessen var meget viktig. Etter sammenrullingen fant jeg det brettede papiret inn mot veggen og begynte å trekke dette av samtidig som folien ble presset på med sparkelen tre til fem cm om gangen i vertikal retning. Det ble mye overflødig papir etterhver som jeg klippet bort for enklere håndtering.

Resultatet ser dere her og jeg ble meget fornøyd med bildekvaliteten på tross av lyse vegger og tak i forkant. Bildet er tatt med iphone og projektor er epson eh-tw3600 i laveste mode.

Supert enkelt hvitt folie "lerret"-photo-31-03-14-17-31-24-jpg

Hensikten her var at folien i ettertid kan taes ned om ønskelig uten å skade veggen. For ytterligere å forbedre bildet så blir vegger og tak trukket i provisorisk mørt stoff da rommet senere skal få ny himling. Blir litt for mye strølys etter min smak. Meget billig,raskt og stort lerret som selvfølgelig fordrer noen lunde rett og glatt vegg. Tid: 1-2 timer for to personer. Beklager at jeg ikke har bilder fra selve prosessen men vi var begge for opptatt med monteringen.

Anbefales på det varmeste

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her et bilde med lys på:

Supert enkelt hvitt folie "lerret"-photo-01-04-14-15-30-38-jpg

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å vurdere kvalitet på bildet utfra bilder på nett, men ideen er artig og det ser jo faktisk bra ut. . Om du er fornøyd, så er det bare velstand.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for kommentar teddytusen. Beklager bildekvaliteten men iphone 4 duger ikke til stort mer innen bildetaking. Skal prøve med et kamera en av de nærmeste dagene og se om det gir et bedre inntrykk. Jeg hadde i utgangspunktet en plan om å spraye folien med black widow men ser at bildekvaliteten vil bli tilnærmet lik uten BW om jeg demper refleksjon fra tak og vegger. Og ikke minst at gain nå er 1 og ikke 0.7-0.8 som er greit nå som bildet har blitt noe større enn tidligere 100".

Dette prosjektet er ment som en rask oppgradering for min sønns bursdagsselskap med ca 20 gjester men ser ut til å ha potesiale som en permanent løsning. "Permanent" til boden (44m2) ved siden av huset blir fristilt til dedikert hjemmekino og lydstudio noen år frem i tid.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par bilder tatt med et gammelt fujifilm kamera:

Supert enkelt hvitt folie "lerret"-dscf0098-jpg

Supert enkelt hvitt folie "lerret"-dscf0099-jpg

Rødskjæret på i bildet skyldes røde gardiner med sol på. Ikke de beste bildene men litt bedre ble det nok.

Lignende tråder

1. "Enkelt" hjemmekino system...
    By runeae1 in forum HD hardware - generelle tråder
    Svar: 1
    Siste melding: 04-03-2012, 13:11
  2. Flatskjerm 26"-32" i HVITT
    By Antares in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 05-02-2011, 22:06
  3. Vil lydisolere "litt", enkelt og billig for lydens skyld
    By Plecto in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 15
    Siste melding: 09-15-2008, 22:09
  4. Supert, eller alltid ett "men"?
    By jagermaister in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 11-28-2005, 23:17
  5. Lite og enkelt "kinorom". Tips hadde vært kjekt...
    By nordvest in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 09-23-2004, 18:52

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •