hjelp til rimelig lerret? ny med projektor/hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til rimelig lerret? ny med projektor/hjemmekino

Hei.

Nå har filmsamlingen vår rundet 1000 og tar opp ca. 10 hyller i stuen, fra gulv til tak. Så vi tenkte det var på tide å få oss projektor!

Det er budsjett dette her, da jeg tar opp igjen skole for tiden.
    Vant auksjon på en JVC DLA rs10/hd350, så nå trenger jeg et greit lerret, som passer til stuen og budsjettet.

Rommet er 10x3 meter, der lerretet har 2,6 meter å boltre seg på. 100" maks, eller?
    Hvor langt fra lerret bør prosjektor henge? Opptil 8 meter fra lerret er maks.

Veggene er cafe latte brun/beige, helmatt. (betong med bølger)
    Taket er hvitt og helmatt, rett på gipsen.
    Gulvet er mellomlys treparkett/laminat.

Det er en kjellerleilighet vi leier, der det er knøttsmå vinduer oppi taket. Det er kun ett som slipper inn lys og det er stort sett dekket av persienne.

Tenker Manuelt lerret, da det ikke er ledige vegger og den må henge foran tv når i bruk.

Vet ikke om jeg bør velge hvit, grå eller gain. Hvilket merke.
    Skal brukes til blu-ray filmer, så tenker 2:35:1 blir best for meg. Så må det som sagt passe innen 2,6 meters bredde.

Takker for alle svar

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva er budsjettet på?

Jeg vil egentlig aldri anbefale en manuelt lerret. Disse lerretene blir krøllete/bølgete veldig fort, og det ødlegger fort opplevelsen + stress å fikse det. Det som er perfekt for deg er en tab-tension lerret, det er et motorisert lerret med fjernkontroll, og da det har vektstang slipper man problemene man får med bølgete manuelt lerret. Siden er motorisert kan man stille inn posisjon og derfor også slippe å treffe innenfor prosjektorlyset hver gang også.

Prisen derimot er derfor langt høyere, ligger vel fort rundt 5-6000 for 100". Men skal man først ha ville jeg abselutt vurdert det.

Når det gjelder 2:35:1 formatet var det også noe jeg vurderte lenge, men jeg endte opp med 16:9. For det første er det en del serier som bruker 16:9 formatet, dette byr på problemer. Faktisk er det også en del spillefilmer som bruker 16:9 formatet, spesielt IMAX filmer, deriblant de siste batman filmene. Det er selvfølgelig kulere med 2:35:1, men hver ops på at det kan bli problemer med enkelte filmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var budsjettet. Relativt. Hadde tenkt å bruke 2-3000, men kan sikkert rikke meg litt opp. Jeg tenkte i grunn å finne en billig manuell, som jeg kunne bytte ut når økonomien var bedre.

Men f.eks. Motorisert Euroscreen på 240cm til ca 5000, er det noe som går an å bruke? Hvis du/dere har andre forslag, er det bare til å komme med dem

Her var den:http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...10226;c:100555

Lignende tråder

1. Hjelp til projektor og lerret
    By vincleif in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 01-10-2012, 22:10
  2. Hjelp til Projektor og Lerret??
    By Aka5 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Siste melding: 03-19-2009, 20:30
  3. Hjelp til valg av projektor og lerret.
    By hhalstensen in forum Digitale projektorer
    Siste melding: 12-02-2008, 15:27
  4. Hjelp til valg av projektor og lerret.
    By magnus14 in forum Digitale projektorer
    Svar: 31
    Siste melding: 04-12-2007, 00:38
  5. Hjelp til plassering av projektor og lerret.
    By Superkonge in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 10-09-2005, 20:05

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •